Mycket snäll och trevlig polis

Poliser är i stort väldigt bra men på samma sätt som med oss andra finns det givetvis rötägg eller, vilket nog är mer vanligt, dom som bara har en dålig dag. Folk är folk oavsett jobb. Behandla poliser som folk så brukar det ofta bli bra. Såvidare men själv inte gjort ett så pass allvarligt lagbrott att dom inte kan se genom fingrarna är majoriteten av poliserna definitivt reko.

En sak som jag märkt är att folk som blivit av med kortet vanligtvis ljuger för kompisar och andra. För det första har man själv kört rejält mycket fortare än tillåten hastighet och att då ge POLISEN skulden för att dom tagit ens kort är patetiskt. Och för det andra brukar det vanligtvis inte handla om att man kört 31 km i timmen för fort. Det vanliga är att det är betydligt mycket mer men sen hittar man på en historia själv för att framstå som mindre rutten.

Jag känner en av hojpoliserna här i Stockholm. Han kör omkring på en BMW 1200GS i jobbet. Mer reko snubbe får man leta efter. Jag är glad över att just han jobbar som polis.

Är rätt övertygad om att Svensk polis står sig väldigt bra i jämförelse med andra länders poliskårer. Känns som att vi än så länge är befriade från korruption och polisbrutalitet. Heja Sverige :tummenupp

Jag har fortfarande inte träffat en hoj-polis som inte hälsat! :tummenupp

I yrkets natur är det nog så att poliser träffar på (ännu)fler asholes än oss övriga.
Lite av polisernas tidigare ashole-möten kan nog ibland gå ut över dom som inte förtjänar det.
"I cut him some slack" om jag träffar på en övertänd polis,
och jag tar det jag förtjänar om jag kört som en idiot och blir fast.
Jag bor dock hellre i ett land med än utan poliser. :)

Härligt med trevliga Poliser. Min åsikt är att det finns 2 typer. Dom som gillar att vara polis lite väl mycket och dom som gillar att vara poliser med sunt bondförnuft.

sen en rolig sidohistoria (eller sorglig..) 1 bekant tog sin sprillans nya Porsche på en tur, en annan bekant som är ny utexaminerad konstapel åkte med. När föraren låg i 120 på motorväg sa Polisen, du kör för fort. Sakta ner annars måste jag bötfälla dig... Föraren skrattade och sa nu skojar du... Nä så var inte fallet. Ett par kilometer senare var Ola bötfälld för fortkörning. Dom är fortfarande vänner, men någon sammkörning till aktiviterer är det inte tal om längre.

Den polis med aspirant som tog mitt körkort för några år sedan i Malmö när jag körde personbil var ett stort djävla rötägg.Hade denna polis slagit av en enda km/h på fortkörningen som hade räckt i detta fall så hade mitt kort klarat sig.Men icke.Rötägg som sagt var.Han är väl fortfarande där ute någonstans och förpestar folks liv. :finger

Heder till de två poliser som en gång gav mig poliseskort en sen sommarnatt på en öde landsväg i Småland när strömmen till ljuset krånglade på min 24 meters lastbil och släp som var helt mörklagd när jag satte en stor ficklampa uppe i vindrutan och sakta körde vidare i mörkret.Mötte polisbilen som vände och frågade vad som kunde göras när det var lika farligt att jag stod stilla i vägrenen.De gav mig som sagt var eskort mitt i natten i flera mil till en lämplig verkstad.Heder åt dessa två poliser som jag aldrig kommer att glömma.Jag bjöd på kaffe ur min termoskanna när vi var framme.STORT TACK ÄN IDAG. :tummenupp :crash
jag kör lastbil med och det är skönt att träffa snälla poliser men för det mesta är vi jagad av polisen

Den polis med aspirant som tog mitt körkort för några år sedan i Malmö när jag körde personbil var ett stort djävla rötägg.Hade denna polis slagit av en enda km/h på fortkörningen som hade räckt i detta fall så hade mitt kort klarat sig.Men icke.Rötägg som sagt var.Han är väl fortfarande där ute någonstans och förpestar folks liv. :finger

Lite kul att du förväntar dig att polisen ska göra fel för att täcka upp när det är du själv som gjort fel från början :tummenupp

De sura poliserna utvecklas i flera år genom att köra en järnlåda på samma vägar varje dag! :fakta

Last edited:
sen en rolig sidohistoria (eller sorglig..)........

Haha det är fan lite bittert. Jag hade nog blive rätt grinig på kompisen där faktiskt!:P

Men det är nog inte helt lätt att vara polis i det privata livet alla ggr. Tänk dig själv när du enligt lag måste ingripa om du ser nått olagligt åsso kommer du hem till barndomskompisarna som langar upp ett gäng dunkar brännvin, för här ska firas! Inte så kul då kanske... Moraliskt dilemma kan man säga.

Själv har dom bara vare otrevlig en gång, men jag var full, fick böter för att jag hade en öppnad öl på stan och drygade mig som satan själv, så antar att jag förtjänade det.:gnissla

Däremot känns det ju också sådär när dom delar ut böter på 500kr(dimljus) och sen önskar en " Ha en bra dag" jo jävlar...(Levde på CSN då)

I USA läste jag för många år sedan en devis de hade som i översättning
löd: "Du uppskattar honom bara när du behöver honom". Jag tycker att polisen skall
vara korrekt och inte snäll. Han är där för att skydda oss. Så när han inte tar kortet
för dig som kört 30+ över hastighetsgränsen tycker jag att han begår tjänstefel.
Jag och andra med mig vill inte möta fartdårar på våra vägar. Tänk på att den polis
som tog ditt kort kanske nästa dag kan riskera sitt liv för att rädda dig eller någon
i din familj från allvarlig skada. Dessutom gör de ju mycket som vi inte märker. De tog
den där pedofilen som kanske hade siktat in sig på din lilla dotter, men inte hunnit göra
något därför att polisen hann ta honom först. Vi skall uppskatta vår svenska polis.

Det finns schyssta snutar så enkelt är det men en anledning till att många brukar kunna vara griniga kan mycket väl vara er attityd mot dom som gör att dom såklart blir sura. Men dom värsta poliserna är nog dom unga som vill visa sig duktiga för de äldre mer erfarna poliserna och då ska följa lagboken till 110% och kan aldrig vara lite schyssta.

Jag tror det snarare säger mer om personen i fråga som aldrig träffat trevliga poliser än polisen i sig.

Jag skulle till och med vilja säga att jag tycker de är lite för snälla.

Du bor under en sten i skogen?

Jag undrar om det är du som bor under en sten i skogen.
Om du funderar lite över saken så görs det ofantligt många polisingripanden varje dag. Trots det så är det faktiskt väldigt sällan som det blir rabalder över att polisen använt mer våld än som varit nödvändigt. Och mutskandalerna är ännu mer sällsynta.

Visst händer det att polisen använder mer våld än nödvändigt. Det säger jag inte. Men om du påstår att det är normen så får du nog tänka ett varv till. Övervåld från polisens sida tillhör dom saker som är väldigt ovanliga i Sverige.
Av dom väldigt få fall som hängs ut i media så är det ännu färre som faktiskt slutar i att man konstaterar att det faktiskt var övervåld.
Och då ska man inte glömma att polisbefälen hellre hänger ut sin personal än försöker försvara dom av den enkla anledningen att dom är livrädda för att det ska framstå som att den gamla goda "kårandan" lever kvar.

Visst har du säkert rätt i vad du skriver, beror ju lite på hur man väljer att se saker och ting. I TS fall skulle jag aldrig i livet tro att polisen körde i bussfilen för att patrullera, utan han ville ju naturligtvis använda samma genväg som TS av precis samma anledningar som TS (orkar inte köra runt).

Sen ska man patrullera i t'ex en park så kan de väl gå ur bilen en liten stund istället för att plöja in bland folk med en stor V70.

Men sen hur man väljer att se saker beror nog mycket på vad man har för preferencer sen tidigare. Lyssnat lite på polisradio också, då blir man lite cynisk sen.

Jo. Visst. Men sen är det ju så att som utomstående så är det ju omöjligt att veta varför polisen väljer att köra en viss väg.
I fallet med bussfilen så finns det egentligen två skäl till att han körde den vägen.
Antingen så patrullerade han där och då är det legitimt.
Eller så skulle han någonstans på andra sidan det området och bussvägen var den kortaste vägen.
Då är det också legitimt för honom att välja den vägen. För handen på hjärtat. Vill vi att dom poliser som finansieras med våra skattepengar ska sitta och köra omvägar och slösa bort tid istället för att utföra sitt jobb.

Vad gäller patrullerande i parker så är det ju fortfarande så att dom ska hålla sig i omedelbar närhet till sitt fordon utifall dom blir utkallade på utryckning. Så dom kan helt enkelt inte gå ur bilen och börja patrullera runt i en park utan vidare. Är parken liten så kanske det går men om det är en större park som är en km tvärsöver så skulle det innebära att dom inte kan patrullera mitten av parken utan där kan vem som helst ställa sig och sälja knark till barn eller råna pensionärer utan risk.

Alternativt. Om dom ska patrullera av en park för att sedan ge sig vidare och patrullera nästa park som är på andra sidan. Ska dom då gå tvärs över parken och patrullera för att sedan gå hela vägen tillbaka för att köra runt parken till nästa patrullering eller är det mer praktiskt att istället patrullera med bilen, fortsätta ut på andra sidan och bege sig till nästa uppdrag?
Dessutom så finns det ju ett visst värde av att dom kanske har bilen med all utrustning i närheten också istället för att behöva springa för att hämta om det är så att dom behöver göra ett ingripande och behöver något ur bilen.

D måste ha berott på att du hade en SH tröja och har man en sån mjuknar även de hårdaste konstapelhjärtan när de får se loggan, nån trevlig nick och typ slogan ...

De enda snutar som jag står ut med är MC-poliser och hundförare. Av nån anledning får jag för mig att det ser polisyrket som sekundärt. De vill helst bara köra hoj eller umgås med hundar och dessutom få betalt för det.

alltid träffat "trevliga" poliser. kunnat få böter för en hel del småsaker men aldrig fått för något.

dock en rödspeta i trakten har jag alltid vare riktigt stor i käften mot när hon stoppat mig. alla i hela länet hatar henne och hon har gjort såååååå mycket dumt. ett under att hon är kvar i poliskåren... ska inte ens börja dra upp nått för då blir jag kvar här tills mina fingrar går genom tangentbordet och ramlar av.....

1 bekant tog sin sprillans nya Porsche på en tur, en annan bekant som är ny utexaminerad konstapel åkte med. När föraren låg i 120 på motorväg sa Polisen, du kör för fort. Sakta ner annars måste jag bötfälla dig... Föraren skrattade och sa nu skojar du... Nä så var inte fallet. Ett par kilometer senare var Ola bötfälld för fortkörning. Dom är fortfarande vänner, men någon sammkörning till aktiviterer är det inte tal om längre.

De här kan bara inte vara sant:va Och dom är fortfarande vänner:confused: Snuten måste vara ett riktigt pucko och Ola :dummer

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti