MV Agusta släpper ny motor, fem cylindrar, två vevaxlar, tre kamaxlar?!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Verkar som att MV Agusta tänker utanför boxen och släpper en helt unik motorkonfiguration. Två parallella cylinderrader med varsin vevaxel på tre respektive två cylindrar och upp till 1150 cc. Gemensam topp för både cylinderraderna men med tre kamaxlar (varsin för respektive avgasventiler och en delad för insugsventilerna). De utlovar 240 hk och 135 Nm vrid, varvar upp till 16000 rpm. Låter komplext och tungt men motorn påstås vara lättare än Panigale V4-motorn.

Vad tror vi om detta?

 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top