Någon med 600cc som vill rejsa mot BMW (filmas)?

De som toppar listan (top 10) är absolut inga standardbilar, mycket långt ifrån.
Det är de snabbaste bilarna på hela planeten som rullar på våra allmänna vägar, 'Best of the best' alltså.

Jag jämförde gathoj med gatbilar, är det så att topfuel bilar också rullar på våra gator så måste vi absolut även ta med dessa. När sågs senast en topfuel i trafiken ?

"Best of he best" eller dom snabbaste du råka hitta siffror på vid en snabb gogling?NorrlandsAsconan körde en hög 7a på klistrat (och då är bilen byggd för gatan, alltså opreppat...), vad slutfarten var kommer jag inte ihåg, men jag kan ta reda på exakta tiden och slutfart om du har lust.

Som Two stroke man skrev så jämför du standard sportbilar och banbilar med nån turbo Busa på nästan 500hk (och antagligen förlängd sving och chassi sättningar som fremjar acceleration?Är inte så inne i MC branchen så jag känner tyvär inte till Busan i fråga...).Dom Street Race bilar jag i mitt första inlägg trodde skulle piska dom flästa gathojarna är alltså sånna som är byggda för att raca mot varandra i illegala gattävlingar runt om i landet, tex. Stockholm Open och olika cuper runt om i landet.

Tyvär har jag bara sätt standard eller nästan standard sporthojar på Street Race, och oftast körs ju hojarna och bilarna inte mot varandra.Dom enstaka gångerna jag har sätt nån båge få pisk mot någon bil är ju ganska ointresant då det varit nån vanlig sporthoj som fått pisk av nån hårt trimmad gatbil, även om bilen varit långt ifrån "eliten" i landet.Dock har jag ibland varit på lagliga tävlingar för gatbilar på flygfält och dyligt, med tidtagning och så, och på sånna tävlingar har jag även sett en och annan turbohoj med lång sving.Snabbaste tiderna brukar alltid någon bil ha dock.Och ja, det är gatbilar det gäller, inte top fuel:rolleyes:Vist har dom slicks och avgassystem som nog inte skulle gillas av SBP, men jag tror inte turbohojarna skulle klara SBP heller som dom står på startlinjen.

Om jag ägde en snabb gathoj som jag trodde skulle kunna köra ifrån dom snabbaste gatbilarna skulle jag vara intreserad av att prova.Nu kanse man inte får ställa upp i tex. SO med MC (?), men om nån med bevisat snabb hoj utmanade SO vinnaren om vem som var snabbast på gata i landet så tror jag nog han skulle ställa upp på ett race.DET skulle vara intresant!

Jag är inte ute efter en kukmätartävling även om det kanse kan värka så.Det vore ju korkat efter som även min gammla 600 nog är snabbare än min snabbaste bil...Var mest nyfiken på hur och varför det kan komma sej att bilar tydligen är snabbare än bågar när det börjar gälla värkligt snabba fordon.Tänker man efter lite så har ju bilar som regel längre axelavstånd och så och det kanse kan förklara endel?

"Best of he best" eller dom snabbaste du råka hitta siffror på vid en snabb gogling?NorrlandsAsconan körde en hög 7a på klistrat (och då är bilen byggd för gatan, alltså opreppat...), vad slutfarten var kommer jag inte ihåg, men jag kan ta reda på exakta tiden och slutfart om du har lust.

Ja, de bilarna som jag klistrade in i tidigare inlägg är absolut bland de snabbaste som finns som kan användas daligen, skjutsa tjejen till jobbet och sedan ta samma bil och köra till andra sidan stan och köra ett streetrace.

Klistat på ett streetrace ?
Det har jag aldrig sett, Spärrar man ev ett industriområde och preppar en vanlig gata ? Du verkar vara lika frånvarande som tidigare.

Som Two stroke man skrev så jämför du standard sportbilar och banbilar med nån turbo Busa på nästan 500hk (och antagligen förlängd sving och chassi sättningar som fremjar acceleration?

Jämför du alltså helt orginalhojar med helt ombyggda bilar ? Om man nu jämför riktigt snabba bilar med toktrimmad motor, modifierat chassi, sänkt osv. så får inte hojen vara ändrad alls ?

Det är väl klart att görs det väghållningsmodifierar på bilen så måste det även få göras på hojen.

Var mest nyfiken på hur och varför det kan komma sej att bilar tydligen är snabbare än bågar när det börjar gälla värkligt snabba fordon.Tänker man efter lite så har ju bilar som regel längre axelavstånd och så och det kanse kan förklara endel?

När det kommer till riktigt snabba tävlingsfordon så beror det förstås till stor del på att det går att plocka ut mer effekt ur en bilmotor på 4000cc än en motor på 1200cc. Kontaktytan mot marken på en bil är också mycket större än på en motorcykel.

Länka gärna till några sådana bilar så jag får se vilka monster det handlar om då.

Vet inte om jag postat denna tidigare men här en ett race mellan en Twinturbo Cobra på 1000hk, en GSXRT -03 med ca 230hp och även en GSXR -07 med NO2(50shot) ca 230hp.

230hk på hoj är inte så ovanligt mycket, tänk dig hur bra tex. en hoj med 350-450hk kommer gå.

http://www.garaget.org/video/8jylzn16qsd8

Last edited:
Klistat på ett streetrace ?
Det har jag aldrig sett, Spärrar man ev ett industriområde och preppar en vanlig gata ? Du verkar vara lika frånvarande som tidigare.

Jämför du alltså helt orginalhojar med helt ombyggda bilar ? Om man nu jämför riktigt snabba bilar med toktrimmad motor, modifierat chassi, sänkt osv. så får inte hojen vara ändrad alls ?

Det är väl klart att görs det väghållningsmodifierar på bilen så måste det även få göras på hojen.

Länka gärna till några sådana bilar så jag får se vilka monster det handlar om då.

Vet inte om jag postat denna tidigare men här en ett race mellan en Twinturbo Cobra på 1000hk, en GSXRT -03 med ca 230hp och även en GSXR -07 med NO2(50shot) ca 230hp.

230hk på hoj är inte så ovanligt mycket, tänk dig hur bra tex. en hoj med 350-450hk kommer gå.

http://www.garaget.org/video/8jylzn16qsd8

Vet inte om du väljer att inte förstå eller om jag utrycker mej dåligt i skrift (förmodligen det senare) Asconan jag syftade på har vunnit SO flera år i rad (gata alltså) men eftersom det inte är så vanligt med tidtagning på gata så har jag ingen aning om hur fort den går där...desutom varigerar ju fästet rätt mycket på gatan.Däremot har den provat strippen några ggr. och bland annat satt en 7.96 tid med 259,5 km/h över mål.Det är ju på klister, men bilen är byggd för gata, inga direkt gynsamma chassie reaktioner på klistrat alltså, även om justeringar säkert gjordes för strippen.Tror inte bilen är lika snabb på oklistrat, men så hemskt mycket långsammare är den kanse inte heller under bra förhållanden.

Nej jag jämför inte standardhojar med helt ombyggda bilar.Tvärt om.Det jag skulle vara intreserad av är Bilar som är byggda för ändamålet (alltså acceleration på gatan, med alt vad det innebär av transportsträckor och dåligt feste) med hojjar byggda för samma sak.

Har tyvär ingen sån länk, kan leta lite, hittade däremot Street & Strip tidningen med reportaget om NorrlandsAsconan.Jag kan ju skriva av faktarutan i varge fall...

Vet inte om du väljer att inte förstå eller om jag utrycker mej dåligt i skrift (förmodligen det senare) Asconan jag syftade på har vunnit SO flera år i rad (gata alltså) men eftersom det inte är så vanligt med tidtagning på gata så har jag ingen aning om hur fort den går där...desutom varigerar ju fästet rätt mycket på gatan.Däremot har den provat strippen några ggr. och bland annat satt en 7.96 tid med 259,5 km/h över mål.Det är ju på klister, men bilen är byggd för gata, inga direkt gynsamma chassie reaktioner på klistrat alltså, även om justeringar säkert gjordes för strippen.Tror inte bilen är lika snabb på oklistrat, men så hemskt mycket långsammare är den kanse inte heller under bra förhållanden.

7.96 på klister och skit. Kommer säkert inte under en 9 under normala förhållanden. Verkar långt ifrån troligt att den skulle göra 0-300km/h på 9.1 sek.

Långt ifrån troligt.

I USA kör man Hayabusor på 7.2 och 320km/h i slutfart. Detta är desutom UTAN slicks eller wheeliebars. Det är respekt !!!

'Klutten' från Kvicksund har själv kört 7.55@309 utan slicks eller wheeliebars.
http://www.streetnstrip.se/files/samples/borgen.pdf

Dessa hojar kanske är att jämföra med Asconan du nämde, används inte i vanlig trafik, är inte godkända av SBP och används inte i trafiken utom vid extrema omständigheter.

Last edited:
Så länge man kan bygga en hel armé turbobusor för samma peng som en standard-Veyron eller Enzo kostar så ser jag inget fel i det!

Börja presentera tider där investeringen för att få det att röra på sig är det samma istället!

Nu pekade du på nästan enda det stället där hojen vinner över en bil nämligen förhållandet prestanda/krona.
Men sen ska vi ju inte försöka lura oss själva bara för att vi gillar tvåhjulingar?

Om jag säger att Monika Öbergs topfueler slår Valentino Rossis GP-hoj så tycker du nog att jag jämför dumt? Eller om jag säger att Schumacher med sin Ferarri slår Karling runt ringen så är jag väl lika dum?

Förlängda svingar använder man i dragracing och en hoj med förlängd sving ska inte jämföras med en bil bygd för banracing.

Eller vad tycker du om att en 400hk turbobusa med 1.5m lång sving skulle rejsa mot en Veyron runt ringen? Knappast rättvist va?

Jag tycker bilar också är kul och jag ska köpa en sportbil när jag blir för gammal att åka hoj. :)

Avskrivning av faktarutan från repotaget om NorrlandsAsconan från Street&Strip nr 1 2008.

Bil:Opel Ascona A -74
Motor:504cui OLDS DRCE block
(Sen en massa specifikationer på motor som jag hoppar över...)
Växellåda:Christer Gustavsson byggd PG 1.78:1 på 1:an 1.00:1 på 2:an
Converter Danielsson byggd 10"
Chassie:Egentillverkat rörchassie enligt ET 7.50 reglemente
Framvagn:Egentillverkade fjäderben baserade på Volvo-spindel.Egentillverkade justerbara dämpare.
Bakvagn:Ford 9" Strange-byggd med 40 splines gundrill-axlar och lättviktsspole i alu. hus. 5.14:1 Pro Gear utväxling.Egentillverkade fästen för stegar.33" stegar.Justerbara infästningar i chassie.
Bromar:Volvo fram, BMW M3 skivor och Citroens alu.ok bak.
Hjul:Fram Weld Weels 15x3.5 med MT front runners 22"x4.5".Bak Weld weels 15x14" med MT 33"x16.5"
Vikt:1180kg på startlinjen.
Motoreffekt:Bromsad år 2006, 776hk vid 7500rpm, 1074hk med 225hk bestyckning i plattsystem vid 7500rpm.Ger betydligt mer med Fogger-systemet.
Prestanda 2006:Oklistrat 201m: 60 fot 1,38s.5,54@211km/h
Klistrat 201m:60 fot 1,34s 5,47@207km/h
Prestanda 2007:Klistrat 201m:60 fot 1,24s 5,14@222km/h.Klistrat 402m 60fot 1,24s 7,96@259,5km/h (bilen gick 60fot 1,24 5,14@220km/h med gatbestyckningen från 2007.)
Placeringar 2006:2a Birka cup. 1a Stockholm Open
Placeringar 2007:1a Birka Cup. 1a Stockholm Open. 1a Umeå Open.Vinnare sju av dom nio senaste gat-tävlingarna.

Mycket text vart det:D

Om jag säger att Monika Öbergs topfueler slår Valentino Rossis GP-hoj så tycker du nog att jag jämför dumt? Eller om jag säger att Schumacher med sin Ferarri slår Karling runt ringen så är jag väl lika dum?

En topfuel är rena tävlingsfordon. Klart att en sådan är snabbare än motsvarande tävlingshoj.

Att en F1 bil är snabbare än en motorGP hoj är inte heller någon hemlighet. Drar man det till det extrema så är fordon med 4 hjul snabbare.

Dock med fordon som framförs på gatan så är hojarna snabbare. Då jag själv bara kör gata så bryr jag mig inte om hur snabba tävlingsfordon är.

Last edited:
7.96 på klister och skit. Kommer säkert inte under en 9 under normala förhållanden. Verkar långt ifrån troligt att den skulle göra 0-300km/h på 9.1 sek.

Långt ifrån troligt.

I USA kör man Hayabusor på 7.2 och 320km/h i slutfart. Detta är desutom UTAN slicks eller wheeliebars. Det är respekt !!!

'Klutten' från Kvicksund har själv kört 7.55@309 utan slicks eller wheeliebars.
http://www.streetnstrip.se/files/samples/borgen.pdf

Dessa hojar kanske är att jämföra med Asconan du nämde, används inte i vanlig trafik, är inte godkända av SBP och används inte i trafiken utom vid extrema omständigheter.

Läser du faktarutan som jag nyss postade (blev lite grötig..) ser du att den bara var 7 tiondelar långsammare på 201 meter oklistrat mot klistrat och desutom hade högre slutfart på olkistrat...Borde alltså tappa mindre på 402 meter:)

Och jo, hojjar kan också gå utav hälvete!Därför jag skulle tycka det var kul med ett race, så vi slipper sitta här och gissa, även om det också är skojj:)

Avskrivning av faktarutan från repotaget om NorrlandsAsconan från Street&Strip nr 1 2008.

Bil:Opel Ascona A -74
Motor:504cui OLDS DRCE block
(Sen en massa specifikationer på motor som jag hoppar över...)
Växellåda:Christer Gustavsson byggd PG 1.78:1 på 1:an 1.00:1 på 2:an
Converter Danielsson byggd 10"
Chassie:Egentillverkat rörchassie enligt ET 7.50 reglemente
Framvagn:Egentillverkade fjäderben baserade på Volvo-spindel.Egentillverkade justerbara dämpare.
Bakvagn:Ford 9" Strange-byggd med 40 splines gundrill-axlar och lättviktsspole i alu. hus. 5.14:1 Pro Gear utväxling.Egentillverkade fästen för stegar.33" stegar.Justerbara infästningar i chassie.
Bromar:Volvo fram, BMW M3 skivor och Citroens alu.ok bak.
Hjul:Fram Weld Weels 15x3.5 med MT front runners 22"x4.5".Bak Weld weels 15x14" med MT 33"x16.5"
Vikt:1180kg på startlinjen.
Motoreffekt:Bromsad år 2006, 776hk vid 7500rpm, 1074hk med 225hk bestyckning i plattsystem vid 7500rpm.Ger betydligt mer med Fogger-systemet.
Prestanda 2006:Oklistrat 201m: 60 fot 1,38s.5,54@211km/h
Klistrat 201m:60 fot 1,34s 5,47@207km/h
Prestanda 2007:Klistrat 201m:60 fot 1,24s 5,14@222km/h.Klistrat 402m 60fot 1,24s 7,96@259,5km/h (bilen gick 60fot 1,24 5,14@220km/h med gatbestyckningen från 2007.)
Placeringar 2006:2a Birka cup. 1a Stockholm Open
Placeringar 2007:1a Birka Cup. 1a Stockholm Open. 1a Umeå Open.Vinnare sju av dom nio senaste gat-tävlingarna.

Mycket text vart det:D

Verkar vara ett riktgt monster med 1074hk, eget chassi osv.
Finns det något kvar från Asconan, verkar vara en helt annan bil.

Och jo, hojjar kan också gå utav hälvete!Därför jag skulle tycka det var kul med ett race, så vi slipper sitta här och gissa, även om det också är skojj:)

Ja,vad har du för bil att köra med då ?

Är Kluttens turbobusa gatreggad? Och använder han den dagligen? Det ser inte så ut...

Nej, jag tror knappast han använder den daligen eller att den är reggad med 550hk.

Tror du Asconan några inlägg upp är inreggad med 1074hk och används daligen ?

Last edited:
Är Kluttens turbobusa gatreggad? Och använder han den dagligen? Det ser inte så ut...

Jag trodde det var turboanderssons 440 hästars busa/gsxr-hybrid ni menade. Den körs ju på gatan en hel del. Såg tom ekipaget på sthlmssnurren förra året. Var även på Barkarby och gasade nästan varje gång. I sommar har han även åkt bana med den såg jag i ngn tråd. Imponerande driftsäkerhet i den hojen.

Tror du Asconan några inlägg upp är inreggad med 1074hk och används daligen ?

Den är i alla fall tydligen gatreggad och ligger därmed först i den här kukmätartävlingen med 7,96@259,5.

Drag fram en gatreggad turbobusa som slår den tiden för jag vill inget hellre än att ha en hoj på först på listan.

Jag trodde det var turboanderssons 440 hästars busa/gsxr-hybrid ni menade. Den körs ju på gatan en hel del. Såg tom ekipaget på sthlmssnurren förra året. Var även på Barkarby och gasade nästan varje gång. I sommar har han även åkt bana med den såg jag i ngn tråd. Imponerande driftsäkerhet i den hojen.

Har du några tider på den?

Last edited:
Den är i alla fall tydligen gatreggad och ligger därmed först i den här kukmätartävlingen med 7,96@259,5.

Drag fram en gatreggad turbobusa som slår den tiden för jag vill inget hellre än att ha en hoj på först på listan.

Vad är det för regnummer på den då du tydligen kollat upp detta.
Skulle vara kul att slå upp den och se lite info om vilka modifikationer som står med.

Har du några tider på den?

Han kör låga nior med den. Jag vet inte vad han har kört som snabbast med originalsvingen. Men tydligen var det ganska nära personbästa på Kjula häromveckan. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4375606#post4375606

Vad den gör med långsvingen på vet jag inte. Fråga Andersson!

Hilsen
J

Jag är också på imorgon!! Hoppas vädret är OK!

Med M5 E60? Kul isf! :) Hoppas nån hoj kommer också, verkar ju inte så dock :(

Han kör låga nior med den. Jag vet inte vad han har kört som snabbast med originalsvingen. Men tydligen var det ganska nära personbästa på Kjula häromveckan. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4375606#post4375606

Vad den gör med långsvingen på vet jag inte. Fråga Andersson!

Hilsen
J

Har du lust att testa från stillastående när jag har mina ballongdäck? :)

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...