Skrotnisse
What would Shervin do?
Vinterdäck undantaget (antagligen för att det är det enda praktiska man kan göra). Dubbade däck har oftast (enbart?) hastighetsindex Q (160) eller T (190), medans det faktiskt går att hitta s.k. friktionsdäck som är klassade med t.ex. Y (300). Med dubb rekommenderas att man inte kör fortare än 130, men det finns ju sulor som håller ändå - jag körde till BB med vinterdäck på barmark och det gick runt 200 ibland och jag tror det mesta av dubben satt kvar ändåDet var dock väl inkörda däck av hög kvalitet...
Helfordonsgodkännande gör att fälg- och däckdimensioner måste vara enligt regbeviset, men det finns undantag som gör att det är ok att köra med andra kombinationer: samma rullomkrets inom 5%, samma spårbredd eller mindre, att de inte sticker utanför skärmkanterna och tar i vid fullt rattutslag eller fjädringskompression och att hastighetsindex (på sommardäck) och belastningsindex är uppfyllt. Biltillverkaren ska också ha angivit flera olika dimensioner som är ok att använda, men som vanligen inte står i regpappren.
Äggsagt.
Ju högre hastghetsindex, ju sämre grepp på vintern.
Man skall betänka att "kontinentala" vinterdäck är gjorda för att gå tyst och fort på kall asfalt.
Amerikanska vinterdäck är gjorda för att gå långt på kall asfalt.
Nordiska vinterdäck (behöver inte vara tillverkade i norden) är gjorda för snö, slask och is.