Mugello MGP:GRAN PREMIO D'ITALIA TIM

.... När fabriksteamen och FIM och Dorma dödade dom små teamen så blev klockan slagen för den här typen av tävlingsform.
Patetiskt när för några år sen dom små teamen kom och ville köra fyrtakt.
Så skulle det vara prototypracing och inget annat Dorma gnällde för ett av teamen GUDFÖRBANNAT!!! hade en orginal Yamahaskruv i ett topplock typ..
BANNING!!!!!!!!!!!!
UTESLUTNING!!!!!!!!!!!!!!!!

Bara för att några år senare hitta på en alldeles egen ide om att!!
"Varför ska vi inte köra med en enhetsmotor av standardkaraktär"....:arsele:arsele:arsele:arsele

Dom är såååå duktiga....

Lägg ner och gör om. ...

Mitt tips är att om 3-4 år är motoGP stendött

Jepp till det mesta ovan!

Varför inte ersätta MotoGP med en free-for-all-klass utan andra krav än:

- etanol, el, väte eller annat förnyelsebart, ej förorenande drivmedel

- omräkningregler som gör icke-Ottomotorer konkurrenskraftiga

- säkerhetskrav på bromsar, chassihållfasthet etc.

- alla hojar till salu efter säsongen för SEK 2 000 000 - eller annan lämplig summa - så att de stor budget inte lika lätt spöar mindre bemedlade. Innovationer skyddas med patent som vanligt.

Vi skulle då snabbt få fram innovationer vi inte kan drömma om idag och som skulle revolutionera motorcykeln som vi känner den. Vilket väl är grundtanken med prototypracing - att driva utveckling som förbättrar konsumentprodukter?

Naturligtvis kan man också klasser för 125 och 250 cc om så önskas.

(RFFP)
 
motoGP i Assen

Det finns en filmsnutt på motoGP: s hemsida ur några vinklar och när man betraktar den så får vi och Rossi vara glada att det "bara" slutade i en benfraktur.
Edit: Enligt färsk uppgift från "Viasat motor" sker kraschen i ca 200 km/h.

Hoppas att han kan och vill vara tillbaka snart.

Själv har jag planerat och sett framemot sommarens semester ovanligt mycket i år och denna tråkiga händelse grumlar det hela en aning.

1. 5 v sammanhängande semester, ev. på hojjen i Europa! (1: a gången IRL) :)
2. Köpt biljett på "första parkett" till motoGP Assen på midsommardagen, mycket för att bl a få se Rossi stå i första startled (1: a gången IRL) :Bugar

Men jag e inte bitter :gnissla det ska iaf bli fantastiskt kul att se Lorenzo, Stoner, Spies och dom andra :tummenupp
 
Last edited:
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla
 
Patetiskt när för några år sen dom små teamen kom och ville köra fyrtakt.
Så skulle det vara prototypracing och inget annat Dorma gnällde för ett av teamen GUDFÖRBANNAT!!! hade en orginal Yamahaskruv i ett topplock typ..
BANNING!!!!!!!!!!!!
UTESLUTNING!!!!!!!!!!!!!!!!

Bara för att några år senare hitta på en alldeles egen ide om att!!
"Varför ska vi inte köra med en enhetsmotor av standardkaraktär"....:arsele:arsele:arsele:arsele

Det var inte Dorna som gnällde. Det var FIM som drog ärendet, kanske för att Flammini-bröderna gnällde. Avtalen ser lite annorlunda ut nu, dessutom.

MotoMatters: Was it the Flamminis [the brothers who run the production-based World Superbike series]? Because you were disqualified by the FIM inspectors.

Peter Clifford: I don't know. There was not a single objection within the ranks of MotoGP or Dorna or the MotoGP teams. In fact we had full support from all the other MotoGP teams.
http://www.motomatters.com/interview/2009/11/12/peter_clifford_interview_wcm_blata_and_p.html
http://www.motomatters.com/interview/2009/11/13/peter_clifford_interview_part_ii_how_wcm.html

Problemet för Lorenzo kan ju vara att Rossi vill inte ha kvar honom i Yamaha, så antingen går han eller Lorenzo, kan Lorenzo slå Rossi med en Honda eller Ducce? Kan Rossi vinna på en DUcce? Ser inga direkt andra alternativ om det skulle vara Rossi som gick.

Det jag funderar lite på är ju hur det skulle bli om Lorenzo vinner mästerskapet i år. Han vill ju ha kontroll över utvecklingen av cykeln, och därmed vara försteförare. Om han vinner men ändå inte får vara försteförare om Rossi fortsätter med Yamaha, vad händer då?

Stackars Valle, hoppas han är på benen snart.
Kommer Spies ta över fabriksstyrningen tills han repat sig?

Frågan är om han får det iom rookiereglerna?

Om han inte får det pga rookie-reglerna, så borde de rimligtvis inte heller kunna ersätta Rossi med en testförare, eller nån annan extern förare, heller? Alltså, om rookie-reglerna gäller i det här fallet, så MÅSTE de köra med Edwards eller nån fd MotoGP-pilot. Toseland? Troligt.:rolleyes:
 
Om Rossi försvinner från Gp blir det nog en hel del publik mindre framöver, vilket inte är bra, själv har jag tyckt att han bara har hållt på med en massa fjanteri, men så tänker man efter lite :va
Om han inte finns där då finns det ju bara en massa tråkmånsar med där och det drar ju inte mer publik, det behövs publikfrieri :)

Å andra sidan tror jag INTE att han försvinner ännu, han kommer köra Ducati och dessutom vinna en sista säsong Moto GP, innan han lägger av!
Det är vad jag tror :)

( Edwards trolig ersättare)
 
Last edited:
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla

Oavsett om folk gnäller om "värdighet" osv, så tror jag att Lorenzo själv kommer tycka att segern känns aningen tom, om han vinner titeln. Han missar ju chansen att "bevisa sig".
 
Det skulle va lite kul om det här eländet öppnade upp för Capirossi att ta sin 100:e pallplats. Känns inte så jättetroligt kanske, men han ser juh stark ut på WUP'en.

Skulle dessutom va hejdlöst kul att höra Rossis kommentar om Sete fick ta över, som någon nämnde ovan.
 
Valentino Rossi

Kan detta vara slutet på Rossi´s era ? till och med kanske slutet på hans karriär inom tvåhjulingsbranschen?

Lorenzo lär segla hem årets titel utan problem - han hade nog vunnit även med Rossi kvar, och det lär bli svårt för FIAT YAMAHA att inte böja sig för den NYA STORA MÄSTAREN som dessutom har framtiden för sig - till skillnad från Rossi som rimmligtvis bör närma sig slutet av karriären.
I ett sådant läge tror jag inte en sekund på att Rossi är beredd att fortsätta i samma stall ett eller flera år till - hans "värde" i förhandlingar om olika krav bör minska i samma takt som Lorenzo´s "värde" stiger - i vart fall i det stallet.
Återstår väl egentligen, i mina ögon, två alternativ - Ducati eller avslut av karriären för, ärligt talat - inte lär han gå till Honda......de vill ju dessutom ha Stoner och inte vill han väl harva runt och skämma ut sig på en Suzuki eller nått annat......

Så.....frågan är om han är tillräkligt motiverad för att komma tillbaka ? är Ducati beredda att vika sig för alla krav Rossi kan tänkas ställa för att vara beredd att göra en sådan sattsning - det är nog där frågan ligger egentligen för de ekonomiska föruttsättningarna lär nog säkert kunna lösas då kombinationen Rossi-Ducati måste ha ett enormt PR-värde.
Alternativt väljer han då att lägga hjälmen på hyllan - fast jag vill hellre se honom på den röda ett par år......


Hur ser du uppställningen ut nästa år ?

Marlboro Ducati : Rossi - Hayden

Fiat Yamaha : Lorenzo - Spies

Repsol Honda : Stoner - Dovizioso


....och Pedrosa blir arbetslös då hans krav om att få åka som förstaförare i ett prioriterat, konkurenskraftigt stall helt enkelt inte kan mötas........
 
Skadan är tyvärr så illa att Rossi inte kommer igen till de nästankommande racen, hur mkt han än vill så funkar nog inte det med en sån fraktur.
Spies tar Rossis plats och hans plats tar Wataru Yoshikawa eller Norihiko Fujiwara.
 
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla


jag skulle desutom lagttill komihåg var ni läste det först:tummenupp
 
Nu kommer Lorenzo vinna titeln i år och alla kommer klaga på att "han fick inte fajt nog", "han förtjänar inte titeln".

Bla bla bla

nej,han är ju inte bäst,han är näst bäst och det ser faktiskt ut som hans år i år trots konkurrans från rossi.en värdig vinnare är när hela startfältet är samlat ,men förtjänar titeln ändå
 
Det finns en filmsnutt på motoGP: s hemsida ur några vinklar och när man betraktar den så får vi och Rossi vara glada att det "bara" slutade i en benfraktur.
Edit: Enligt färsk uppgift från "Viasat motor" sker kraschen i ca 200 km/h.

Här kommer en fråga från en okunnig men det ser nästan ut som om han highsidar på vägen in i kurvan? Går de på mellangas på vägen in där eller gör han något galet i inbromsningen så att bakhjulet inte har tillräckligt fäste och därför ställer till det?
 
Här kommer en fråga från en okunnig men det ser nästan ut som om han highsidar på vägen in i kurvan? Går de på mellangas på vägen in där eller gör han något galet i inbromsningen så att bakhjulet inte har tillräckligt fäste och därför ställer till det?

Enligt Burgess så gick han på mer gas än han gjort tidigare just där och från lägre varv vilket resulterade i högre vrid än normalt i den kurvan. Dessutom hade han inte laddat så mycket det varvet så vänster sida av däcket hade kylts ned mer än normalt. Det gick i 171 km/h.

:)
 
Trots att Rossi låg på sjukan hade han mer fans än någon annan förare på läktarna! Det visar vem som är konungen! :)

Racet var faktiskt rätt underhållande! Hatten av för Pedrosa som levererade många duktigt snabba varvtider! Hade gärna sett lite mer fight mellan Dovi och Lorenzo de sista varven! Synd att Dovi inte hängde med riktigt!

Men det roligaste var absolut fighten om 4e-platsen! Randy körning var kanske inte helt professionell men helt klart rolig att se på!

Synd att Kallio klotade ur! Någon som vet vad som hände? Rätt var det var fick man bara höra att han var av banan och sedan fick man se honom i sin stol i depån...

Det har snackats mycket om MotoGP's död här nu... Jag säger bara: Tillbaka med tusenkubikarna och skippa TC! Jag vill se körningar i stil med melandris ställ ut ur sista kurvan på Philip Island!

[YOUTUBE-ID]QJRjQSSumb8[/YOUTUBE-ID]
 
Trots att Rossi låg på sjukan hade han mer fans än någon annan förare på läktarna! Det visar vem som är konungen! :)
[/YOUTUBE-ID]

Dom sålde tydligen slut på Rossi-prylar som tröjor och kepsar på lördagen. Var nog fler än vanligt som hade Rossikläder på sig i helgen. Normalt sett står han för kanske 90% av publiken. :)

Var nog ett historiskt race då detta nog var första gången på 14 år som Rossi missar ett race?
 
Dom sålde tydligen slut på Rossi-prylar som tröjor och kepsar på lördagen. Var nog fler än vanligt som hade Rossikläder på sig i helgen. Normalt sett står han för kanske 90% av publiken. :)

Var nog ett historiskt race då detta nog var första gången på 14 år som Rossi missar ett race?

ja oktober -95 va senast han fick stå över tror jag, imponerande.
 
Rossi är inte borta, och jag tror han går till Ducati och vinner minst en titel till. Rpssi ska man aldrig räkna bort.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top