Mycket effekt med 4takt?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det möjligt att få ut mycket effekt ur en 125 cc fyrtakts maskin?
 
Last edited:
H4 skrev:
Är det möjligt att få ut mycket effekt ur en 125 cc tvåtakts maskin?


Japp ur en två taktare är det men lite missledande rubrik kanske? ;)

Motogp 125orna har ju runt 52 kusar på bakhjulet.
 
Solid snake skrev:
Japp ur en två taktare är det men lite missledande rubrik kanske? ;)

Motogp 125orna har ju runt 52 kusar på bakhjulet.

Jag menar fyrtakts, förlåt.
 
Har hört en vädligt, väldigt förenklad regel som säger att samma effekt på två motorer, så behöver 4taktarn ha dubbelt så mång cc..... borde betyda att man kan plocka ut typ 25 hästar max, men sen haltar väll den lagen lite...
 
NSR_Martin skrev:
Har hört en vädligt, väldigt förenklad regel som säger att samma effekt på två motorer, så behöver 4taktarn ha dubbelt så mång cc..... borde betyda att man kan plocka ut typ 25 hästar max, men sen haltar väll den lagen lite...


Beror ju på om man har turbo också, men sätter man för stor turbo så orkar ju inte avgaserna driva turbinen. :3freak

Man kan ju ha NOS också. :hihi

Ska man ha ut 25 hästar så får man trimma bra o ha den till att varva rätt friskt, skulle nog säga runt 15-16000 rpm.

Henkka snackade om nån racer 4taktare (125cc) som hade 4 cylindrar tror jag o över 30 hästar, men jag kan ha fel.
 
Jo, jag är inte insatt i ämmnet, kom bara och tänka på vad jag skrev innan när jag såg tråden. Min personliga uppfattning är dock att 4takt suger på små motorer.... :gnissla

en radfyra? :hihi, typ 30 cc i varje cylinder? hehe...
 
NSR_Martin skrev:
Jo, jag är inte insatt i ämmnet, kom bara och tänka på vad jag skrev innan när jag såg tråden. Min personliga uppfattning är dock att 4takt suger på små motorer.... :gnissla

en radfyra? :hihi, typ 30 cc i varje cylinder? hehe...


Jepp en radfyra, med dubbla överliggande kamaxlar om jag inte har helt fel för mig.

Har för mig att den varvade ur vid 22000rpm. :yoparty
 
NSR_Martin skrev:
Sjukt, minst sagt...

Vad har man för nytta av dubbla kammaxlar?? Har aldrig fattat det....


Du kan ha fler ventiler, annars har du bara 2 ventiler per cylinder, med dubbla kan du ha 4 ventiler, vet inte om man kan ha 5 ventiler på en med dubbla kammar.
 
Solid snake skrev:
Jepp en radfyra, med dubbla överliggande kamaxlar om jag inte har helt fel för mig.

Har för mig att den varvade ur vid 22000rpm. :yoparty

Det låter najs :)

Varför massproduceras inte sådana här som ska kunna ersätta tvåtaktarna?
 
H4 skrev:
Det låter najs :)

Varför massproduceras inte sådana här som ska kunna ersätta tvåtaktarna?


Det kostar multum o utveckla en sån motor, därför dom inte gör det.
 
Men 22000 rpm är rått.

Har ni hört hur en CBR 250 låter? Varvar ut vid 21000 tror jag att det var.

Vilket ljud säger jag bara.
 
Nu skall väll inte jag blanda mig i 125-forumet, men...

Det går bra att ha 4 ventiler och enkel överliggande kam. Jag jobbar med sånna... Volvo säljer MÅNGA

5 ventiler på twincam går också bra, nästan alla nyare yamaha har det...
(man vill ha lättre flöde på insugsidan, så antingen har man större ventiler, eller har man 3 på insug och två på utblås!)

Med respirator (turbo) kan man få ut mycket effekt ur vad skit som helst nästan, även gamla B23:or säkerligen också 125 4takt. Men två takt är bättre på alla sätt, utom möjligen emissioner.

125cc R4:a? det skulle vara kul att se! Skulle nog inte ge mer effekt eller bättre vrid än en 1cylinger 2takt dock
 
Ja, fy fan.. släng skrotet DIREKCT :mad:
 
Rätta mig om jag har fel, men i MotoGP säger ju regelementet att endast tvåtaktare upp till 500cc och fyrtaktare upp till 990cc är tillåtna då effekten i en 500cc 2t ska motsvara en 990cc 4t. Har inte en aning om denna effektjämförelse är totalt linjär när man går ner i cc till 125, men om det är så så stämmer påståendet att effekten hos en 2t motsvara effekten hos en 4t med 2tccx2.
 
Honda tävlade med en fyrtaktare i 125-klassen. Trots många cylindrar och många växlar fick de inte den framgångsrik. Den lär ha varvat över 20K utan problem. Men fråga Krisskross om det, han har ju koll på sina moppar.
 
soppatorsken skrev:
Honda tävlade med en fyrtaktare i 125-klassen. Trots många cylindrar och många växlar fick de inte den framgångsrik. Den lär ha varvat över 20K utan problem. Men fråga Krisskross om det, han har ju koll på sina moppar.
Hmm, om man ska behålla litervolymen, då måste man väll gå upp i varv för att få ut mer effekt? Hur mycket varvar tävlings-125orna? 2takt.... Kan man inte göra så dom varvar ännu mer...?
 
NSR_Martin skrev:
Hmm, om man ska behålla litervolymen, då måste man väll gå upp i varv för att få ut mer effekt? Hur mycket varvar tävlings-125orna? 2takt.... Kan man inte göra så dom varvar ännu mer...?


Jag tror det finns en kritisk gräns på kolvhastighet, typ 30m/s eller va det var.

Efter det tror jag motorn pajjar rätt duktigt.


Dom lär ju varva rätt bra, minst 18000.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top