När skiftar ni till vinterdäck? Alltså på bilen!

Vinterdäck undantaget (antagligen för att det är det enda praktiska man kan göra). Dubbade däck har oftast (enbart?) hastighetsindex Q (160) eller T (190), medans det faktiskt går att hitta s.k. friktionsdäck som är klassade med t.ex. Y (300). Med dubb rekommenderas att man inte kör fortare än 130, men det finns ju sulor som håller ändå - jag körde till BB med vinterdäck på barmark och det gick runt 200 ibland och jag tror det mesta av dubben satt kvar ändå :) Det var dock väl inkörda däck av hög kvalitet...

Helfordonsgodkännande gör att fälg- och däckdimensioner måste vara enligt regbeviset, men det finns undantag som gör att det är ok att köra med andra kombinationer: samma rullomkrets inom 5%, samma spårbredd eller mindre, att de inte sticker utanför skärmkanterna och tar i vid fullt rattutslag eller fjädringskompression och att hastighetsindex (på sommardäck) och belastningsindex är uppfyllt. Biltillverkaren ska också ha angivit flera olika dimensioner som är ok att använda, men som vanligen inte står i regpappren.

Äggsagt.
Ju högre hastghetsindex, ju sämre grepp på vintern.
Man skall betänka att "kontinentala" vinterdäck är gjorda för att gå tyst och fort på kall asfalt.
Amerikanska vinterdäck är gjorda för att gå långt på kall asfalt.
Nordiska vinterdäck (behöver inte vara tillverkade i norden) är gjorda för snö, slask och is.

Ja, jag har börjat med Däckhotell, jag också. Ganska smidigt. Men jag har det mest för att jag inte har plats med hjulen hemma någonstans.

Men nu har man inte riktigt samma koll på bromsbelägg och sånt, men man får väl offra nån timme på att lossa hjulen och glo. Eller så kastar man åt däckgubben en hundring till kaffekassan, så kikar han.

Men jag känner att det var nog lika bra att få dem monterade i tid, så man inte står där, när däckfirman har som mest att göra, och får vänta en vecka på montering, och det kräksnöar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Efter första snön har kommit, någon nytta vill jag få ut av 4x4

Innan man "egentligen" behöver dem, för då har man dem på när man väl behöver dem:tummenupp

November nån gång.

Ska hämta två nya Continental ContiIceContact dubbdäck på fredag.
Ska besikta ett släp med sommardäck den 31:a så får bli montering efter det. Men dom ska ju köras in ett 100-tal mil först innan det blir is och halt, och förra året kom snön 21 november.

Vill vara ute i god tid, RWD-Volvo, is, snö och sommardäck är ingen bra kombo :)

Följdfråga;
Är det ok att ha friktionsdäck på bilen men dubbdäck på kärran? Tvärtom vet jag att det inte är ok men denna kombo bör ju funka?

Vilket är det slutgiltiga beviset för att dubbdäck ALLTID är överlägset mycket bättre...

Ja, jag har alltid tyckt att dubbdäck varit bättre. Provade friktion en säsong för länge sedan, och visst, på snö var de suveräna, men blev det is så var de helt usla.

Ja, jag har alltid tyckt att dubbdäck varit bättre. Provade friktion en säsong för länge sedan, och visst, på snö var de suveräna, men blev det is så var de helt usla.

Jag har kört båda delarna, i vinter blir det friktionsdäck för att det var det som följde med bilen, om dom inte visar sig vara helt värdelösa så jag tvingas köpa nytt, då blir det dubb

Vilket är det slutgiltiga beviset för att dubbdäck ALLTID är överlägset mycket bättre...

Felfelfelfelfel.
Dubbdäck är sämre på bar asfalt.
Men på svensk vinterväg är dubb överlägset.

Jag har kört båda delarna, i vinter blir det friktionsdäck för att det var det som följde med bilen, om dom inte visar sig vara helt värdelösa så jag tvingas köpa nytt, då blir det dubb

Förmodligen så är det amerikanska åretruntdäck.
De är värdelösa som vinterdäck betraktat.
Men man klarar sig oerhört långt med fyrhjulsdrift och dåliga däck.
Problemen kommer när man måste bromsa.
Särskilt om man har odiffat mellan axlarna.

Last edited:
Ena bilen hade nästan blankslitna bakdäck så den fick vinterdäck tidigt i år :gnissla Den andra får nog vänta så där lagom till snön yr ute och man svär sig förbannad över att man inte bytt tidigare.. :huvet

Vi har en feldoserad snäv kurva precis bredvid en sjö som alltid får en snorhal hinna så fort det blir ett par minus.
Med sommardäck tigger man om att åka av.
Något bättre med vinterdäck men vet man inte om det är sannolikheten stor att man åker av ändå.

Ska byta idag faktis, hade tänkt göra det förra helgen.

Även för någon som tillbringar 85% av tiden på bar asfalt/snömodd på E4?

Tvivlar.

Last edited:
Måste man inte "köra in" dubbarna på vinterdäcken? Antagligen genom att köra lugnt dem första 20 milen eller vad vet jag.

Mellan 30-50mil lugn körning rekommenderas. Gör faktiskt mycket stor skillnad i hur många dubb som sitter kvar efter första vintern. Mina gmla kördes inte in.. Fattades 8-10 dubb i varje däck (Bridgestone)

Mina nya Michellin kördes in lugnt de första 100 milen.. Alla dubb satt kvar efter första vintern.. På en bakhjulsdriven BMW.

15% iskörning är mer än nog för att dubbar skall vara bättre.

Inte när man kör 1500-2000mil på en vinter. Finns inte en dubb kvar i däcken när det väl blir halt.
De som sitter kvar är nötta så de knappt gör till eller från.

Med det sagt kör jag själv med dubbdäck.
Faderkakan som kör enligt nämnt scenario gör det inte.

Last edited:
Inte när man kör 1500-2000mil på en vinter. Finns inte en dubb kvar i däcken när det väl blir halt.
De som sitter kvar är nötta så de knappt gör till eller från.

Goodyear ultra grip?
Bra grepp, dåliga dubb.
Kör man in dubbarna försiktigt på barmark, så sitter de bra.
Kört 3000 mil på hakkapelitta, däcken är slut, tre fjärdedelar av dubben sitter kvar.
Dubb gör nytta även när de är platta.

Goodyear ultra grip?
Bra grepp, dåliga dubb.
Kör man in dubbarna försiktigt på barmark, så sitter de bra.
Kört 3000 mil på hakkapelitta, däcken är slut, tre fjärdedelar av dubben sitter kvar.
Dubb gör nytta även när de är platta.

Sist han körde dubb var det Hakka 3:or
Det var betydligt bullrigare, drog mer diesel och kördes nästan aldrig på is/snö.
Största delen av milen var veckopendling till sthlm på motorvägar/trafikleder.
De däcken var sopslut efter en vinter.

Det är inte värt det.
Friktionsdäcken hittills har klarat vintrar 2 gränsfall 3
De dagar det är glashalt (lätträknade) är det bara köra väldigt sakta och dra nytta av fyrhjulsdriften.

Sist han körde dubb var det Hakka 3:or
Det var betydligt bullrigare, drog mer diesel och kördes nästan aldrig på is/snö.
Största delen av milen var veckopendling till sthlm på motorvägar/trafikleder.
De däcken var sopslut efter en vinter.

Det är inte värt det.
Friktionsdäcken hittills har klarat vintrar 2 gränsfall 3
De dagar det är glashalt (lätträknade) är det bara köra väldigt sakta och dra nytta av fyrhjulsdriften.

Slitaget beror inte på dubben.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...