Mystisk hoj! 2-cylindrig TZ750!!!

ja, det var i samband med när det kördes i samband med 500cc ute i Europa o USA så körde man med 24mm strypbrickor i. Det var inte roligt, då gick de långsammare än de bästa 500:orna. Dum regel, svår att bestycka rätt, då körde man i princip ingen rullande landsväg på den tiden. Här en till bild från www.pejer.com från Daytona 1982 Yamaha OW31/TZ750
mr15%5E015.jpg
 
ja, det var i samband med när det kördes i samband med 500cc ute i Europa o USA så körde man med 24mm strypbrickor i. Det var inte roligt, då gick de långsammare än de bästa 500:orna. Dum regel, svår att bestycka rätt, då körde man i princip ingen rullande landsväg på den tiden. Här en till bild från www.pejer.com från Daytona 1982 Yamaha OW31/TZ750
mr15%5E015.jpg

Coolt. MYCKET kåpa! Här snackar vi streamlining!!! Men igen, vad hade Bäckis gjort med den fransiga jackan tidigare? Var det den tidens "skyddsutrustning"?
 
Plockat ur minnet från när man var spoling och började hänga på RR-banorna i mitten av 80-talet, ...så hade vart & vartannat ekipage i sidvagnsklassen en TZ750-motor i sig.

Kan det minnet stämma tro, ..nån som var med på riktigt på den tiden ?
(tror &så det var en sådan i den jag fick åka med några varv för en hundring på Falkenberg, ...Gunnar Schwartz ?)

Borde isf ligga ett antal sådana motorer & skräpa runt om i landets lador. Och en sådan borde ju med ålderns & exklusivitetens rätt betinga iaf en liten peng i dagsläget. Vad kan marknadsvärdet vara för ett hyfsat exemplar tro, ..50.000 !?
 
Mozz, jag kommer inte ihåg varför Bäckis jacka var trasig, jag ska kolla med honom, svar kommer snart!
Zoidberg, säkert kostar motorerna nåt sånt, de har säkert gått långt i själva blocken, typ snea o planade några gånger. Jag ångrar att jag sålde min men måste ju ha stålar när man rejsar. Här en bild från www.pejer.com Anderstorp 1981 med många kända namn i första startled.
1981_Zweden_Sheene_Lucchinelli_roberts_Mamola_Jack_Crosby_.jpg
Barry Sheene, Lucchinelli, Kenny Roberts, Randy Mamola, Jack Middelburg, Crosby.
 
Den här stod parkerad i depån på Bol d'or 1982. Användes av ett showgäng till att köra fort på bakhjulet. Minns inte hur fort men över 200 iallafall. Snacka om streetfighter.
 

Bifogat

  • IMG_0011.jpg
    IMG_0011.jpg
    247.7 KB · Visningar: 144
Plockat ur minnet från när man var spoling och började hänga på RR-banorna i mitten av 80-talet, ...så hade vart & vartannat ekipage i sidvagnsklassen en TZ750-motor i sig.

Kan det minnet stämma tro, ..nån som var med på riktigt på den tiden ?
(tror &så det var en sådan i den jag fick åka med några varv för en hundring på Falkenberg, ...Gunnar Schwartz ?)

Borde isf ligga ett antal sådana motorer & skräpa runt om i landets lador. Och en sådan borde ju med ålderns & exklusivitetens rätt betinga iaf en liten peng i dagsläget. Vad kan marknadsvärdet vara för ett hyfsat exemplar tro, ..50.000 !?


Jodå var med på den tiden.
Lars Gösta heter han.
 
Plockat ur minnet från när man var spoling och började hänga på RR-banorna i mitten av 80-talet, ...så hade vart & vartannat ekipage i sidvagnsklassen en TZ750-motor i sig.
En annan vanlig motor var också den från "Vattenbuffeln"...Suzuki 750ccc 3-cyl, och konverterade båtmotorer König bla.

/KentW
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top