Någon med 600cc som vill rejsa mot BMW (filmas)?

Nja, ska väll erkänna att jag inte är någon expert på området, särskilt inte när det gäller hojar som är ett nyvaknat intresse för min del, men när det gäller kungklassen Top Fule så skilde det väll över en sekund till bilarnas fördel innan sträckan kortades ner av säkerhetsskäl.Lika så dom tävlingar med tidtagning för "gatbilar/mc jag varit på så brukar dom snabbaste bilarna vara snabbare än dom snabbaste hojarna, även om det finns en och annan turbohoj med förlängd sving med i startfältet.

När det gäller min defination på snabba street race bilar så brukar dom ju tas på triler om dom ska transporteras nå längre sträckor, dels pga. driftsäkerhetsskäl, men kanse framför allt av ekonomiska skäl.Tävlingsfordon?Betyder inte race (i street race) tävling?Många av dom snabbaste gatbilarna får inte köras på strippen pga. avsaknad av taggad bur och annat.Desutom krävs det ju lite andra chasssiereaktioner på gatan jämfört med klistrad stripp.Givetvis var det inte chippade Supror jag menade att inte sporthojarna hänger med:)
Dessa diskussioner brukar oftast gå den här vägen, top fuel, pro mod, formel 1, osv.

För mig är dessa ganska ointressanta då jag så otroligt sällan glider upp bredvid en top fuel bil vid rödljusen.
Däremot bilar som rullar på gatan och används på gatan är intressanta.

Ja, alla vi tror att vi vet vem som vinner eventuella race och kan säkert rabbla siffror hit och dit under optimala förhållanden.
Men här har vi faktist chansen att se hur det står till i verkligheten.
Nisse vill ju köra så det är bara att ställa upp.
:)

Nja, ska väll erkänna att jag inte är någon expert på området, särskilt inte när det gäller hojar som är ett nyvaknat intresse för min del, men när det gäller kungklassen Top Fule så skilde det väll över en sekund till bilarnas fördel innan sträckan kortades ner av säkerhetsskäl.Lika så dom tävlingar med tidtagning för "gatbilar/mc jag varit på så brukar dom snabbaste bilarna vara snabbare än dom snabbaste hojarna, även om det finns en och annan turbohoj med förlängd sving med i startfältet.

När det gäller min defination på snabba street race bilar så brukar dom ju tas på triler om dom ska transporteras nå längre sträckor, dels pga. driftsäkerhetsskäl, men kanse framför allt av ekonomiska skäl.Tävlingsfordon?Betyder inte race (i street race) tävling?Många av dom snabbaste gatbilarna får inte köras på strippen pga. avsaknad av taggad bur och annat.Desutom krävs det ju lite andra chasssiereaktioner på gatan jämfört med klistrad stripp.Givetvis var det inte chippade Supror jag menade att inte sporthojarna hänger med:)

Vi pratar om olika sakar, jag ser streetrace som något som tex. sker i en stad där ett par deltagare kör några snabba rejs på en raka och sedan tar de sina fordon och kör vidare och letar efter en annan raka och tävlar vidare där. Det är alltså bilar och hojar som används även utanför rejsen som vanliga fordon. Alltså registrerade som är godkända av svensk bilprovning.

Du pratar om tävlingar med fordon där de riktigt snabba inte alls används på våra vägar eller som är godkända av svensk bilprovning utan bara framförst på tävlingar, och som inte klarar av att köras tex. 30 mil en vardag utan service.

Det är rena tävingsfordon på en riktig tävlingsbana.

Last edited:
Vi pratar om olika sakar, jag ser streetrace som något som tex. sker i en stad där ett par deltagare kör några snabba rejs på en raka och sedan tar de sina fordon och kör vidare och letar efter en annan raka och tävlar vidare där. Det är alltså bilar och hojar som används även utanför rejsen som vanliga fordon. Alltså registrerade som är godkända av svensk bilprovning.

Du pratar om tävlingar med fordon som inte alls får köras på våra vanliga vägar utan bara på tävlingar, och som inte klarar av att köras tex. 30 mil en vardag utan service.

Jo, givetvis menade jag bilar byggda för endamålet.Det borde väll vara underförstått när jag redan i första inlägget skrev "med däckvärmning och hela baletten", är ju ingen större vitts att värma däcken om man inte har slicks...
Det jag tycker är lite konstigt är väll snarast det att det någon stans verkar bli en brytpunkt.En standard sportbåge mot en standard sportbil (möjligen undantaget dom mest extrema supersportbilarna)= ingen match, bågen överlägsen, småvessad sporthoj (eller super touring) mot småvessad bil, förmodligen inte heller en match för hojen.Bil byggd för att vara accssnabb på gata mot en hoj byggd för att vara accs snabb på gata= skulle vara skoj att veta, jag skulle nog gissa på bilen?Dom värre dragracin klasserna= ingen hemlighet, bilarna ligger över sekunden före fast det tar knappt 5 sek att köra sträckan...

Bilar är snabbare än hojjar.
Om man drar det till sin spets.
Från stillastående kan man få spö av en, på papperet, tröttare bil.
Inte helt lätt att få en bra start med tvåhjuling.
Men:
Spelar det någon roll?

Från stillastående kan man få spö av en, på papperet, tröttare bil.
Inte helt lätt att få en bra start med tvåhjuling.
Men:
Spelar det någon roll?

Inte helt lätt att få grepp med en snabb bil heller :)

På gatan är dock hojjen allt som oftast det snabbare fordonet, finns såklart undantag tex ren toppfart för en 600cc eller 0-100 mot en jänkare med 13" breda slicks där hojjen har svårt att hålla nere framhjulet osv, men då börjar vi komma in på det här med hur ofta man möter en sån bil vid ett random rödljus? :gnissla

Hoppas på att få ihop nåt rejs i morrn :)

Inte helt lätt att få grepp med en snabb bil heller :)

På gatan är dock hojjen allt som oftast det snabbare fordonet, finns såklart undantag tex ren toppfart för en 600cc eller 0-100 mot en jänkare med 13" breda slicks där hojjen har svårt att hålla nere framhjulet osv, men då börjar vi komma in på det här med hur ofta man möter en sån bil vid ett random rödljus? :gnissla

Hoppas på att få ihop nåt rejs i morrn :)

Såg filmen 100-240km/h 2009 på tuben nyss, störtskön bil !!!
Den rör på sig ganska så duktigt.

Last edited:

Om man jämför de mest extrema fordon så är det så, ja.

Dock så existerar tex. inga dragsters på våra väga. Jämförs gatfordon mot varandra så är är hoj snabbare till 99.9% mellan intervallen 0km/h och upp till 250km/h, en ny orginal sporthoj då alltså.

Bil byggd för att vara accssnabb på gata mot en hoj byggd för att vara accs snabb på gata= skulle vara skoj att veta, jag skulle nog gissa på bilen?

Det finns idag turbohojar på 400hk+ som steker en 1200hk's bil utan problem.

Den berömda turbobusan på 499hk ska tydligen ha kört 0-300km/h på 9.1 sek. I relation till detta så gör tex. en Ferrari Enzo samma sak på 30sek och en Bugatti Veyron på 19.9 sek.
Så på gatan så verkar det vara som att den snabbast hojen kommer dra snabbaste bilen.

Lite andra 0-300 tider

9.7 - Benneton B201 Formula 1 (800 ps)
15.9 - Heffner Ford GT 1000 Twin Turbo, 1113 PS/1610 kg
16.0 - Ferrari König Competition (1000 ps)
16.3 - Lingenfelter Z06 Twin Turbo, 1124 PS/1679 kg
16.8 - Bugatti 16/4 Veyron, 1001 PS/1890 kg
17.0 - Audi R8 LeMans (610 ps)
17.0 - Lotec Sirius (1183 ps)
17.8 - Hennessey Viper Coupe (1100 ps)
17.9 - Hennessey Venom 1000 Twin Turbo, 1047 PS/1615 kg
18.1 - 9ff Gturbo 1000 (997 GT3 RS) (950 ps)
18.2 - Bugatti Veyron (1001 ps)
19.3 - Toyota Supra BiTurbo (Psycho) (801 ps)
19.6 - Nissan Skyline R34 Kismo (820 ps)
19.8 - Bugatti Veyron (1001 PS/1888 kg)
20.0 - Lamborghini Diablo Gemballa (900 ps)
21.2 - Porsche Carrera Cabriolet 4S 9ff (780 ps)
21.3 - Heffner Gallardo 850 Twin Turbio, 893 PS/1629 kg
21.7 - Nissan Skyline R348 Blitz (850 ps)
21.7 - Porsche 911 GT2 Gemballa Evo 750 (750 ps)
21.9 - Koenigsegg CCX (806 ps)
22.4 - Lingenfelter Corvette (880 ps)
22.4 - Mclaren F1 (627 ps)
22.5 - Porsche 911 GT2 Hamann (620 ps)
....
49.6 - MTM Audi RS6 Avant (568 ps)
49.9 - BMW Alpina B6 (500 ps)
49.9 - Lamborghini Gallardo (500 ps)
51.1 - BMW M6 (507 ps)
52.7 - Alpina B5 (500 ps)
53.1 - AC Schnitzer GP 3.10 (552 ps)
53.5 - Nissan R35 GT-R (485 ps)
55.0 - Aston Martin Vanquish (460 ps)
56.7 - MTM Audi RS6 Avant ClubSport (570 ps)
57.1 - Aston Martin Vanquish S (528 ps)
59.0 - MTM Audi S4 Cabrio (450 ps)

Last edited:
Det finns idag turbohojar på 400hk+ som steker en 1200hk's bil utan problem.

Den berömda turbobusan på 499hk ska tydligen ha kört 0-300km/h på 9.1 sek. I relation till detta så gör tex. en Ferrari Enzo samma sak på 30sek och en Bugatti Veyron på 19.9 sek.
Så på gatan så verkar det vara som att den snabbast hojen kommer dra snabbaste bilen.

Lite andra 0-300 tider

9.7 - Benneton B201 Formula 1 (800 ps)
15.9 - Heffner Ford GT 1000 Twin Turbo, 1113 PS/1610 kg
16.0 - Ferrari König Competition (1000 ps)
16.3 - Lingenfelter Z06 Twin Turbo, 1124 PS/1679 kg
16.8 - Bugatti 16/4 Veyron, 1001 PS/1890 kg
17.0 - Audi R8 LeMans (610 ps)
17.0 - Lotec Sirius (1183 ps)
17.8 - Hennessey Viper Coupe (1100 ps)
17.9 - Hennessey Venom 1000 Twin Turbo, 1047 PS/1615 kg
18.1 - 9ff Gturbo 1000 (997 GT3 RS) (950 ps)
18.2 - Bugatti Veyron (1001 ps)
19.3 - Toyota Supra BiTurbo (Psycho) (801 ps)
19.6 - Nissan Skyline R34 Kismo (820 ps)
19.8 - Bugatti Veyron (1001 PS/1888 kg)
20.0 - Lamborghini Diablo Gemballa (900 ps)
21.2 - Porsche Carrera Cabriolet 4S 9ff (780 ps)
21.3 - Heffner Gallardo 850 Twin Turbio, 893 PS/1629 kg
21.7 - Nissan Skyline R348 Blitz (850 ps)
21.7 - Porsche 911 GT2 Gemballa Evo 750 (750 ps)
21.9 - Koenigsegg CCX (806 ps)
22.4 - Lingenfelter Corvette (880 ps)
22.4 - Mclaren F1 (627 ps)
22.5 - Porsche 911 GT2 Hamann (620 ps)
....
49.6 - MTM Audi RS6 Avant (568 ps)
49.9 - BMW Alpina B6 (500 ps)
49.9 - Lamborghini Gallardo (500 ps)
51.1 - BMW M6 (507 ps)
52.7 - Alpina B5 (500 ps)
53.1 - AC Schnitzer GP 3.10 (552 ps)
53.5 - Nissan R35 GT-R (485 ps)
55.0 - Aston Martin Vanquish (460 ps)
56.7 - MTM Audi RS6 Avant ClubSport (570 ps)
57.1 - Aston Martin Vanquish S (528 ps)
59.0 - MTM Audi S4 Cabrio (450 ps)

En lista på standardbilar ska alltså jämföras en en ur fickan plockad klockning av en turbotrimmad hoj?

Rimligtvis bör vi jämföra standardmaskiner med andra standradmaskiner.

Och ska vi snack trimmade hojar så måste vi ju jämföra dom med trimmade bilar.

Så är 499hk-turbobusan reggad? Om inte så kan vi ju lika gärna jämföra den med en topfueler.

En lista på standardbilar ska alltså jämföras en en ur fickan plockad klockning av en turbotrimmad hoj?

Så är 499hk-turbobusan reggad? Om inte så kan vi ju lika gärna jämföra den med en topfueler.

De som toppar listan (top 10) är absolut inga standardbilar, mycket långt ifrån.
Det är de snabbaste bilarna på hela planeten som rullar på våra allmänna vägar, 'Best of the best' alltså.

Jag jämförde gathoj med gatbilar, är det så att topfuel bilar också rullar på våra gator så måste vi absolut även ta med dessa. När sågs senast en topfuel i trafiken ?

Last edited:
De som toppar listan (top 10) är absolut inga standardbilar, mycket långt ifrån.
Det är de snabbaste bilarna på hela planeten som rullar på våra allmänna vägar, 'Best of the best' alltså.

En F1-bil tillverkas enligt ett strikt reglemente för att vara snabb runt en bana och även om den har bra acceleration så är det inte det den är byggd för. F1-bilen ska närmast jämföras med en motogp-hoj.

Resten av bilarna är också bäst lämpade för bana och inte strippen. Jag tycker inte en MC som ska jämföras med dessa bilar ska tillåtas vara sänkt och ha en förlängs sving.

Jag jämförde gathoj med gatbilar, är det så att topfuel bilar också rullar på våra gator så måste vi absolut även ta med dessa. När sågs senast en topfuel i trafiken ?

Jag har dålig koll på vad vi har för snabba bilar som är gatreggade någonstans i världen men som exempel var jag på Meca i onsdags och tittade och där körde en Cadillac som verkade gatreggad 201m-strippen på ganska nära 6s blankt och jag såg ingen reggad MC köra i lika snabbt.

Det finns i alla fall rejält snabba trimmade bilar på gatorna och det är mot dom man ska jämföra de turbohojar som rullar på gatan.

En sänkt turbotrimmad busa med förlängd sving är bara gjord för att går bra rakt fram så den kan vi ju jämföra med sliksförsedda jänkebilar.

hmm turbo bil borde köra mot turbohoj?
orginal 325 mot orginal hoj :P

Fyfan, är det här alla hjärnkirurger håller till när de inte är i "överflödiga diskussioner"-delen av forumet alltså.

Så länge man kan bygga en hel armé turbobusor för samma peng som en standard-Veyron eller Enzo kostar så ser jag inget fel i det!

Börja presentera tider där investeringen för att få det att röra på sig är det samma istället!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti