Mr Helmut´s Turbo Fz1

Du ska naturligtvis ta signalen INNAN pc 5an

Det vill säga signalen från orginal ecu , Efter den gått igenom Pc5an så kan det mycket väl ligga störningar som megaskutten uppfattar som varsignal

Det låter ju klokt när du säger det men de är inte lätt att veta, inte när man läser manualen och den visar att man ska ta sig in nära spridaren.:näsblod Får väll prova det då.:tummenupp
 

Bifogat

  • Untitled3.jpg
    Untitled3.jpg
    249.3 KB · Visningar: 336
HMMmmm , Det här är ett träsk jag lovar dig

Senast idag mappat hoj med BAZZAZ system

Om man inte ändrar nationella inställningar till USA så fuckar hela boxen och datorn ur

Hur lätt är sånt att hitta??

Om inte kunden själv ringt till USA hadde vi nog stått å klurat fortfarande

ÄVEN dom har FUSK USB satans jävla skit med drivrutiner

Går väl an om man har ETT program i datorn men när man har ett tiotal med diverse olika drivisar

I bland blir man frustrerad
 
HMMmmm , Det här är ett träsk jag lovar dig

Senast idag mappat hoj med BAZZAZ system

Om man inte ändrar nationella inställningar till USA så fuckar hela boxen och datorn ur

Hur lätt är sånt att hitta??

Om inte kunden själv ringt till USA hadde vi nog stått å klurat fortfarande

ÄVEN dom har FUSK USB satans jävla skit med drivrutiner

Går väl an om man har ETT program i datorn men när man har ett tiotal med diverse olika drivisar

I bland blir man frustrerad

Dom är väldigt tydliga med detta på deras hemsida i FAQ.
Jag gjorde samma misstag med min Bazzaz och fick ingen kontakt. Ändrade till engelska och tjoff så funkade allting perfa:)

Håller med om jävla drivisar...

Men nu har ju Roffe beställt Bazzaz till sin nya gixxer så nu blir det nog ordning i Bazzazträsket också, visst Roffe? :)
 
Sorry för trådkapningen, Helmut - MEN...

Amrisar, phuiiit :brinnerup:glömdet

Njae, men jag lyckades i a f ändra target AFR när jag torrsimmade i programmet i kväll - PC rockar fett, Niklas:) Jag tar med burken i morgon får vi se om det funkar IRL på Din hoj, kompis:tummenupp

Men visst har det hänt en del med gränssnittet på dessa ting de senaste åren, blir intressant att se hur resultatet artar sig.

Andersson - har Du något tips att dela med Dig angående target AFR innan jag får upp hojen på bänk? Senaste generationens Gixxer 1k, funkar 13.1 upp till 10k RPM och lite magrare (13.3?) på topp? Kan man lägga 13.7 - 13.8 nere i cruisingregistret utan att den "hackar?

...Men nu har ju Roffe beställt Bazzaz till sin nya gixxer så nu blir det nog ordning i Bazzazträsket också, visst Roffe? :)
 
Sorry för trådkapningen, Helmut - MEN...

Amrisar, phuiiit :brinnerup:glömdet

Njae, men jag lyckades i a f ändra target AFR när jag torrsimmade i programmet i kväll - PC rockar fett, Niklas:) Jag tar med burken i morgon får vi se om det funkar IRL på Din hoj, kompis:tummenupp

Men visst har det hänt en del med gränssnittet på dessa ting de senaste åren, blir intressant att se hur resultatet artar sig.

Andersson - har Du något tips att dela med Dig angående target AFR innan jag får upp hojen på bänk? Senaste generationens Gixxer 1k, funkar 13.1 upp till 10k RPM och lite magrare (13.3?) på topp? Kan man lägga 13.7 - 13.8 nere i cruisingregistret utan att den "hackar?



NEJ NEJ NEJ , Gör inte fjunis misstaget och ställ dessa allt för magra värden

12.6 rakt av , Jg kan hålla på hur länge som helst attt förklara varför

Du får ringa mig om du vill ha en längre uttläggning

Peter
 
NEJ NEJ NEJ , Gör inte fjunis misstaget och ställ dessa allt för magra värden

12.6 rakt av , Jg kan hålla på hur länge som helst attt förklara varför

Du får ringa mig om du vill ha en längre uttläggning

Peter

"Fjunismisstaget"....:D:D:D
Rätt åt dig Roffe!!!!!!:)

Nä, allvarligt, skulle vara jätteintressant att veta varför 12,6? En liten kortare variant kan du väl skriva så att Roffe och jag har något att diskutera när vi skall dela bil i 50 mil idag?:)
 
Det låter ju klokt när du säger det men de är inte lätt att veta, inte när man läser manualen och den visar att man ska ta sig in nära spridaren.:näsblod Får väll prova det då.:tummenupp

Andersson är en klok man! Även jag har satt mcx sprutet före pc3an när jag tänker efter. lödde in mig på kablarna precis innan kontakten till pc3an. Jag blandade ihop det för till Quickshiftern går man in på minus till tändspolarna.
 
"Fjunismisstaget"....:D:D:D
Rätt åt dig Roffe!!!!!!:)

Nä, allvarligt, skulle vara jätteintressant att veta varför 12,6? En liten kortare variant kan du väl skriva så att Roffe och jag har något att diskutera när vi skall dela bil i 50 mil idag?:)

Starta gärna en egen tråd då.

Andersson är en klok man! Även jag har satt mcx sprutet före pc3an när jag tänker efter. lödde in mig på kablarna precis innan kontakten till pc3an. Jag blandade ihop det för till Quickshiftern går man in på minus till tändspolarna.

:tummenupp
 
"Fjunismisstaget"....:D:D:D
Rätt åt dig Roffe!!!!!!:)

Nä, allvarligt, skulle vara jätteintressant att veta varför 12,6? En liten kortare variant kan du väl skriva så att Roffe och jag har något att diskutera när vi skall dela bil i 50 mil idag?:)

Sorry Helmut , snabb komentar så ska jag inte spama din tråd mer

Varför 12,6??

Jo därför att bränsletempen får A/F att åka jojjo upp och ner hela tiden

Nästan full effekt har man mellan 12,4 och 13

När bränslet blir varmt magras blandningenupp till en hel enhet

Man vill inte hamna över magertröskeln , Då tappar man körbarhet och effekt

Och NEJ den drar inte mer bränsle
 
Sorry Helmut , snabb komentar så ska jag inte spama din tråd mer

Varför 12,6??

Jo därför att bränsletempen får A/F att åka jojjo upp och ner hela tiden

Nästan full effekt har man mellan 12,4 och 13

När bränslet blir varmt magras blandningenupp till en hel enhet

Man vill inte hamna över magertröskeln , Då tappar man körbarhet och effekt

Och NEJ den drar inte mer bränsle

Misstänkte att det hade med det att göra, tack Peter! Nu ska jag häckla Roffe i 50 mil!!!!

Åter till ämnet!:) Grymt snyggt bygge Helmut!!!:tummenupp
 
hej
på min busa ville peter att vi skulle ha givare för soppatemp på fuelrailen för kunna styra detta:D

hehe den går bra

snyggt bygge:tummenupp
 
Tjena, följt din tråd i tystnad från start, måste säga grymt bygge:tummenupp lycka till med elen,,,// eljonko
 
Fint bygge, har följt hela tråden, och det ser riktigt fint ut!:tummenupp

Undrar lite hur det är med besiktning etc för ett sånt här bygge? Måste man in o regga om el är det bara att snällt skruva av allt inför bes?:huvet

Annars blir det väl avställt o aldrig se till att stanna:banana

Keep up the good work!
 
Tjena, följt din tråd i tystnad från start, måste säga grymt bygge:tummenupp lycka till med elen,,,// eljonko

Tack :)

Fint bygge, har följt hela tråden, och det ser riktigt fint ut!:tummenupp

Undrar lite hur det är med besiktning etc för ett sånt här bygge? Måste man in o regga om el är det bara att snällt skruva av allt inför bes?:huvet

Annars blir det väl avställt o aldrig se till att stanna:banana

Keep up the good work!

Min är så pass ny att det blir problem, är den äldre än juni 2001 så går det bra. Annars är det bara att fortsätta och byta bromsar hjulbas m.m. så ska det väll gå med hjälp av SFRO att få in den. Annars så kan man ju plocka av det. Om jag får 2-3h på mig så syns inget av att den brukar gå med turbo.

Får nog skruva ut wastegatestången lite mer, eller om jag ska förbreda och borra upp det hålet? Vad xyron berättat så fick marklund lov att borra upp wastegatehålet för att evakuera mer luft samt sätta en "bögfjäder" på wastegatestången för att få ned laddet.

Hade visst haft 0,8 bar på första resan (såg de när ja sorterade dokumentet) vilket jag inte vill ladda så mycket mer än. 140 bakhjulshästar orginal eller kanske 150 med mina modifikationer, men låt säga (140hk x 1,8=252hk) mer törs jag nog inte ladda.

Nu kom fjädrarna som ja inte tror passar (men får se nästa vecka). Min dröm är att elen fixar sig på måndag, fjädrarna passar och åker i på tisdag. Andersson är inte fullbokad eller bortrest nästa helg, så kanske man kan få bänka den. Eller borde jag ut och köra mycket innan?:va
 

Bifogat

  • logg.jpg
    logg.jpg
    190.5 KB · Visningar: 166
Last edited:
Tack :)



Min är så pass ny att det blir problem, är den äldre än juni 2001 så går det bra. Annars är det bara att fortsätta och byta bromsar hjulbas m.m. så ska det väll gå med hjälp av SFRO att få in den. Annars så kan man ju plocka av det. Om jag får 2-3h på mig så syns inget av att den brukar gå med turbo.

Får nog skruva ut wastegatestången lite mer, eller om jag ska förbreda och borra upp det hålet? Vad xyron berättat så fick marklund lov att borra upp wastegatehålet för att evakuera mer luft samt sätta en "bögfjäder" på wastegatestången för att få ned laddet.

Hade visst haft 0,8 bar på första resan (såg de när ja sorterade dokumentet) vilket jag inte vill ladda så mycket mer än. 140 bakhjulshästar orginal eller kanske 150 med min mods men låt säga (140hk x 1,8=252hk) mer törs jag nog inte ladda.

Nu kom fjädrarna som ja inte tror passar (men får se nästa vecka). Min dröm är att elen fixar sig på måndag, fjädrarna passar och åker i på tisdag. Andersson är inte fullbokad eller bortrest nästa helg, så kanske man kan få bänka den. Eller borde jag ut och köra mycket innan?:va
Det där såg inte dumt ut för att vara ojusterat! Vad har du tänkt ladda i slutändan?
Min "bögfjäder" är för klen nu då den mattats av värmen eller något, orkar inte ladda mer än 0,8..

Är väll bäst att köra lite så du ser att sakerna håller ihop, så du slipper stå och leta småfel när timpenningen tickar iväg i bänken. Men samtidigt så ville inte jag köra nå mycket då man inte riktigt fått allt injusterat så det lirar som bäst och inget tar skada... Går för snålt på vissa varv / ladd osv...
 
Det där såg inte dumt ut för att vara ojusterat! Vad har du tänkt ladda i slutändan?
Min "bögfjäder" är för klen nu då den mattats av värmen eller något, orkar inte ladda mer än 0,8..

Är väll bäst att köra lite så du ser att sakerna håller ihop, så du slipper stå och leta småfel när timpenningen tickar iväg i bänken. Men samtidigt så ville inte jag köra nå mycket då man inte riktigt fått allt injusterat så det lirar som bäst och inget tar skada... Går för snålt på vissa varv / ladd osv...

Jag har ingen siffra taget ur luften som jag planerat att nå i laddtryck men skulle egentligen inte vilja ha tokmycket. Skulle jag ha 230-250 hästar på bakhjulet så stannar jag gärna för att få tillförlitlighet. Jag har ju ingen aning om vad som "går" att köra med eftersom jag aldrig läst om någon som turbomatat denna motor. Men det ger sig väll under bänkningen om den inte rasat innan.

Min slang bakom grenröret är ju en såndär "try and error" grej som skulle kunna ge sig under bänkningen. Men det borde ju vägtesterna kunna ge en indikation om.

Haft mer än 40.000 läsare nu, det är ju kul :)
 
Last edited:
tjena måste bara säga att det är ett grymt snyggt bygge och för en icke mc åkare syns det inte äns att det är turbo:tummenupp

jag har själv velat åsta komma en slepper vet inte om det syns att det är turbo:confused:
DSC02921.JPG

DSC02922.JPG

DSC03019.JPG

DSC03023.JPG
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top