Mugello MGP:GRAN PREMIO D'ITALIA TIM

Nu kan jag inte rookie-reglerna exakt men marknadsavdelningen på Yamaha vill nog hellre se Spisen som ersättare.
Marknadsavdelningen bestämmer inte det. Spies kan inte ersätta Rossi.

Sant, men att räkna ut en kille med hans meriter för framtiden är djärvt.
Det må vara djärvt men jag tror ändå inte Stoner har den sista mentala pusselbiten för att vinna igen.
 
Last edited:
Sitter Stoner på rätt grejjer så tar han hem det. När han kom tillbaks förra året vann han två av tre race, det han inte vann var han tvåa i. Men i år har han en ny cykel som inte funkar lika bra, och därför kan han inte vara lika snabb. Sen angående att han klagar, syftar ni på Laguna Seca 08 då eller? Kan inte komma ihåg att han säger så överdrivet mkt i media.
 
det är ju där skon klämmer, ekonomin.
för eg så borde ju inte marknaden ha ett skit med prototypracing att göra,
så fort dom började ta hänsyn till marknaden blev det sämre.
Har inget emot fyrtakt och tycker det borde vara öppet för wankel, tvåtakt och fans hemmabyggda lösningar.
Motogp gräver sin grav nu men inget varar för evigt och ur askan kommer säkert nått bra.


..du har fullständigt rätt.....


..beträffande vad som skulle vara tillåtet/inte tillåtet så anser jag att ( förutom ett allmänt säkerhetsreglement) så skulle man köra efter free for all i princip - och det man reglerar skulle vara mängden ENERGI som får förbrukas, så länge den kommer från komersiellt gångbara bränslen. Må det sen handla om bensin, diesel, etanol, el eller vad man nu kan hitta på. Räkna om energimängderna så att vi har ett rättvist tal emellan de olika bränslena så att säga - och bestäm en total mängd energi för hela säsongen och ett maximalt flöde för att hitta en övre gräns för prestandan

Vill man ha olika klasser kan man sedan hitta på tex 3 olika reglement för däcken - bredder och mängder, och 3 olika nivåer för energiförbrukningen/flödet.

..och aldrig någonsin skall man tala om hur mkt pengar det får kosta......spara gärna resurser i form av energi, motorer eller däck men lämna ekonomin utanför......

Hoppas verkligen det kommer något bättre ur askan så småningom.
 
Uppdatering från Yamaha om Rossi:

Dr. Roberto Buzzi, head of Trauma at the CTO Careggi (Centro Traumatologico Ortopedico) in Florence, Italy, made the following statement about Valentino Rossi today:

"Today Valentino underwent another small operation to close the wound, which is looking good. We closed it with 15 stitches and our overall medical judgement is positive. We used a short general anaesthetic and when he woke up he was in good shape. The healing process of the injury is going well and as expected in Valentino's condition."
 
Nu kan jag inte rookie-reglerna exakt men marknadsavdelningen på Yamaha vill nog hellre se Spisen som ersättare.

Det är inte helt omöjligt att man plockar upp nån av Yamaha's testförare (Yoshikawa eller Fujiwara) som får årka runt på en hoj och samla lite data under tävlingshelgerna.

Bäst för Yamaha (om man ser till team mästerskapet som annars ser förlorat ut om Rossi missar 6-7 race) så kanske dte vore bäst att lyfta upp Spies. Men som du säger så kanske "rookieregeln" förhindrar detta. Även oklart hur avtalet ser ut mellan Yamaha och Tech3 när det gäller detta.

Ska bli intressant att se hur dom tänker...
 
De har nog betydligt mer att säga till om än vad vi tror...
Fast det handlar mest om hur man tolkar reglerna. Fabriksteamen kan inte ha förare som är rookies. Rookie räknas man som om man har kört färre än nio race, Spies har kört sju race nu och räknas som rookie och kan således inte signas till FIAT Yamaha.
Dock är regeln något luddig gällande att ha rookies som ersättningsförare för en skadad förare och det är en evnetuellt liberal tolkning av detta som kan ge Spies en chans att köra.
Sedan är det också en fråga om vad Yamaha tjänar på att flytta Spies i det långa loppet. Med Spies och Houseworths historia är det knappast troligt att Spies hoppar in och kör under Burgess för ett par race och det är knappast troligt att Houseworth går in och styr med Burgess och killarna.

Det som däremot är klart är att Yamaha inte kommer ersätta Rossi förrän till Barcelona.

Regeln om rookies är formulerad enligt följande.

1.11.11 Riders who enter the Championship for the first time (Rookies) must be entered by a non factory team.

A non contracted rider (test rider) cannot become a contracted
rider during the same season. Waiver may be granted by the Race
Direction.
C. Definition of a “contracted rider” and a “Rookie” rider.
A contracted rider is a rider designated by the team according
article 1.11.1
A “Rookie” is a rider nominated by a participating team for
participation in the entire season, who has not participated in nine
or more events in the same class in any previous season.
For the purpose of this clause, the 500cc class and the MotoGP
class are considered to be the same.
 
Last edited:
Räknas inte Suzuki som fabriksteam eftersom Bautista kör där?
 
På så vis.Jag tänkte att man kanske fick dispens om fabriksteamet presterar sämre än alla satellitteam i klassen.
Den hette faktiskt så i regelboken ifrån början men då hotade Rizzuki att dra sig ur, så den formulerades om till nuvarande text.

Nu gråter de bara över varför ingen vill leasa deras lägre spec:ade icke fabrikare och race:a med, så de kan få några att köra ifrån. Kawsaki, kom tillbaka - allt är förlåtet!
 
Last edited:
...
Nu gråter de bara över varför ingen vill leasa deras lägre spec:ade icke fabrikare och race:a med, så de kan få några att köra ifrån. Kawsaki, kom tillbaka - allt är förlåtet!

Suzuki ville dessutom ha dubbelt så mycket i leasingen för sin satelithoj än vad Honda tar för sina.
 
Garanterat en allvarligare skada som kommer ge bestående men.
Frakturen var öppen satt ganska långt ner (Leden involverad?) och av högenergi typ.

Kanske slutet för världsmästaren :död
 
Garanterat en allvarligare skada som kommer ge bestående men.
Frakturen var öppen satt ganska långt ner (Leden involverad?) och av högenergi typ.

Kanske slutet för världsmästaren :död

Om det blir någon fortsättning beror väl mest på hans vilja att rejsa?

Doohan tävlade framgångsrikt med så kraftigt skadat högerben att han - till en början - behövde hjälp med att ta sig på och av hojen. Bakbromsen sköttes med tummen, typ snöskotergas.
Riktigt bra blev benet aldrig, han haltar än idag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top