När skiftar ni till vinterdäck? Alltså på bilen!

Född och uppvuxen i Gävle med allt vad det medför i kunskap..

Innan 1:a November bör du nog byta om du använder bilen på morgnarna.
Hjälpte farsan att byta på en av hans bilar i Gävle förra helgen, men den rullar iofs på friktionsdäck. Gävle kan överraska med snö ibland även om röjningen funkar bra.

50-100 mil körning på barmark är bra för att få slita bort det lager som bildas under sommarförvaring. Hinner man inte är min erfarenhet att det tar ordentligt med tid innan man får bra grepp.

Jag tänkte byta om några veckor.. Man då är jag numera Stockholmare. :)
 
Dubbade sulor åker på så sent som möjligt - mao när det kommer snö eller det börjar bli halt på vägen under tidiga mornar. Så det har hänt första veckan i oktober och andra gånger först i december. De få gånger jag haft s.k. friktionsdäck, så har de fått sitta på redan när det börjat kryper ner till 5 plus på nätterna (den mjukare gummiblandningen passar bättre i kallt väder, än sommarsulorna).

Jag använder dubb eftersom det blir isgata på en del av de vägar jag kör. Kanske inte mer än 1% av den tid jag kör, men just den procenten kan vara avgörande.

Det är svårt dock att hitta tillräckligt smala vintersulor till de bilar jag har. Kan inte ha mindre än 16"-fälgar och bredden finns det oftast inte mindre än 7" med rätt offset. Har hittat 195-sulor med bra profil dock och som trots dubb har ett hyfsat hastighetsindex och god stabilitet. Bredare däck är att be om problem i snömodd och slask. Hade gärna haft ännu smalare, men det kräver speciallösningar och är troligen inte besiktningsbart utan problem. En fördel med smala däck, är att de är mindre dyra - sparade säkert 5000 på att välja 195 jämfört med "rekommenderade" 225.

Kör helst med lätta alu-fälgar även på vintern - hellre lite diskret anfrätt yta och "lätta" hjul, än tunga och rostiga plåtfälgar, som kräver fälgsidor (sällan speciellt vackra) för att inte se ut som ren kattskit... :gnissla Det ska vara både funktionellt och snyggt. :tummenupp
 
I fredags...
Åker hemifrån 05:50 (de dagar jag jobbar) och då har det redan nu flertalet gånger varit minusgrader..
Kör dubbfritt så.....
 
Om ca 2.5 timme skiftar jag.
Har inget garage eller dylikt så jag tänker inte vänta tills snön ligger på marken innan jag kryper runt och byter :P
Kör dessutom dubbfritt så det kan ju inte skada.
 
Det är ett långt land vi lever i så vinterdäcksreglernas datum ska man nog inte stirra så mycket på. Vinterdäck krävs ju bara vid halka även vintertid. Och tvärtom så är ju vinterdäck tillåtna även på midsommar om det nu mot alla odds skulle råka snöa den dagen.

Eftersom jag är tillräckligt händig att byta hjul själv och inte är beroende av bokade tider hos någon däckhandlare så brukar jag vänta tills första snön. Jag är dessutom inte särskillt morgonpigg så morgonhalkan är inget direkt problem.

Men de senaste åren i skåne har jag struntat i vinterdäcken och bara låtit bilen stå parkerad de dagar då det varit halkigt.

Men samtidigt hör man att några bilar i trafiken redan bytt till dubbdäck vilket jag har lite svårt att förstå.
 
Detta +100
BMW rekommenderade 225/55-17 till min och jag sa aldrig i livet. Blev 205 på 16" även om jag helst ville ha 195 på 15", men bromsarna är för stora.. :gnissla

Jag hittade 195/60-16 (Hakkapelitta 7) som blev bra på 7-16 fälgar. I regpapprena står 215/55-16 och nuvarande sommarsulor är 235/40-18. Alla med omkrets inom marginalerna. Det gällde bara att hitta en fälg som hade rätt offset också och vinteranpassad med bättre ytbehandling.
 
När snön kommer. Har man inte bråttom finns ingen anledning att slänga på dem tidigare.
 
Förra året tänkte jag åka med sommardäck på vintern eftersom jag hade en bil som var så gammal att den slapp ha vinterdäck.

Första gången det snöade ändrade jag mig.

Slängde då på vinterdäck, dubbarna satt fast i nån vecka. :sladda
 
Antagligen slutet på månaden, kör dubb fritt.

Måste man inte "köra in" dubbarna på vinterdäcken? Antagligen genom att köra lugnt dem första 20 milen eller vad vet jag.
 
Antagligen slutet på månaden, kör dubb fritt.

Måste man inte "köra in" dubbarna på vinterdäcken? Antagligen genom att köra lugnt dem första 20 milen eller vad vet jag.

Jo, dubben behöver få sätta sig under lugn körning. Annars ploppar de ur lite för lätt. Svårt att hålla igen på gasen bara :D
 
När det finns tid och det redan är snö på vägarna. Så brukar det oftast vara, åtminstone på mina bilar. Tjejens bil brukar jag vara duktigare med då alla vet att tjejer inte kan det här med att köra bil.
Så Saaben skos nog med vinterpuckar om en vecka, så att man slipper riskera att åka till BB med sommarsulor i snöstorm :näsblod

Jobbarbilen fick dock nya däck fram idag och på den sitter det friktionsdäck så där slipper jag det bekymret. Dock får jag räkna med att köra fast när man har släpet påkopplat och de gånger det är is. Och snö. Och en grad under nollan.
 
Jag hittade 195/60-16 (Hakkapelitta 7) som blev bra på 7-16 fälgar. I regpapprena står 215/55-16 och nuvarande sommarsulor är 235/40-18. Alla med omkrets inom marginalerna. Det gällde bara att hitta en fälg som hade rätt offset också och vinteranpassad med bättre ytbehandling.

Sök på transportbilsdäck.
Kraftigare stomme och högre profil.
Hastighetsklassningen är lägre, men det är sällan man kör fortare än 160 på vintern...
 
Fast det vill man väl inte gärna ha på en personbil?

Dels är dom dyrare men sen gissar jag att greppet missgynnas av styv stomme på en lätt bil.

Nej, greppet blir inte sämre på grund av stommen.
Man kör med något lägre lufttryck.
Däremot är slitstyrkan högre prioriterad, så där "tappar" man lite grepp.
Dock kompenseras det av att hastighetsklassningen är lägre.
 
Sök på transportbilsdäck.
Kraftigare stomme och högre profil.
Hastighetsklassningen är lägre, men det är sällan man kör fortare än 160 på vintern...

Fast hastighetsklassningen har inget med hur fort du kör. Bilarna är väl helfordonsgodkända i sverige nu för tiden. Så har du hastighetsindex för 300blås i ditt reg papper så ska du ha de.
 
Fast hastighetsklassningen har inget med hur fort du kör. Bilarna är väl helfordonsgodkända i sverige nu för tiden. Så har du hastighetsindex för 300blås i ditt reg papper så ska du ha de.

Vinterdäck undantaget (antagligen för att det är det enda praktiska man kan göra). Dubbade däck har oftast (enbart?) hastighetsindex Q (160) eller T (190), medans det faktiskt går att hitta s.k. friktionsdäck som är klassade med t.ex. Y (300). Med dubb rekommenderas att man inte kör fortare än 130, men det finns ju sulor som håller ändå - jag körde till BB med vinterdäck på barmark och det gick runt 200 ibland och jag tror det mesta av dubben satt kvar ändå :) Det var dock väl inkörda däck av hög kvalitet...

Helfordonsgodkännande gör att fälg- och däckdimensioner måste vara enligt regbeviset, men det finns undantag som gör att det är ok att köra med andra kombinationer: samma rullomkrets inom 5%, samma spårbredd eller mindre, att de inte sticker utanför skärmkanterna och tar i vid fullt rattutslag eller fjädringskompression och att hastighetsindex (på sommardäck) och belastningsindex är uppfyllt. Biltillverkaren ska också ha angivit flera olika dimensioner som är ok att använda, men som vanligen inte står i regpappren.
 
Jag var på gummiverkstan och lät dom byta i måndags, lika bra så sitter skiten på. Kör ganska lite med bilen oxå så det slits nog inte nämnvärt att lägga på dom redan nu :-)
 
Back
Top