Läste ett bra test förra vintern. Medel dubbdäcket var i samma klass som dom bästa friktion på torr asfalt. På is, snö, modd mm så var dubben lika eller bättre.
Ska se om jag inte kan hitta det testet. Men nu ska man ju alltid ta test med en nypa salt då det oftast är pengar involverade i dessa.
Nja, jag kan garantera att i en ren jämförelse mellan dubb/inga dubb (med samma compound och mönster) på torrt underlag så är greppet bättre utan dubb.
Skillnaden är dock mindre än de flesta tror.
Men i däcktester som motortidningar gör, så är skillnaden större eftersom de oftast får sig tillsända utvalda däck där dubbutsticket är i överkant.
Ett sätt för producenten att få bättre resultat.
Klagas det sedan på ljudet, så påstår producenten att det var fel på just de däcken och skickar däck med mindre utstick.
När jag varit med och provat däck åt producenter, så har det handlat om att prova under alla stadier av däckets livslängd.
Det visar ofta vilken skillnad det är mellan tidningstester och verkligheten.
Trots att jag sett många "nya och fantastiska" lösningar så är min favorit fortfarande michelins gamla MS100 mönster med dubb, smala med ordentlig profilhöjd.
Synd bara att en av "de stora" köpt upp regumerarna (halvt i hemlighet) och höjt priset, samt sänkt kvalitén..