Muhammed-karikatyren diskussioner och åsikter.

Status
Ej öppen för fler svar.
Vi har tryckfrihet, rondellhundsfrihet, åsiktsfrihet, religionsfrihet och demonstrationsrättighet...

Alltså, vi får göra en rondellhund avbildad till muhammed, de muslimer som bor i landet har rätt att tycka att det är förjävligt och att demonstrera för att offentligt ge uttryck för sin ståndpunkt.

Vi som inte delar deras ståndpunkt har rätt att tycka att dom är insnöade pajaser och forsätta som vanligt. (Och kanske att vi kan upplysa protesterande muslimer om deras rättighet att INTE köpa och läsa Nerikes Allehanda/UNT osv. Å andra sidan blir det problematiskt om vi ber muslimer att blunda när de kör i rondell då de står ställda inför risken att möta en avbild av sin profet...hmm).

Så länge alla är med i matchen har vi inget problem egentligen.

De demonstrationer vi ser i muslimska länder har mer att göra med deras egna interna problem/politik än med oss. Sverige blir ett enkelt "Dom" att enas mot för att skyla över det egna landets akuta problem.

Det är min tolkning av problemet i alla fall.

/SSB
PS. Här är man borta ett tag och så är Markus plötsligen medlem av AFA...the world IS going crazy.

En förvånansvärt vettig sammanfattning :tummenupp

"In Saudi Arabia recently when a girls school caught fire, some girls tried to escape but were pushed back to burn alive simply because they had left their veil behind in a rush."

http://www.religiousconsultation.org/engaged_islam.htm

Ah, okej. En kille har skrivit på en sida om en händelse som ska ha ägt rum i Saudiarabien, då måste det ju vara sant. Speciellt när sidan innehåller faktafel, exempelvis om "Jihad". :nicka :tummenupp

Edit:

Såg BBC-länken nu, det var ju förjävligt, men förstår inte riktigt vart det var du ville komma. Och nästa gång kanske du ska ha lite bättre källor än den där skitsidan.

Last edited:
Haha, nu kommer fredsälskarna igång ordentligt. :banana

Jag gillar att du är konsekvent mackan i.o.m att du alltid sätter likhetstecken mellan Islam och Al-Qaida...

Hade världens alla muslimer sympatiserat med Al- Quaida så är jag rätt säker på att du redan legat på knä med pannan i golvet vänd mot mecka och din sambo burit burka... Hade en miljard muslimer sympatiserat, stöttat och aktivt handlat för att gå Al- Qaidas ärenden hade Vilks redan varit död och Bin Laden hade knappast behövt nöja sig med att då och då skicka ut nån rackig vhs-kasett från någon kylslagen grotta i Afghanistan...

Men men... du är dig lik. :pannkyss

Jag gillar att du är konsekvent mackan i.o.m att du alltid sätter likhetstecken mellan Islam och Al-Qaida...

Hade världens alla muslimer sympatiserat med Al- Quaida så är jag rätt säker på att du redan legat på knä med pannan i golvet vänd mot mecka och din sambo burit burka... Hade en miljard muslimer sympatiserat, stöttat och aktivt handlat för att gå Al- Qaidas ärenden hade Vilks redan varit död och Bin Laden hade knappast behövt nöja sig med att då och då skicka ut nån rackig vhs-kasett från någon kylslagen grotta i Afghanistan...

Haha, sant men resten av "standard"muslimerna, kristigalningarna och alla andra värklighetsflyende dårar är som en stor hjärntvättad massa, redo för manipulation av det som har högre mål med vansinnet. De är ju redan formaterade för respektive system LixÅm.

Jag har inte satt något likhetstecken, om än det är otroligt många som sympatiserar med just...tada...Al Qaida. Jag visade dig den undersökningen för typ två år sedan så jag tror inte jag behöver gnugga in den i fejset på dig igen, eller? ;) Den gången körde du förresten en riktig blockflöjstsklassiker:
"Aha, hade jag fel? Ja men det gör inget för jag har en jättebra förklaring till varför du råkar ha rätt och den slutar - inte helt oväntat - med att jag har mer rätt." Hatten av för sådana finter visserligen, me like. Tror det var något om att: "Aha, så de gillar Al Qaida, men det är väl inte så konstigt, för USA och Israel är så jEttE-tarvliga så det är egentligen det som är problemet och blablabla". Men nåväl, nu satte jag ju inte likhetstecken så vad är det att orda om? :)

Hur som helst, sätter du emot en slant på att det kommer vara färre eller inga muslimska demonstranter som demonstrerar mot denna anstiftan än mot en teckning? Kan man dra en slutsats om åtminstone de som uttalde sig starkt ogillande mot teckningarna eller demonstrerade mot dem? Jag kan, och jag gör det, eller rättare sagt bekräftar det vad jag redan visste.

Jag visade dig den undersökningen för typ två år sedan

jag vill se den, lär ju ha ökat de senast åren, är det någon som har en bra förklaring på vad al-qaida är för nåt?

edit: hittade lite, USA har med andra ord finansierat al-qaida

http://sv.wikipedia.org/wiki/Al-Qaida

Grunderna till al-Qaida lades 1988 av Usama bin Ladin i kampen mot den sovjetiska ockupationen av Afghanistan. Fenomenet utvecklades ur en organisation som kallades Makhtab al-Khidamat och som till en början enbart finansierade, värvade och tränade gerillasoldater (så kallade mujahedin). Usama bin Ladin finansierade till viss del verksamheten själv, men mujahedin fick även bidrag från islamistiska länder och USA.

Last edited:
är ni rädda??

1189869792257_722.jpg

är ni rädda??

nej men de på ericsson mfl. kanske är

Även svenska storföretag hotas nu efter publiceringen av konstnären Lars Vilks rondellhund. Ett av de hotade företagen, Ericsson, har redan vidtagit säkerhetsåtgärder kring företagets anläggningar i Mellanöstern.

Enligt nyhetsbyrån AFP sägs i uttalandet att "vi vet hur vi ska tvinga fram en ursäkt. Om inte kommer vi att slå mot era viktigaste företag som Ericsson, Volvo, Ikea, Scania och Electrolux".

Ericsson tar hoten mot företaget och personalen på största allvar och kontaktade under lördagen alla säkerhetsansvariga för Ericssonföretag i Mellanöstern:

- Vi har berättat om hoten. Vi har också påmint alla i regionen om de säkerhetsrutiner som gäller, att till exempel hålla en väldigt låg profil, inte ha logotyper på kläder och liknande och att tänka på var man parkerar bilen. Vi har också under dagen plockat ned alla företagsflaggor för att ytterligare sänka profilen, säger Åse Lindskog, presschef vid Ericsson.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=692816

Jag är rädd, för en samhällsutveckling där vi kompromissar bort våra grundlagsskyddade rättigheter i vår strävan att vara pk och främlingar till lags. Livrädd faktiskt.
För att drabbas av någon fundamentalists våld på grund av teckningarna? Nej inte det minsta, men som KGK redan påpekat är det så klart en utsatt situation för utlandssvenskar runt i världen.

Jag är rädd, för en samhällsutveckling där vi kompromissar bort våra grundlagsskyddade rättigheter i vår strävan att vara pk och främlingar till lags. Livrädd faktiskt.

jo men att "skända" en figur som betyder mycket för många är väl onödigt, kan ju tycka att wilks borde vara mer vuxen.

hur många djurgårdare ställer sig på aikläktaren och skriker fula ord om aik?

jo men att "skända" en figur som betyder mycket för många är väl onödigt, kan ju tycka att wilks borde vara mer vuxen.

hur många djurgårdare ställer sig på aikläktaren och skriker fula ord om aik?

Man kan tycka det är onödigt med all rätt, men det är liksom förbi det stadiet som jag ser det nu. Nu handlar det inte om onödigt, nödvändigt, barnsligt eller moget utan om våra rättigheter som många vill begränsa, det är liksom två olika diskussioner för mig.

Men vad gäller den andra diskussionen, om det är onödigt eller inte tycker jag faktiskt det var helt nödvändigt och rent av produktivt. Det är bra att provocera fram dessa reaktioner så att dessa individer bekänner färg. Nu vet fler hur de reagerar när vi inte böjer oss för deras tro, och det har ett enormt egenvärde.

Dessutom har han gjort ganska festliga bilder den där Vilks. :)

Edit:
Tror ditt exempel om djurgårdare inte var så genomtänkt va? Är det någon grupp i samhället som gör allt för att provocera sina motståndare så är det väl just fotbollssluskar? ;)

Last edited:
Fyfan. Dom är sjuka i huvet.

Kan man inte köra gruppbestraffning? Vi ger väl bidrag dit så kan vi sluta med det. Alltid något..

Man kan tycka det är onödigt med all rätt, men det är liksom förbi det stadiet som jag ser det nu. Nu handlar det inte om onödigt, nödvändigt, barnsligt eller moget utan om våra rättigheter som många vill begränsa, det är liksom två olika diskussioner för mig.

tycker jag faktiskt det var helt nödvändigt och rent av produktivt. Det är bra att provocera fram dessa reaktioner så att dessa individer bekänner färg. Nu vet fler hur de reagerar när vi inte böjer oss för deras tro, och det har ett enormt egenvärde.

Edit:
Tror ditt exempel om djurgårdare inte var så genomtänkt va? Är det någon grupp i samhället som gör allt för att provocera sina motståndare så är det väl just fotbollssluskar? ;)

här ska inte begränsas eller böjas någonting men man kan ju tänka efter före, danskarna har ju redan testat det där teckningstricket en gång, nu får svenska företag betala för det, igen, visste man inte färgen innan?....

jo jag vet att djurgården-grejen inte var så bra :)

Last edited:
Ni är samma personer som hela tiden attackerar varandra med åsikter som den andre inte bryr sig om.

tråden stängd, den kommer ingenvart.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...