Hell
Mobilis in mobil
- Gick med
- 5 Jul 2007
- Hoj
- BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Den enda gången jag själv blivit drabbad av en tjurig polis var inte i trafiken utan på sjön den 20 september för ett par år sedan. Körde förbi Vaxholm med båten norrifrån och gasade på efter vägfärjeläget och vidare på Södra Vaxholmsfjärden söderut. Precis i sundet mellan Tenö och Tynningö hörde jag polissirener och när jag vände mig om så såg jag att jag hade en polisrib i hasorna. Jag styrde åt sidan och drag av gasen sen kom dom upp längs och en av poliserna skällde ut mig efter noter. Han var inte så glad. Så jag frågade lugnt vart jag kört för fort och han svarade efter Vaxholm ut på fjärden. Varpå jag frågade om han visste vad det var för datum idag och då blev han tvärtyst. Efter 15:e september är det fri fart på Södra Vaxholmsfjärden efter linjen Badholmen/vägfärjelägret. Tyvärr så klarade han inte riktigt att han haft fel så han började mumla om att jag kört för fort i sundet mellan Kastellet och Rindö men då svarade jag att jag vart och tanket på macken så jag hade över huvudet taget inte kört i det sundet och sen frågade jag om han ville se kvittot. Då ryckte hans kollegor in och sa åt honom att lägga av. Yngre snubbe. Troligtvis nyexad. Dom andra poliserna i båten log och bad om ursäkt. "Vi måste nog lära oss att kolla kalendern tror jag" sa den ena. Sen önskade vi varandra en fortsatt trevlig dag på sjön. Dom trodde bevisligen att jag kört för fort och alla får göra misstag. Även polisen. Jag behandlade dom trevligt och förutom den yngre polisen, som troligtvis blivit ombedd att föra ordet just för att han var ny på jobbet, var dom andra hur trevliga som helst. Jag är glad över att polisen finns. Dom gör ett viktigt jobb i samhället. Tråkigt att dom ska behöva finnas men i stort gör dom ett rackarns bra jobb.
Last edited: