Någon som kan el?

Christer Tapas

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2021
Hoj
2008, KTM 990 Adventure S
Är huvudet dumt får plånboken lida...kanske!
Utan att gå in för djupt på hur det ens är möjligt så undrar jag om någon här med kunskap inom el kan göra mig klokare.
Satte in batteriet med polerna på fel sida i förhållande till kablarna. Det gav ifrån sig en gnista vid pluspolen och efter det var hojen stendöd när jag vred på nyckeln. (Inget konstigt än)
Ingen av 10A säkringarna gick men däremot 30A säkringen (bifogad bild) som är någon form av huvudsäkring hade gott och fick bytas ut.
Efter en ny säkring så funkade tändningen men när jag försöker starta motorn så går inte startmotorn runt. Batteriet är fulladdat och ska inte ha några problem att dra igång motorn.

Har jag förstört startmotorn eller någon annan vital del genom att skicka ström bakvägen genom systemet??
Vad har jag lyckats åstadkomma för skit??
 

Bifogat

  • IMG_20210407_172638.jpg
    IMG_20210407_172638.jpg
    3 MB · Visningar: 39
Är huvudet dumt får plånboken lida...kanske!
Utan att gå in för djupt på hur det ens är möjligt så undrar jag om någon här med kunskap inom el kan göra mig klokare.
Satte in batteriet med polerna på fel sida i förhållande till kablarna. Det gav ifrån sig en gnista vid pluspolen och efter det var hojen stendöd när jag vred på nyckeln. (Inget konstigt än)
Ingen av 10A säkringarna gick men däremot 30A säkringen (bifogad bild) som är någon form av huvudsäkring hade gott och fick bytas ut.
Efter en ny säkring så funkade tändningen men när jag försöker starta motorn så går inte startmotorn runt. Batteriet är fulladdat och ska inte ha några problem att dra igång motorn.

Har jag förstört startmotorn eller någon annan vital del genom att skicka ström bakvägen genom systemet??
Vad har jag lyckats åstadkomma för skit??
Killgissning att du har en till säkring någonstans. Jag hade det på en äldre hoj och blev tokig innan jag hittade den efter att ha läst verkstadsmanualen. En annan gång var det ändå batteriet som var paj trots till synes fulladdat.
 
Du lär nog plocka fram en multimeter och mäta dig till var det saknas spänning där det normalt ska vara spänning. ON/OFF-knappen på styret, sidostöd, koppling brukar ha "dumhjärnan-vill-starta-trots-ajabaja".
 
  • Gilla
Reaktioner: asb
Jag vet inte hur dum idén är men att slänga på 12v över startmotorn så ser du om den snurrar. Här kanske någon som är mer bevandrad i MC-el kan slå till mig om det är en dum idé
 
Jag vet inte hur dum idén är men att slänga på 12v över startmotorn så ser du om den snurrar. Här kanske någon som är mer bevandrad i MC-el kan slå till mig om det är en dum idé
Det enda man bör vara försiktig med är att den lösa kabeln kan svetsas fast vid startmotorns anslutning och det blir varmt, mycket varmt. Skinnhandskar anbefalles.
 
Det enda man bör vara försiktig med är att den lösa kabeln kan svetsas fast vid startmotorns anslutning och det blir varmt, mycket varmt. Skinnhandskar anbefalles.
Sant, om man kan lösa det med någon form av på-av-knapp är det nog bra. Startmotorn äter ju en del ström...
 
En av/på-knapp är inte att rekommendera. Den knappen lär vara jäkla stor för att hantera startströmmen. Skinnhandskar och lös grov kabel för att testa om startmotorn funkar, för teständamål.
 
Hardy kollat säkringarna riktigt ordentligt? Ibland kan de ha brunnit av utan att det knappt syns! Surrar bränslepumpen till när du vridit på tändningen?
 
Du har ett starthjälprelä för startmotorn. Kolla att den aktiveras. I den kretsen finns två dioder som du oxå får kolla. Är dom sönder kommer aldrig starthjälpreläet att gå till. (Har du startspärr på den hojen?)
 
Vad menar du med att tändningen funkar? Är det som i att instrumentpanelen tänds, lampor, tuta, blinkers mm funkar, det enda som är dött är startmotorn?

Startrelät borde ju inte brinna upp av att batteriet kopplas fel, det ska ju inte ha spänning om man inte trycker på startknappen. Har den startspärr som sagt?
 
Startrelät borde ju inte brinna upp av att batteriet kopplas fel, det ska ju inte ha spänning om man inte trycker på startknappen. Har den startspärr som sagt?
Jag kanske uttryckte mig lite kortfattat. Tanken var att om inte hjälpreläet aktiveras, är det fel i den kretsen. Ligger diod mot jord på nersidan reläspolen.
 
Hurra! Efter felsökning och mätning av spänning på alla tänkbara ställen så visade det sig att det nya batteriet hade tagit så mycket stryk att det inte ville spela boll mer.
Blev att ladda upp det gamla batteriet igen och pröva det igen och se på fan då hoppade den igång.
Känns ju både glatt och onödigt att det inte var mer än så.

Men tackar för alla förslag och idéer, jag lär så länge jag lever??
 
Hurra! Efter felsökning och mätning av spänning på alla tänkbara ställen så visade det sig att det nya batteriet hade tagit så mycket stryk att det inte ville spela boll mer.
Blev att ladda upp det gamla batteriet igen och pröva det igen och se på fan då hoppade den igång.
Känns ju både glatt och onödigt att det inte var mer än så.

Men tackar för alla förslag och idéer, jag lär så länge jag lever??
Gott! Ingen dålig kyss du gav det batteriet ?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top