Någon som kan el?

Christer Tapas

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2021
Hoj
2008, KTM 990 Adventure S
Är huvudet dumt får plånboken lida...kanske!
Utan att gå in för djupt på hur det ens är möjligt så undrar jag om någon här med kunskap inom el kan göra mig klokare.
Satte in batteriet med polerna på fel sida i förhållande till kablarna. Det gav ifrån sig en gnista vid pluspolen och efter det var hojen stendöd när jag vred på nyckeln. (Inget konstigt än)
Ingen av 10A säkringarna gick men däremot 30A säkringen (bifogad bild) som är någon form av huvudsäkring hade gott och fick bytas ut.
Efter en ny säkring så funkade tändningen men när jag försöker starta motorn så går inte startmotorn runt. Batteriet är fulladdat och ska inte ha några problem att dra igång motorn.

Har jag förstört startmotorn eller någon annan vital del genom att skicka ström bakvägen genom systemet??
Vad har jag lyckats åstadkomma för skit??
 

Bifogat

  • IMG_20210407_172638.jpg
    IMG_20210407_172638.jpg
    3 MB · Visningar: 39

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Är huvudet dumt får plånboken lida...kanske!
Utan att gå in för djupt på hur det ens är möjligt så undrar jag om någon här med kunskap inom el kan göra mig klokare.
Satte in batteriet med polerna på fel sida i förhållande till kablarna. Det gav ifrån sig en gnista vid pluspolen och efter det var hojen stendöd när jag vred på nyckeln. (Inget konstigt än)
Ingen av 10A säkringarna gick men däremot 30A säkringen (bifogad bild) som är någon form av huvudsäkring hade gott och fick bytas ut.
Efter en ny säkring så funkade tändningen men när jag försöker starta motorn så går inte startmotorn runt. Batteriet är fulladdat och ska inte ha några problem att dra igång motorn.

Har jag förstört startmotorn eller någon annan vital del genom att skicka ström bakvägen genom systemet??
Vad har jag lyckats åstadkomma för skit??
Killgissning att du har en till säkring någonstans. Jag hade det på en äldre hoj och blev tokig innan jag hittade den efter att ha läst verkstadsmanualen. En annan gång var det ändå batteriet som var paj trots till synes fulladdat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du lär nog plocka fram en multimeter och mäta dig till var det saknas spänning där det normalt ska vara spänning. ON/OFF-knappen på styret, sidostöd, koppling brukar ha "dumhjärnan-vill-starta-trots-ajabaja".
 
  • Gilla
Reaktioner: asb

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag vet inte hur dum idén är men att slänga på 12v över startmotorn så ser du om den snurrar. Här kanske någon som är mer bevandrad i MC-el kan slå till mig om det är en dum idé
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag vet inte hur dum idén är men att slänga på 12v över startmotorn så ser du om den snurrar. Här kanske någon som är mer bevandrad i MC-el kan slå till mig om det är en dum idé
Det enda man bör vara försiktig med är att den lösa kabeln kan svetsas fast vid startmotorns anslutning och det blir varmt, mycket varmt. Skinnhandskar anbefalles.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det enda man bör vara försiktig med är att den lösa kabeln kan svetsas fast vid startmotorns anslutning och det blir varmt, mycket varmt. Skinnhandskar anbefalles.
Sant, om man kan lösa det med någon form av på-av-knapp är det nog bra. Startmotorn äter ju en del ström...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En av/på-knapp är inte att rekommendera. Den knappen lär vara jäkla stor för att hantera startströmmen. Skinnhandskar och lös grov kabel för att testa om startmotorn funkar, för teständamål.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Hardy kollat säkringarna riktigt ordentligt? Ibland kan de ha brunnit av utan att det knappt syns! Surrar bränslepumpen till när du vridit på tändningen?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Du har ett starthjälprelä för startmotorn. Kolla att den aktiveras. I den kretsen finns två dioder som du oxå får kolla. Är dom sönder kommer aldrig starthjälpreläet att gå till. (Har du startspärr på den hojen?)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad menar du med att tändningen funkar? Är det som i att instrumentpanelen tänds, lampor, tuta, blinkers mm funkar, det enda som är dött är startmotorn?

Startrelät borde ju inte brinna upp av att batteriet kopplas fel, det ska ju inte ha spänning om man inte trycker på startknappen. Har den startspärr som sagt?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Startrelät borde ju inte brinna upp av att batteriet kopplas fel, det ska ju inte ha spänning om man inte trycker på startknappen. Har den startspärr som sagt?
Jag kanske uttryckte mig lite kortfattat. Tanken var att om inte hjälpreläet aktiveras, är det fel i den kretsen. Ligger diod mot jord på nersidan reläspolen.
 

Christer Tapas

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2021
Hoj
2008, KTM 990 Adventure S
Hurra! Efter felsökning och mätning av spänning på alla tänkbara ställen så visade det sig att det nya batteriet hade tagit så mycket stryk att det inte ville spela boll mer.
Blev att ladda upp det gamla batteriet igen och pröva det igen och se på fan då hoppade den igång.
Känns ju både glatt och onödigt att det inte var mer än så.

Men tackar för alla förslag och idéer, jag lär så länge jag lever??
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hurra! Efter felsökning och mätning av spänning på alla tänkbara ställen så visade det sig att det nya batteriet hade tagit så mycket stryk att det inte ville spela boll mer.
Blev att ladda upp det gamla batteriet igen och pröva det igen och se på fan då hoppade den igång.
Känns ju både glatt och onödigt att det inte var mer än så.

Men tackar för alla förslag och idéer, jag lär så länge jag lever??
Gott! Ingen dålig kyss du gav det batteriet ?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top