De som toppar listan (top 10) är absolut inga standardbilar, mycket långt ifrån.
Det är de snabbaste bilarna på hela planeten som rullar på våra allmänna vägar, 'Best of the best' alltså.
Jag jämförde gathoj med gatbilar, är det så att topfuel bilar också rullar på våra gator så måste vi absolut även ta med dessa. När sågs senast en topfuel i trafiken ?
"Best of he best" eller dom snabbaste du råka hitta siffror på vid en snabb gogling?NorrlandsAsconan körde en hög 7a på klistrat (och då är bilen byggd för gatan, alltså opreppat...), vad slutfarten var kommer jag inte ihåg, men jag kan ta reda på exakta tiden och slutfart om du har lust.
Som Two stroke man skrev så jämför du standard sportbilar och banbilar med nån turbo Busa på nästan 500hk (och antagligen förlängd sving och chassi sättningar som fremjar acceleration?Är inte så inne i MC branchen så jag känner tyvär inte till Busan i fråga...).Dom Street Race bilar jag i mitt första inlägg trodde skulle piska dom flästa gathojarna är alltså sånna som är byggda för att raca mot varandra i illegala gattävlingar runt om i landet, tex. Stockholm Open och olika cuper runt om i landet.
Tyvär har jag bara sätt standard eller nästan standard sporthojar på Street Race, och oftast körs ju hojarna och bilarna inte mot varandra.Dom enstaka gångerna jag har sätt nån båge få pisk mot någon bil är ju ganska ointresant då det varit nån vanlig sporthoj som fått pisk av nån hårt trimmad gatbil, även om bilen varit långt ifrån "eliten" i landet.Dock har jag ibland varit på lagliga tävlingar för gatbilar på flygfält och dyligt, med tidtagning och så, och på sånna tävlingar har jag även sett en och annan turbohoj med lång sving.Snabbaste tiderna brukar alltid någon bil ha dock.Och ja, det är gatbilar det gäller, inte top fuel

Om jag ägde en snabb gathoj som jag trodde skulle kunna köra ifrån dom snabbaste gatbilarna skulle jag vara intreserad av att prova.Nu kanse man inte får ställa upp i tex. SO med MC (?), men om nån med bevisat snabb hoj utmanade SO vinnaren om vem som var snabbast på gata i landet så tror jag nog han skulle ställa upp på ett race.DET skulle vara intresant!
Jag är inte ute efter en kukmätartävling även om det kanse kan värka så.Det vore ju korkat efter som även min gammla 600 nog är snabbare än min snabbaste bil...Var mest nyfiken på hur och varför det kan komma sej att bilar tydligen är snabbare än bågar när det börjar gälla värkligt snabba fordon.Tänker man efter lite så har ju bilar som regel längre axelavstånd och så och det kanse kan förklara endel?