Mugello MGP:GRAN PREMIO D'ITALIA TIM

Naturligtvis var han klockrent bra då, han var ju helt borta från titelchansen och kunde köra avslappnat.

Jag har inte trott på hans 'sjukdom' för fem öre nångång, jag tror helt klart att han inte pallar trycket och att han själv vet att han är snabb på ett varvet och är stark titelkandidat och det pallar han inte.

Tror iofs. att Stenis hade rätt hårt tryck på sej själv när han kom tillbaka efter sitt uppehåll. Jag tyckte det var helt lysande att han kunde köra så bra.
Det var väl ingen sjukdom direkt. mer som att han var övertränad eller nåt. Det stämde säkert.
Han kör som en gud när allt sämmer:tummenupp Men börjar det krångla så verkar han ha svårare att lösa det.
Hoppas han får ordning på grejerna vare sej det är hos Ducati eller Honda.
 
Tror iofs. att Stenis hade rätt hårt tryck på sej själv när han kom tillbaka efter sitt uppehåll. Jag tyckte det var helt lysande att han kunde köra så bra.

Ja...det var rätt oväntat att han körde så pass stabilt efter uppehållet (sjukdommen) som han gjorde.

Därför räknade man ju med en lite starkare insats av honom denna säsong än vad han visat hittills. Vi får väl se hur det går.

Roligt dock att Hayden faktiskt bevisar sig lite. På tiden att han ligger lite mera i toppen, och det börjar bli dags för en pallplats i nästa race.

Mästeskapet kommer förmodligen att stå mellan Peddot och Lorenzo.

//M
 
Det var en lyckträff att Ducatis hoj passade Stoner så fullständigt perfekt. Det överraskade alla, inte minst Ducati.

Men han var ju lika fantastisk vid sin come back efter sommaren 2009. Han såg lika oslagbar ut som säsongen 2007. Man kan fråga sig varför Ducati inte låter Stoners hoj vara annorlunda (än Haydens), om det är vad som krävs för att de ska vinna MotoGP.

bästa analysen du gjort i demn här tråden... kan inte annat än hålla med...eller som Stoner sa.. jag behöver en snabb cykel inte en lättkörd :D
varför inte låta stoner ha sin idiot inställda snabba cykel... känns som teamet/fabriken har sabbat en vinnar hoj för stoner:död
 
bästa analysen du gjort i demn här tråden... kan inte annat än hålla med...eller som Stoner sa.. jag behöver en snabb cykel inte en lättkörd :D
varför inte låta stoner ha sin idiot inställda snabba cykel... känns som teamet/fabriken har sabbat en vinnar hoj för stoner:död
Det var iofs Hayden som sa att han behöver en snabb hoj och inte en lättkörd.
 
varför inte låta stoner ha sin idiot inställda snabba cykel... känns som teamet/fabriken har sabbat en vinnar hoj för stoner:död
Du får det att låta som att teamet och Stoner jobbar emot varandra. Så tror inte jag att det är. Varför skulle de göra det?

Jag är övertygad om att teamet jobbar hårt ihop med Stoner för att föra fram honom som världsmästare igen. Det är deras gemensamma uppgift att hitta mer fart än konkurrenterna.

Som exempel så körde KurriKurri-killen klart mycket snabbare på Mugello i år än 2007, dvs. året då han blev världsmästare. Dock så körde konkurrenterna (nåja, en del av dem iaf.) ännu snabbare. Hans "idiot-inställda" VM-vinnare hade alltså inte räckt till.

Nu har jag inte koll på alla race och väderförhållanden - men jag är övertygad om att det går att göra ett generellt påstående om att Ducati/Stoner a'la 2010 är snabbare än dito 2007. Utveckling tror jag det bäst benämns.
 
Last edited:
Du får det att låta som att teamet och Stoner jobbar emot varandra. Så tror inte jag att det är. Varför skulle de göra det?

Jag är övertygad om att teamet jobbar hårt ihop med Stoner för att föra fram honom som världsmästare igen. Det är deras gemensamma uppgift att hitta mer fart än konkurrenterna.

Som exempel så körde KurriKurri-killen klart mycket snabbare på Mugello i år än 2007, dvs. året då han blev världsmästare. Dock så körde konkurrenterna (nåja, en del av dem iaf.) ännu snabbare. Hans "idiot-inställda" VM-vinnare hade alltså inte räckt till.

Nu har jag inte koll på alla race och väderförhållanden - men jag är övertygad om att det går att göra ett generellt påstående om att Ducati/Stoner a'la 2010 är snabbare än dito 2007. Utveckling tror jag det bäst benämns.
men du kan ju inte snacka om varvtider 2007 då dom inte är relevanta och påstå att cykeln inte är ombyggd för att bli lättkörd är löjligt med tanke på resultaten:D
 
men du kan ju inte snacka om varvtider 2007 då dom inte är relevanta och påstå att cykeln inte är ombyggd för att bli lättkörd är löjligt med tanke på resultaten:D
:va Hur menar du? Vilka resultat pekar på att den är lättkörd?

2007 kom Casey i mål i samtliga lopp - nära nog alltid på pallen
2010 har Casey kommit imål i hälften av tävlingarna.
Han har bättre varvtider i år. Alltså verkar hojen både snabbare och mera svårkörd i år.

Det måste vara en myt att Ducati försöker göra GP-hojen till en Honda Hornet 600 - självklart gör de sitt bästa för att vara snabbast. Allt annat måste vara nonsens.
Men t.ex. närmsta konkurrenten ifrån 2007, Pedrosa, är numera ihop med sin hoj snabbare än Casey - i alla årets lopp. Jag tror helt enkelt att konkurrenterna utvecklats mer.
Bara på sporthoj lever en romantisk dröm om att Casey med ett extremare chassi skulle vinna VM. Men i verkligheten finns det väl inga belägg alls för att så skulle vara fallet?

EDIT: Med tanke på att Ducatin var så överlägset snabbast rakt fram på Mugello kan man kanske misstänka att de vinglade bort tiden i kurvorna. Ergo Ducatin är fortfarande den mest svårkörda hojen - men Casey är inte ens på pallen.
http://resources.motogp.com/files/results/xx/2010/ITA/MotoGP/EventMaximumSpeed.pdf?v1_08fb73b7
 
Last edited:
:va Hur menar du? Vilka resultat pekar på att den är lättkörd?

2007 kom Casey i mål i samtliga lopp - nära nog alltid på pallen
2010 har Casey kommit imål i hälften av tävlingarna.
Han har bättre varvtider i år. Alltså verkar hojen både snabbare och mera svårkörd i år.

Det måste vara en myt att Ducati försöker göra GP-hojen till en Honda Hornet 600 - självklart gör de sitt bästa för att vara snabbast. Allt annat måste vara nonsens.
Men t.ex. närmsta konkurrenten ifrån 2007, Pedrosa, är numera ihop med sin hoj snabbare än Casey - i alla årets lopp. Jag tror helt enkelt att konkurrenterna utvecklats mer.
Bara på sporthoj lever en romantisk dröm om att Casey med ett extremare chassi skulle vinna VM. Men i verkligheten finns det väl inga belägg alls för att så skulle vara fallet?

EDIT: Med tanke på att Ducatin var så överlägset snabbast rakt fram på Mugello kan man kanske misstänka att de vinglade bort tiden i kurvorna. Ergo Ducatin är fortfarande den mest svårkörda hojen - men Casey är inte ens på pallen.
http://resources.motogp.com/files/results/xx/2010/ITA/MotoGP/EventMaximumSpeed.pdf?v1_08fb73b7

har du totalt missat att det tidigare bara var stoner som kunde köra Ducatin... sen det där med att Duccen skulle vara snabbare på rakorna får stå för dig då Hondan varit löjligt snabb på rakorna.... nej tycker din analys haltar på alla punkter... att Stoner går omkull beror snarare på att han försöker vinna men tvingas i kattsanden för att hojen är slö och lättkörd då Hayden med flera åker halvfort på den:D
 
Last edited:
har du totalt missat att det tidigare bara var stoner som kunde köra Ducatin... sen det där med att Duccen skulle vara snabbare på rakorna får stå för dig då Hondan varit löjligt snabb på rakorna.... nej tycker din analys haltar på alla punkter... att Stoner går omkull beror snarare på att han tvingas i kattsanden för att hojen är slö och lättkörd då Hayden med flera åker fort på den:D
Skratta hur mycket du vill, det finns inga fakta i ditt tyckande :D:D:D
Det är fakta att Ducc:arna var snabbast rakt fram på Mugello, inkl. icke-fabrikarna.
Att hojen skulle vara så lättkörd att man måste kasta sig är inget argument alls. Trams.

Kolla med Bologna, de har kanske en öppning för någon som bättre vet hur de ska ta tillbaka VM-titeln?
 
Last edited:
Skratta hur mycket du vill, det finns inga fakta i ditt tyckande :D:D:D

nej men du kan kolla melandri, Hayden med flera hur dom placerat sig på duccen tidigar.... Ingen fakta:va.... Du förstår inte att det är däcken som gör cyklarna snabbare varje år.... dina analyser haltar och har inte mycket med verkligheten att göra... :D:D:D

Skratta hur mycket du vill, det finns inga fakta i ditt tyckande :D:D:D
Det är fakta att Ducc:arna var snabbast rakt fram på Mugello, inkl. icke-fabrikarna.
Att hojen skulle vara så lättkörd att man måste kasta sig är inget argument alls. Trams.

Kolla med Bologna, de har kanske en öppning för någon som bättre vet hur de ska ta tillbaka VM-titeln?

Du tror att man vinner mästerskap för att hojen är snabbast på en raksträcka på ett race...... du måste skämta..... ja med tanke på att jag vet hur man ställer in en hoj så är nog chansen större än att du får jobbet. sen att du inte fattar att däcken gör cyklarna snabbare varje år är illa:)
 
Last edited:
nej men du kan kolla melandri, Hayden med flera hur dom placerat sig på duccen tidigar.... Ingen fakta:va.... Du förstår inte att det är däcken som gör cyklarna snabbare varje år.... dina analyser haltar och har inte mycket med verkligheten att göra... :D:D:D
Exakt vad är din analys då? Allt du har presterta är tre :D:D:D och lite dravel om att Stoner behöver en mer svårkörd hoj för att vinna.

Du tror att man vinner mästerskap för att hojen är snabbast på en raksträcka på ett race...... du måste skämta..... ja med tanke på att jag vet hur man ställer in en hoj så är nog chansen större än att du får jobbet. sen att du inte fattar att däcken gör cyklarna snabbare varje år är illa:)
Om du nu vet "hur man ställer in en hoj" så borde du kunna prestera lite mer genomtänkta analyser än :D:D:D "du fattar ingenting" varianter.
Kom igen - förstumma oss med din fantastiska kunskap.
 
Jag tror att problemet bottnar i att Duccatis motorer inte håller(nya regler) med den trimningsgrad de haft tidigare och de gjort hojen mer balanserad(läs lättkörd) och komunikativ. en kvalificerad gissning är mer vikt på framhjulet, mjukare ram och sving, högre tyngdpunkt m.m..... Problemet tror jag ligger i att dom lyckats göra hojen mer lättkörd men gjort så stora ändringar att de sitter med för lite data att dom har svårt att ställa in cykeln, detta i kombination med att stoner försöker nå pallplats gör att han står på öronen allt för ofta..... har dom tur löser det sig och alla som sitter på duccen kommer köra snabbare eller så blir det inte bättre än topp 4a placeringar:va, vilket är troligast. Duccatis tävlingsavdelning har inga dumskallar så jag tror att den tidigare varianten på hoj som endast stoner kunde köra är teoretiskt snabbare och med stoner även så i praktiken, tidigare varvtider säger inget då dom har snabbare däck nu(läs stabilare med mer grepp). Kan också vara så att dom med flit räknar med ett "skitår" för att ta fram en cykel andra än stoner kan åka fort på:va Yamman är tråkigt stabil prestandamässigt med en löjligt självsäker Lorenso. Hondan är den stora överraskningen då den verkar gå bättre för varje race:)
 
Last edited:
nej men du kan kolla melandri, Hayden med flera hur dom placerat sig på duccen tidigar.... Ingen fakta:va....
Att titta på Melandri och Hayden är verkligen inte mycket fakta. Fakta är att i verkligheten så når Stoner inte längre ens pallplats. Fakta är att VM går på årsbasis, att meriter för 2007 inte är poänggrundande i VM-tabellen för 2010.
Du tror att man vinner mästerskap för att hojen är snabbast på en raksträcka på ett race...... du måste skämta.....
Du kan inte ens läsa, jag har aldrig påstått något sådant. Det jag påstod var det omvända, att trots att Ducatin var snabbast på Mugello så har de inte fått ihop paketet.

Stoner är försteförare, det är enbart löjligt att påstå att Ducati medvetet driver utvecklingen emot vad som skulle vara ett vinnande paket i kombination Casey och Ducati.

Gjort så stora ändringar att de sitter med för lite data att dom har svårt att ställa in cykeln
Det som talar emot den där insiktsfulla analysen är att de 2007 hade en helt ny motor, första året på 800cc och en ny förare i Stoner - och då med noll och ingen data ändå kunde vinna. Rimligen har de mycket mer data att gå på nu, och Casey är rimligen i mycket högre grad iblandad i utvecklingen av årets hoj.
 
Last edited:
Att titta på Melandri och Hayden är verkligen inte mycket fakta. Fakta är att i verkligheten så når Stoner inte längre ens pallplats. Fakta är att VM går på årsbasis, att meriter för 2007 inte är poänggrundande i VM-tabellen för 2010.
Du kan inte ens läsa, jag har aldrig påstått något sådant. Det jag påstod var det omvända, att trots att Ducatin var snabbast på Mugello så har de inte fått ihop paketet.

Stoner är försteförare, det är enbart löjligt att påstå att Ducati medvetet driver utvecklingen emot vad som skulle vara ett vinnande paket i kombination Casey och Ducati.

Det var du som tjatade om vartider ala 2007, det var lika för alla 2007 och de nya motorreglerna tror jag missgynar ducati då de aldrig varit kända för att bygga motorer som håller länge:D. nä det är inte löjligt om dom inte har effekt att utnytja ett exstremare chassi och du kan förklara vad du skulle göra om stoner slutar eller skadas om du satt i beslutande ställning hos ducati...... tror stoners sjukskrivning satte hjärtat i halsgropen på alla inblandade i Ducatis motogp sattsning och dom känner sig tvingade att göre en mer lättkörd cykel för att säkra framtida resultat.
Jag tror dom hoppats på resultat även i år men jag är skeptiskt :) Jag talar om förra årets cykel och årets inget annat:)
 
Last edited:
de nya motorreglerna tror jag missgynar ducati då de aldrig varit kända för att bygga motorer som håller länge:D.
Sant att Ducatis varumärke inte utstrålar driftsäkerhet...
Om du klickar på länken i mitt tidigare inlägg så finns det mycket som talar för att motorn inte är problemet, toppeffekten räcker till. Bara micro-Dani kunde mäta sig med Ducati-hojarna i topphastighet.
 
Sant att Ducatis varumärke inte utstrålar driftsäkerhet...
Om du klickar på länken i mitt tidigare inlägg så finns det mycket som talar för att motorn inte är problemet, toppeffekten räcker till. Bara micro-Dani kunde mäta sig med Ducati-hojarna i topphastighet.

hörde att dom bytt till dom gamla kåporna som var mer aerodynamiska men sidvindkänsliga, men att dom gjorde sådan skillnad i toppfart :va
 
Jag tror att problemet bottnar i att Duccatis motorer inte håller(nya regler) med den trimningsgrad de haft tidigare och de gjort hojen mer balanserad(läs lättkörd) och komunikativ. en kvalificerad gissning är mer vikt på framhjulet, mjukare ram och sving, högre tyngdpunkt m.m.....
Frö att vara en kvalificerad gissning var den ganska dålig eftersom en av förändringarna de gjort iom den nya hojen är att ha en annan viktfördelningdär de har mer vikt bak. Vidare har bytt framgaffel till en med grövre dimension, samma som Yamaha körde förra året, vilken i teorin ska ge bättre stabilitet i inbromsningar. Stoner körde ju med sin 2009 gaffel på Mugello och tyckte den gav honom bättre känsla för framändan men varvtiderna blev inte mycket bättre.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top