Någon elkunnig?

Wärniss

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Hoj
Honda CB750 -82
Jag har fått ett "litet" problem med hojen. Den dog helt plötsligt när jag var ute och körde. Drog på lite och helt plötsligt var det som om någon tryckte på dödarknappen.
Jag har ingen gnista alls på stiftet.
Någon som har en bra teori?
Mvh Erik

kan vara så att en kabel har nötts mot ramen och nu gör den kontakt.. kan vara så änkelt.. men ett ***** att hitta. koppla ur batteriet och prova med ett mätinstrument om du har kontakt mellan - och +.. kan vara ett möjligt fel..

philsson skrev:
kan vara så att en kabel har nötts mot ramen och nu gör den kontakt.. kan vara så änkelt.. men ett ***** att hitta. koppla ur batteriet och prova med ett mätinstrument om du har kontakt mellan - och +.. kan vara ett möjligt fel..

annars ett just vanligt fel är väll att dödar knappen fuckar sig

Men det kan väll kännas som om någon tryckt på dödar knappen när bränslet också tar slut... det behöver ju inte betyda soppa torsk men kanske skit i nått munstycke eller nått sånt:)

Wärniss skrev:
Jag har fått ett "litet" problem med hojen. Den dog helt plötsligt när jag var ute och körde. Drog på lite och helt plötsligt var det som om någon tryckte på dödarknappen.
Mvh Erik

Börja med att testa ett annat stift,
om inte det hjälper kolla om du har spänning till spolarna/spolen

philsson skrev:

Philsson:
Bateriet har ju inget med täningen att göra. alltså hojen går att köra utan det. om dte var det du menade?

Rs "alex":
Dödar knappen har jag kollat, och dne funkar som den ska. Och soppan är såklart inte slut :P då skulle jag ju fått gnista ändå :D

Suntrip:
Jag provade med ett helt nytt stift och ett stift jag använt tidigare som jag vet fungerar men utan framgång.
Det blir väl till att stoppa fingret i tänhaten :P

Tack för svaren, någon som har några övriga förslag?

\\Erik

Wärniss skrev:

\\Erik
Akta så du inte får en chock bara. hehe.... Annars får du göra som suntrip sa, kolla att du har spänning i tändspolen!

Last edited:
Wärniss skrev:
Philsson:
Bateriet har ju inget med täningen att göra. alltså hojen går att köra utan det. om dte var det du menade?

Rs "alex":
Dödar knappen har jag kollat, och dne funkar som den ska. Och soppan är såklart inte slut :P då skulle jag ju fått gnista ändå :D

Suntrip:
Jag provade med ett helt nytt stift och ett stift jag använt tidigare som jag vet fungerar men utan framgång.

Tack för svaren, någon som har några övriga förslag?

\\Erik

behöver inte vara så att den funkar utan batteri eller har du testat förut? när mitt batteri var slut så hackade motorn och gick som ett påse skit. Men iförsig laddade generatorn inte heller då(en kabel som lossnat.)

Canton skrev:
Ibland trycker jag på fel knapp när jag ska ta hel ljus :P

attans dö knapp :mad:
Ah, det är såntdär klassiskt "jag har inte körkort men kör ändå" syndrom, ta körkortet så kommer du runt problemet :tummenupp

Ett tips är att lägga denna tråden i teknikforumet, eftersom det finns mycket mer kunnigt folk där...

NSR_Martin skrev:
Ah, det är såntdär klassiskt "jag har inte körkort men kör ändå" syndrom, ta körkortet så kommer du runt problemet :tummenupp

Ett tips är att lägga denna tråden i teknikforumet, eftersom det finns mycket mer kunnigt folk där...

japp! man är ju en modig moppefucko, som prioriterar bilkortet :kocko

Wärniss skrev:
Mvh Erik

huvud säkringen?? skulle jag gissa på :rolleyes:

PIX skrev:
Kolla säkringarna? Om det nu finns nåra! :tummenupp
Jag har kört utan bateri förut och det gick bara bra. Och jag mätte strömen i spolen, utan resultat. det finn bara en säkring :P den sitter till bateriet och den var trasig förut och det gick att köra ändå..

mm jag får la ta o fråga där om det är någon som kan :P
\\Erik

Wärniss skrev:
Philsson:

Rs "alex":

\\Erik

oj då, missade att du aldrig fick nån gnista :confused:

Wärniss skrev:
Philsson:

\\Erik
Det jag menade är att du kan mäta dig på de 2 kablarna om de är kortslutning i systemet.. rätt bra att kolla upp.. inte så svårt heller..

philsson skrev:
Det jag menade är att du kan mäta dig på de 2 kablarna om de är kortslutning i systemet.. rätt bra att kolla upp.. inte så svårt heller..

Okej, nu är jag inte riktigt med. Vart menar du att jag ska mäta ifall det kommer el? jag har mätt vid spolen och där kommer det ingen el iaf :P Sen undrar jag vart cdi boxen sitter? är det den precis över förgasaren under ramen? eller sitter den mer upp mot styret under ramen? dom två boxarna är rätt lika..
Jag hatar elfel!

\\Erik

Wärniss skrev:
Okej, nu är jag inte riktigt med. Vart menar du att jag ska mäta ifall det kommer el? jag har mätt vid spolen och där kommer det ingen el iaf :P Sen undrar jag vart cdi boxen sitter? är det den precis över förgasaren under ramen? eller sitter den mer upp mot styret under ramen? dom två boxarna är rätt lika..
Jag hatar elfel!

\\Erik

har du kollat så inte dödarknappen kärvar där inne? för den stänger av tändningen.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back