Muhammed-karikatyren diskussioner och åsikter.

Status
Ej öppen för fler svar.
Dömer du även andra folkgrupper efter deras religions skrifter? Ta fransmännen t ex. De är i huvudsak kristna. Uttalar du dig lika raljerande om dem för att gamla testamentet ingår i deras bibel?

Var kan du läsa att jag dömt någon för annat än att vara fredsälskande. :)
Islam är bäst. Hoppas den blir världsdominerande snart så får vi kanske fred på jorden.

Var kan du läsa att jag dömt någon för annat än att vara fredsälskande. :)
Islam är bäst. Hoppas den blir världsdominerande snart så får vi kanske fred på jorden.
Kan du inte bara svara på frågorna?

Kan du inte bara svara på frågorna?

Hehe, jo jag kan. :) Ibland är det bevämt med sarkasm...
Jag menar faktiskt det jag skrev i mitt första inlägg om muslimerna. De flesta är inte så "våldsälskande" som bilderna som länkades till.
Skillnad mellan GT och koranen? Jaadu, Vad ska man säga. GT är inte aktuell för kristna längre, medans koranen gäller än. Det är den största skillnad jag kan se.

Hehe, jo jag kan. :) Ibland är det bevämt med sarkasm...
Jag menar faktiskt det jag skrev i mitt första inlägg om muslimerna. De flesta är inte så "våldsälskande" som bilderna som länkades till.
Skillnad mellan GT och koranen? Jaadu, Vad ska man säga. GT är inte aktuell för kristna längre, medans koranen gäller än. Det är den största skillnad jag kan se.
Jag är naturligtvis inte intresserad av gamla testamentets ställning inom kristenheten - för det har inte varit aktuellt på bra länge. Däremot är det ju faktiskt fortfarande judarnas heliga skrift. Och lika opassande som det är att använda gamla testamentet som någon form av argument för att judarna skulle vara sämre än andra människor, eller vilja ta över världen, är det att använda koranen som en klubba mot muslimer. Man bevisar inget annat än att man själv är en riktigt lågt stående individ.

Mot den bakgrunden är ditt klargörande bra och välkommet. Det är inte alltid klart vad som är ironi och vad som döljer något annat.

Jag är naturligtvis inte intresserad av gamla testamentets ställning inom kristenheten - för det har inte varit aktuellt på bra länge. Däremot är det ju faktiskt fortfarande judarnas heliga skrift. Och lika opassande som det är att använda gamla testamentet som någon form av argument för att judarna skulle vara sämre än andra människor, eller vilja ta över världen, är det att använda koranen som en klubba mot muslimer. Man bevisar inget annat än att man själv är en riktigt lågt stående individ.

Mot den bakgrunden är ditt klargörande bra och välkommet. Det är inte alltid klart vad som är ironi och vad som döljer något annat.

Du är inte intresserad av GT's ställning inom kristenheten säger du, men ändå var det det första du jämförde med. Missförstod jag eller hur kommer det sig?
Självfallet är inga människogrupper i sig sämre än andra pga sin religionstillhörighet eller sk heliga skrift. Men jag tycker att vissa heliga skrifter/religioner påverkar sina utövare. En del negativt mer negativt än andra.

Du är inte intresserad av GT's ställning inom kristenheten säger du, men ändå var det det första du jämförde med. Missförstod jag eller hur kommer det sig?
Självfallet är inga människogrupper i sig sämre än andra pga sin religionstillhörighet eller sk heliga skrift. Men jag tycker att vissa heliga skrifter/religioner påverkar sina utövare. En del negativt mer negativt än andra.
Nja, jag missuppfattade dina inlägg. Så jag tänkte bara bereda marken för vidare diskussion. Det är enda skälet :)

Klart religionen påverkar folk. Men att generallisera över hela folkslag är en knepig sak. Islam omfattar en förfärlig massa människor. Turkarna dricker gärna alkohol, trots koranen, men det gör inte saudierna. Vad sysslar Kirgizerna med? Lever de på samma sätt och efter samma traditioner som marockanerna? Jag tror t ex att man kan hitta lika mycket gemensamt mellan en kristen syrian och en syriansk muslim som mellan en egyptier och en malaysier - båda muslimer. Inte för att jag har något belägg för saken iofs...

Nja, jag missuppfattade dina inlägg. Så jag tänkte bara bereda marken för vidare diskussion. Det är enda skälet :)

Klart religionen påverkar folk. Men att generallisera över hela folkslag är en knepig sak. Islam omfattar en förfärlig massa människor. Turkarna dricker gärna alkohol, trots koranen, men det gör inte saudierna. Vad sysslar Kirgizerna med? Lever de på samma sätt och efter samma traditioner som marockanerna? Jag tror t ex att man kan hitta lika mycket gemensamt mellan en kristen syrian och en syriansk muslim som mellan en egyptier och en malaysier - båda muslimer. Inte för att jag har något belägg för saken iofs...

Jag måste bara fråga. Var hittar du syrianska muslimer? :)

Håller förövrigt med om det mesta du skriver. Det är farligt att börja generalisera folkgrupper.
Dock står mina personliga åsikter gällande en viss religion ( :Bugar ) och en viss helig skrift kvar .

Hmmm, nu väntar vi på ett direktcitat av en amerikansk tv-predikant om hur islam egentligen[tm] är!

På presidentposten exempelvis... Annars är väl majoriteten av syrianerna muslimer?!
Syrianerna äro kristna. Syrierna bor i Syrien. Jag skrev fel ovan och det var det Jouh påpekade.

"På grund av en religiös bas kallar de sig idag för syrianer efter den syrisk-ortodoxa kyrkan och syrisk-katolska kyrkan.

En tredje grupp väljer att kalla sig för kaldéer efter kaldeisk-katolska kyrkan"

Dock står mina personliga åsikter gällande en viss religion ( :Bugar ) och en viss helig skrift kvar .
På vilken grund då; politisk, religiös eller någon annan? Är det någon särskild gren av Islam du ogillar eller någon särskild uttolkning? Det finns förmodligen lika många muslimska inriktningar som det finns kristna kyrkor, om man får gissa lite.

Vilka är förresten implikationerna av ditt ogillande, om några? Tycker du t ex att Serbien borde vunnit kriget i Bosnien och att det var illa gjort av de bosniska muslimerna att kriga för en egen stat?

Last edited:
På presidentposten exempelvis... Annars är väl majoriteten av syrianerna muslimer?!

Inte direkt. Bingo förklarar ganska bra.

På vilken grund då; politisk, religiös eller någon annan? Är det någon särskild gren av Islam du ogillar eller någon särskild uttolkning? Det finns förmodligen lika många muslimska inriktningar som det finns kristna kyrkor, om man får gissa lite.

Vilka är förresten implikationerna av ditt ogillande, om några? Tycker du t ex att Serbien borde vunnit kriget i Bosnien och att det var illa gjort av de bosniska muslimerna att kriga för en egen stat?

Det hela började med en viss rondellhund. Har man honom som ideal kan det bara sluta illa. Spelar ingen roll vilken inriktning detlandar på i slutet.

När sedan olika folkslag krigar för en egen stat och råkar vara muslimer eller kristna gör varken eller. Det var bristfälligt redan vid rondellhunden.

Last edited:
Jag tror att jag skall döpa min nästa hund till "Profeten Muhamed" :D
Då kan jag gå runt å gnälla på Profeten Muhamed hurmycket jag vill!
"Fan!! Nu har Profeten Muhamed skitit på mattan igen!"
"Profeten Muhamed glufsade i sig hela jävla julskinkan när jag satt på muggen!" (Sug på den du :tungan )
Dessutom så kan jag kalla Profeten Muhamed för "otrogen hund" hur mycket jag vill :2cool :hoppskrat

Det spelar ingen roll hur många indelningar av kristna/muslimer, stora/lilla/medelstora och pyttelilla vagnen av budister det finns. Allt är olika nivåer av vanstinne. Ett sätt att få folk i ett lättmanipulerat tillstånd. dessa skaror skrämmer mig mer än något annat.
Om någon religion visar sig vara JÄTTEBRA och man är snäll mot alla djuren där så kan man väl bara vara det och skitai att kalla det religion?! Rätt var det är så dyker det upp något nytt, internet, nya energikällor eller fan vet vad. Då då måste man improvisera sin inställning till det och där har ju hela poängen spruckit.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1213922

Muslimska länders krav: Ändra lagen
Statsminister Fredrik Reinfeldt har bjudit in en grupp ambassadörer från muslimska länder till ett möte med anledning av Muhammedteckningen. Ambassadörerna har en lång lista på krav, inklusive att Sverige ändrar lagar och utbildning.

Dags att stänga gränserna om vi får sådant skit kastat mot oss.
Angående de musslies som finns i Sverige så är det dags att lägga ner all kritik och visa lite tacksamhet istället.

Last edited:
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1213922

Muslimska länders krav: Ändra lagen
Statsminister Fredrik Reinfeldt har bjudit in en grupp ambassadörer från muslimska länder till ett möte med anledning av Muhammedteckningen. Ambassadörerna har en lång lista på krav, inklusive att Sverige ändrar lagar och utbildning.

Dags att stänga gränserna om vi får sådant skit kastat mot oss.
Angående de musslies som finns i Sverige så är det dags att lägga ner all kritik och visa lite tacksamhet istället.

"Muslimerna behöver lagligt skydd mot att profeten Muhammed skändas, ungefär som det judar och homosexuella har. Långsiktigt måste det in i skolundervisningen att eleverna övertygas om att om de vill uttrycka sin åsikt så ska det ske så att de inte sårar eller skadar någon annan. "

Yeah right.:va

"Muslimerna behöver lagligt skydd mot att profeten Muhammed skändas, ungefär som det judar och homosexuella har. Långsiktigt måste det in i skolundervisningen att eleverna övertygas om att om de vill uttrycka sin åsikt så ska det ske så att de inte sårar eller skadar någon annan. "

Ja, om det är något som muslimer är kända för så är det ju "att om de vill uttrycka sin åsikt så ska det ske så att de inte sårar eller skadar någon annan. " :lol :rofl :hihi :självmordsbombarsmiley

ja yttrandefrihet finns la inte kvar i sverige va ja förståt:va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti