Mystisk hoj! 2-cylindrig TZ750!!!

tja igen, Här en bild på min gamla TZ 750 som jag köpte av Torbjörn Malm 1978 före detta Axel George med Nicko Bakker ram. Se vilka jätteskivor man hade bak på den tiden! Denna bild också från www.pejer.com och www.pejer.se
MR15%5E051.JPG
 
Gammaldags.........

tja igen, Här en bild på min gamla TZ 750 som jag köpte av Torbjörn Malm 1978 före detta Axel George med Nicko Bakker ram. Se vilka jätteskivor man hade bak på den tiden! Denna bild också från

Man får så härliga vibbar, man kan när man tänker tillbaka få de goa känslorna utav gediget hantverk utan datorernas räkne/kalkyleringskapacitet. Här gnuggades de verkligen vid varje förändring/byggnation keniknölarna. Vacker och brutal! Toyman

För några år sedan var jag och kikade på en RG500 i Jönköpingstrakten, han hade en sådan som han renoverat i vardagsrummet. Då förstod jag inte vilken RACE-klassiker jag betracktade!:gnissla
 
Last edited:
varför görs inte 2takts radfyror fortfarande? med dagens teknik skulle dom vara helt överlägsna 4taktarna.

jag menar NÅN JÄVLA HOJ borde dom ju kunna göra som 2takt?
tänk tex en r6:a med 1000cc radfyra 2t, totalt maxportade cylindrar och pipor som börjar arbeta vid 10000rpm, aaaaaaah den effektkurvan är inte att leka med.
 
jag är till vänster o bäckis till höger. Du borde känna igen mig! Här en bild från daytona 1982. jag, bläckfisken, carlberg o bullen.
dayt82%200002.jpg
 
jag är till vänster o bäckis till höger. Du borde känna igen mig! Här en bild från daytona 1982. jag, bläckfisken, carlberg o bullen.
dayt82%200002.jpg

Jo, nu ser jag. Daytona!!! Fan vad nice! Där ligger jag i lä...:)

Men vad hade Bäckis jacka varit med om?
 
Med en tidig variant av TC som Kel Carruthers fixade till Kenny Roberts. En dödarknapp på styret som helt enkelt bröt tändningen till en av cylindrarna när Roberts tyckte han behövde det ut ur kurvorna.

Visst var det TZ 750 som det i princip mitt i en säsong 1980 ?? som det beslutades att insugen var tvungna att begränsas för att effekten var så grym att bakdäcken släppte ifrån sig stora bitar av slitbanan..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top