Mr Helmut´s Turbo Fz1

Kaneooon !!

Grattis till pållarna :krama

Jeflar vad duktiga alla är helt plötsligt, ska bli kul att följa dig, du kanske kan lägga upp en bild på smajlet efter en repa :banana

:yoparty Pelle :yoparty
 
Trevligt, trevligt, för du siktade väl på runt 250 ifall jag inte missminner mig.

Stämmer bra de, men Andersson är vass och det fungerade ju bra så det blev lite mer.

Wow! Det var ganska mycket ur den motorn! Pallar lådan för så mycket pulver?

Än så länge i alla fall:banana Fick lite problem med laddstyrningen och en slang som gled av så det blev 52 repor om jag inte minns fel :)

Riktigt tungt, bra jobbat :tummenupp

Tackar :)

Grattis, riktigt riktigt bra med den spisen:tummenupp Det blir intressant att se graferna, vilket laddtryck slutade Du på? Nu blir det spännande att följa Din beskrivning av den första, riktiga provturen. Vågar man hoppas på lite film? :)

Andersson var snabbare så nu kan du se :) Nja den kommer skruvas ned nu för tidigare i veckan hittade jag en spricka i en svets i ramen så jag måste plocka ur motorn och svetsa/lacka. Drygt som satan men tydligen vanligt 06/07 på yamaha då dom hade kass svetsmetod på dessa ramar.


Tack för en kanonhelg:tummenupp och ett jätte bra resultat :)

Skitkul, stort grattis. Följt din tråd, tummen upp!

:tummenupp


Filmade inte i slutet men såhär såg det ut på den allra första repan när vi hade stängt wastegaten (251hk)
[YOUTUBE-ID]k7b_Q92eKPY[/YOUTUBE-ID]

Fasen vad fint resultat och grafen såg riktigt bra ut!
Men skulle du inte ladda 0,8bar och inte 1,1 :D

aa just ja:näsblod Dom höll ju på att reta mig hela dagen, så det fick väll bli lite mer :D

Bra att veta:
137hk ger en sånhär FZ1 med slipon och powercommander i Anderssons bänk utan turbo och det gav min med wastegaten öppen också.
 
Last edited:
Vad menar du med stängt wastegaten? Ni plockade bort slangen till wgn eller, så den inte öppnar alls?

Kan tänka mig att du fick höra en del under dagen från grabbarna, måste planera en tripp söderut med turbon nästa sommar :yoparty
 
Vad menar du med stängt wastegaten? Ni plockade bort slangen till wgn eller, så den inte öppnar alls?

Kan tänka mig att du fick höra en del under dagen från grabbarna, måste planera en tripp söderut med turbon nästa sommar :yoparty

Det var första gången vi provade att ladda på efter att Andersson mappat utan tryck. Nej, först mappades den ju utan tryck. Då stod porten helt öppen eftersom Wastegatestången var avhäng. Sen krokades wastegatestången på och "stängde" kanalen.
 
Jag har en plan

Prio1:
1. Byta vacuumslangar till tunna (inte bensinslang) 200kr
2. Ta bort returwire till gasspjäll (bra för insugs-smällar och min yber tröga gas (Rizoma skit))
3. Byta däck 3000kr
4. Svarva nytt lock och fräsa in ”Mr Helmut Turbo” på locket till returoljepumpen
5. Göra tryckröret över kylet längre (mindre slang)
6. Fästa Kylare/intercoolern nedtill bättre
7. Ta bort ramen -> blästra -> svetsa (även förstärka) Pris:Vet ej
8. Pulverlacka tryckrör och ram tillsammans (kanske även IC) 1500kr
9. Styrdämpare 3000kr
10. Hitta gavlar till kyl/IC som täcker bättre (750kr)
Totalt: 8500kr + svetsning

Prio 2 :
11. Lacka tank (repig) 750kr
12. Ordna till friskluftssidan på turbon så den inte har kvar dumpen 1000kr
Totalt: 1750kr

Prio 3:
13. Byta framgaffel Yamaha R1 2008, 5000kr
14. Byta Bromsar fram (6-kolvsok) R1 2008, 1000kr
15. Om det behövs: Byta Framhjul och skivor till R1 2008 (310mm på R1, 320 på Fz1), 3000kr
Totalt: 9000kr

Prio 4:
16: Lackera om kåporna (som bilden)
Totalt: 4000kr

Borde ju passa om gafflarna har samma diam?
Framdämpare FZ1 2007
MotoGP style 43 mm Kayaba telescopic USD fork w/adjustable preload, compression damping (left leg), rebound damping (right leg); 5.1 in (130 mm) travel
Framdämpare R1 2008
43 mm inverted telescopic fork with adjustable preload, compression damping, rebound damping; 4.7 in (119 mm) travel


Styrdämparen tycker jag ser jävligt ful ut och jag har haft en sån tidigare. Men finns det någon Öhlins som man brukar kunna fästa på något bra sätt? Sett att vissa har en som går fram till gaffelbenet och sen till ramen. Är det en bra ide eller blir dämparen väldigt utsatt? (För öhlins har ingen till min som är "bult on"

Så kommer jag sattsa på att ta ut den först nästa år tror ja. Om nu inte det som är Prio 1 går väldigt fort att göra:va
 

Bifogat

  • FZ1_0431.JPG
    FZ1_0431.JPG
    131.7 KB · Visningar: 295
  • !B+NCn(QEWk~$(KGrHqR,!ksEy+jCw5S(BM-9rP3qNQ~~_12.jpg
    !B+NCn(QEWk~$(KGrHqR,!ksEy+jCw5S(BM-9rP3qNQ~~_12.jpg
    103.9 KB · Visningar: 211
Last edited:
hej
hör av dig om däck så kommer du mkt billigare undan
jävligt bra plan tycker jag det ska bli roligt att följa ditt fortsatta bygge
 
Ett tips, köp något lite hårdare gatdäck om du ska handla. Har avverkat ett par beggade racedäck i sommar och de är på tok för mjuka... :hojbusa

Ska bli kul att se ditt fortsatta byggande som han med benet säger, även jag har en hel del att förbättra och snygga till i vinter.

Om du ska köpa framgaffel så köp från en r1 07-08 köp INTE från r1 09-10. De har retur i ett ben och kompression i andra, totalt värdelösa jämfört mot 07-08. Dvs om du tänkt prova på bana någon gång, till gata funkar de säkert bra

Edit: Och jag som tycker de där styrdämparna är svinporriga och har tänkt beställa en i vinter, tur smaken är som baken :arsele
 
Njae, gatdäck är designade för att snabbt få upp värme och distribuera värmen i hela däcket - en viktig tillsats för detta är silica.

Racedäck behöver en hög temp för att fungera och sprider inte värmen över hela däcket - bindemedlet är väl i hög grad kimrök för att få denna egenskap (gör för övrigt även däcken svarta:))

En turbohoj på racedäck överhettar förmodligen däcket lokalt och bitar kan slitas ut, trots att däcken är designade för en högre arbetstemperatur.

Ett gatdäck är med all säkerhet ett bättre val, kanske speciellt ett med 2ct-blandning som ger ett hårdare gummi på slitytan?

Mina 2p

Gatdäck går varmare än racedäck.
 
hej

michelin ct däck
 

Bifogat

  • däck.jpg
    däck.jpg
    239.1 KB · Visningar: 291
Dyno är ju ett speciellt körfall, tänkte inte på det.
 
Det enda som fungerar för mig för gatåka är racedäck

Vanliga gatsulor ger inte det greppet jag behöver och spinner slut på nolltid

Racedäcken har ju ingen överdriven livslängd dom heller men är betydligt billigare ( beg)

Nu har jag väl som nån uttryckte det " en säregen körstil "


Ska man bara crusa runt eller åka till och från jobbet så funkar väl gatsulorna

Men då kommer ju inte riktigt effekten till sin rätt eller??




Dynobänken den vill ha Hårda gatdäck
 
Ett tips, köp något lite hårdare gatdäck om du ska handla. Har avverkat ett par beggade racedäck i sommar och de är på tok för mjuka... :hojbusa

Ska bli kul att se ditt fortsatta byggande som han med benet säger, även jag har en hel del att förbättra och snygga till i vinter.

Om du ska köpa framgaffel så köp från en r1 07-08 köp INTE från r1 09-10. De har retur i ett ben och kompression i andra, totalt värdelösa jämfört mot 07-08. Dvs om du tänkt prova på bana någon gång, till gata funkar de säkert bra

Edit: Och jag som tycker de där styrdämparna är svinporriga och har tänkt beställa en i vinter, tur smaken är som baken :arsele

Är det inte så Öhlins har på sina GP-gafflar? Alltså ett ben för retur och ett för kompression.
 
Är det inte så Öhlins har på sina GP-gafflar? Alltså ett ben för retur och ett för kompression.
Jo det kan nog stämma, men på r1an är det inte bra byggt.
Har haft en pro superbike preppad r1a 08a och den gaffeln var hästlängder bättre än 09ans gaffel som de försökte få att fungera under hela säsongen 09.
Vi provade att byta framgaffel på en bandag mellan varandra och min cykel blev sjuukt mycket trögare att svänga in i kurvorna med samt den tuggade slut på bakdäcket på nolltid jämfört med den vanliga gaffeln.
 
Vad händer här då:confused:

Inte så himla mycket. Mycket jobb och resor har hållit mig borta ifrån garaget.

Sitter och letar lite delar på ebay idag faktiskt.
1. Några vred till framdämparen, tyckte dom var lite snygga (beställt)
2. Ny gasrulle så ja kan montera riktiga handtag (beställt)
3. Styrdämpare av modell hyperpro (ska beställa)
4. Växelindiktator (ska beställa)

Annars har jag rivit lite men har inte fått till det där suget än så jag orkar ta ur motorn och rensa ramen ifrån allt:huvet
 

Bifogat

  • växelindiktator.jpg
    växelindiktator.jpg
    25.4 KB · Visningar: 82
  • user2249_pic1701_1302709572.jpg
    user2249_pic1701_1302709572.jpg
    17.3 KB · Visningar: 1,044
  • 19831MVC-263F.JPG
    19831MVC-263F.JPG
    209.4 KB · Visningar: 311
Jag har en sån växelindikator funkar riktigt bra!
Skönt att slippa lägga i 7an, 8an och 9an när man långkör...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top