När skiftar ni till vinterdäck? Alltså på bilen!

Varför är det bara typ 1 av fem som skriver ut bultcirkeldiameter när de säljer däck & fälg och ännu färre som anger navhålsstorleken?! :mad: :huvet:
Det är ju som att sälja skor utan att ange storlek.
- "Skor, jättefina, blå!"

Nu tycker jag du är kräsen.. många annonser står det ju typ 15" vinterdäck passar bmw.. menar tack för den :huvet

idag tackar jag gud för esp för annars hade jag o jänta vart i dike minst.
faen va effektivt de är.
jag är van o leka o häva sladdar men jag åkte på ren torr asfalt undrade varför de stog en bil i diket och precis när jag ser han börjar min bil från ingenstans att påbörja en snurr, helt rak väg men den är något spårig.
jag häver och bromsar nada. den bara räta upp sig utan problem..
jag får nog snart byta bort gamskodan som inte har de.

Fick du någon uppfattning om vad det berodde på? Jag menar, ren, torr asfalt borde ju inte skicka runt en bil bara så där. Kanske var fuktigt och fruset just där?

Friktionsdäck eller dubb, eller rent av sommardäck?

Otäckt i vilket fall som helst!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fick du någon uppfattning om vad det berodde på? Jag menar, ren, torr asfalt borde ju inte skicka runt en bil bara så där. Kanske var fuktigt och fruset just där?

Friktionsdäck eller dubb, eller rent av sommardäck?

Otäckt i vilket fall som helst!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Svart-is brukar jag kalla det, även glatt-is.
Väldigt vanligt såhär års.

När jag köper bilen, sen sitter de på året runt. Funkar bra med MSdäck som är avsedda för lite sydligare breddgrader. Bekvämt är det i alla fall, inget överdrivet slitage vad jag har märkt under de senaste 25 åren.

Idag. När snön väl kommer är det ju för sent.

Hakka 7, dubb. Har kört friktionsdäck tidigare men konstaterar att även om friktion kanske är bättre majoriteten av tiden så är det dubben som håller mig kvar på vägen "den där gången".

Så även om det är lite bullrigare, längre stoppsträcka på torr asfalt osv. med dubb så är det förmågan att hålla bilen kvar på vägen den där dagen då det regnade på kvällen, blev minusgrader på natten och snöyra på morgonen som fäller avgörandet för min del.

Förra året kom väl snön i början på november sen var det fan vinter i två månader i sträck.

Nästa helg, kanske.... :skjutaupp

Jag bytte den läckande insugspackningen i helgen i stället, men jag har IAF fyllt glykol i motorn nu, så lite "halv-vintrad" är den ju....

Inte när man kör 1500-2000mil på en vinter. Finns inte en dubb kvar i däcken när det väl blir halt.
De som sitter kvar är nötta så de knappt gör till eller från.

Håller inte med dej. Jag har kört Nokian Hakka 5? Dom med dubb.
Dessa har jag haft på två olika bilar, båda bilarna rullade ca 5-6kmil per år dvs ca 2,5-3k mil vinter däck / år.
Hakka har gått 3 vintrar, sista vintern har dom varit dåliga men alla dubb sitter kvar. Men med tanke på att jag bytt sommar däcken en gång så är det kanske inte så konstigt.

Så nu till nya bilen blir det Hakka 7or då Nokian alltid leverarat bra vinter däck. Dom monteras nu i veckan när bilen ska leveraras och hinner då gå en ca 100mil asfalt innan vintern kommer. Så som jag alltid gjort med mina vinterdäck.

Felfelfelfelfel.
Dubbdäck är sämre på bar asfalt.
Men på svensk vinterväg är dubb överlägset.
.

Läste ett bra test förra vintern. Medel dubbdäcket var i samma klass som dom bästa friktion på torr asfalt. På is, snö, modd mm så var dubben lika eller bättre.
Ska se om jag inte kan hitta det testet. Men nu ska man ju alltid ta test med en nypa salt då det oftast är pengar involverade i dessa.

Last edited:
Vart fan är halkan då?? :mad:

Nu har jag kört runt med nya fina dubbdäck i midsommartemperatur en vecka!

Vart fan är halkan då?? :mad:

Nu har jag kört runt med nya fina dubbdäck i midsommartemperatur en vecka!

Jag är still going strong med sommardäck och bakhjulsdrift.. Hoppas klara mig minst nån vecka till :)

Skrivet med fingrar på en iPlatta...

Läste ett bra test förra vintern. Medel dubbdäcket var i samma klass som dom bästa friktion på torr asfalt. På is, snö, modd mm så var dubben lika eller bättre.
Ska se om jag inte kan hitta det testet. Men nu ska man ju alltid ta test med en nypa salt då det oftast är pengar involverade i dessa.

Nja, jag kan garantera att i en ren jämförelse mellan dubb/inga dubb (med samma compound och mönster) på torrt underlag så är greppet bättre utan dubb.
Skillnaden är dock mindre än de flesta tror.
Men i däcktester som motortidningar gör, så är skillnaden större eftersom de oftast får sig tillsända utvalda däck där dubbutsticket är i överkant.
Ett sätt för producenten att få bättre resultat.
Klagas det sedan på ljudet, så påstår producenten att det var fel på just de däcken och skickar däck med mindre utstick.

När jag varit med och provat däck åt producenter, så har det handlat om att prova under alla stadier av däckets livslängd.
Det visar ofta vilken skillnad det är mellan tidningstester och verkligheten.
Trots att jag sett många "nya och fantastiska" lösningar så är min favorit fortfarande michelins gamla MS100 mönster med dubb, smala med ordentlig profilhöjd.
Synd bara att en av "de stora" köpt upp regumerarna (halvt i hemlighet) och höjt priset, samt sänkt kvalitén..

Bytte den 1:a, mest för att de va besiktning och kassa sommardäck :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman