MV Agusta släpper ny motor, fem cylindrar, två vevaxlar, tre kamaxlar?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar som att MV Agusta tänker utanför boxen och släpper en helt unik motorkonfiguration. Två parallella cylinderrader med varsin vevaxel på tre respektive två cylindrar och upp till 1150 cc. Gemensam topp för både cylinderraderna men med tre kamaxlar (varsin för respektive avgasventiler och en delad för insugsventilerna). De utlovar 240 hk och 135 Nm vrid, varvar upp till 16000 rpm. Låter komplext och tungt men motorn påstås vara lättare än Panigale V4-motorn.

Vad tror vi om detta?

Låter kul. Alltså att någon provar nytt. Ljudet på motorn vet jag inget om.
:Rockbanan
Sitter växellådan ihop med motorn?

Låter kul. Alltså att någon provar nytt. Ljudet på motorn vet jag inget om.
:Rockbanan
Sitter växellådan ihop med motorn?
På andra bilden i Wiseguys inlägg ser det ju ut att vara en drevkåpa nere till höger, så det verkar det ju göra.

Teknikporr är allt pluspoäng, i synnerhet om den blir lätt och stark. Men jag anar dyra underhållskostnader :hihi

Ja, den var väl ingen framgång driftsmässigt, har för mig den drogs med problem med överhettning pga otillräcklig kylning mellan cylinderbankarna?

Det kan säkert ha varit så.
har ju en tendens att bli så, även på mer traditionella motorer brukar ju de inre cylindrarna oftare drabbas av överhettning och särskilt i takt med att motorer ska bli allt lättare och kompaktare.

Last edited:
Verkar som att MV Agusta tänker utanför boxen och släpper en helt unik motorkonfiguration. Två parallella cylinderrader med varsin vevaxel på tre respektive två cylindrar och upp till 1150 cc. Gemensam topp för både cylinderraderna men med tre kamaxlar (varsin för respektive avgasventiler och en delad för insugsventilerna). De utlovar 240 hk och 135 Nm vrid, varvar upp till 16000 rpm. Låter komplext och tungt men motorn påstås vara lättare än Panigale V4-motorn.

Vad tror vi om detta?

DYRT !
Borde bli kraftigt slitage på kugghjulen som kopplar ihop vevaxlarna. Tycker jag.
Vad var livslängden för tidigare 2 vevaxlarsMCmotorer ?
Hur länge höll vevaxlarna med kugghjul ? Timmar ? Mil ?

DYRT !
Borde bli kraftigt slitage på kugghjulen som kopplar ihop vevaxlarna. Tycker jag.

Det dyraste tänker jag är tillverkningskostnaden, med så många extra komponenter. Men absolut, även tillförlitlighet kan vara en issue. MV Agusta har väl dock haft bra tillförlitlighet på sina motorer vad jag vet, så man kan väl hoppas att de vet vad de gör :)

Kul idé, men det skall nog vara MV Agusta för att man skall kunna gilla detta. Hade det varit någon annan tillverkare hade jag avfärdat idén som helt irrationell.

W12 och w16 är ju samma princip sen minns jag inte om åttan var v eller w.
Jag tror VAG hade både V8 och W8 i sortimentet, Passat fanns ju som W8 ett kort tag.
(Har vi någonsin haft så många valmöjligheter vad gäller motorkonfiguration som vi hade tidigt 00-tal?)

Lite coolt.
Om det är bra eller inte får väl framtiden utvisa.
Lite smårädd är man att de gapar efter mycket men inte har ekonomin att ro det i hamn på rätt nivå.

Ja, den var väl ingen framgång driftsmässigt, har för mig den drogs med problem med överhettning pga otillräcklig kylning mellan cylinderbankarna?

Jag hade en Golf 3 med VR6'a ett tag, hade rostfritt Remus från katalysatorn på den.
Ryyyysligt mysigt motorljud, men någon riktigt annan fördel fanns ej. TUNG där fram i en liten bil, ok vrid på låga varv men åkte in i väggen rätt snabbt = den var rätt trött för en stor sexa i en liten golf (3'an var ju fortfarande rätt liten). BMW sexorna från samma tid var betydligt vassare, och pålitligare, trots mindre cylindervolym, dessutom bättre mappade, VR6'an hostade och fräste lite på / av gas som en gammal Gixxer.

Och ja, den tyckte om kylvatten...

Vilken underbar best!
Har för mig att det står en sådan på autoseum i Simrishamn, jag stod en bra stund & kollade & försökte räkna ut hur i hela fridens namn den fick luft.

Last edited:
DYRT !

På vilket sätt skulle det slitaget bli kraftigare än slitaget på kugghjulen mellan vevaxel och transmission?

drev.jpg

Här är det tre vevaxlar, 18 cylindrar och 36 kolvar som synkas ihop, det gäller att inte kugga fel....
88 Liter slagvolym och 3300hk på vevarna... eh mittendrevet

Som vanligt med MV Agusta är det vackert att titta på, men det är tveksamt om tekniken tillför något.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...