Motstånd till miniblinkers - genomgång

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Vad sager besiktningen maste det blinka med ett vist tempo eller kan man ha snabbare om man vill ?

Det är olika beroende på vilken gubbe du får. En del bryr sig inte.

Men:
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.
 

Joak

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Växjö
Hoj
2003 Honda CBR
Skulle gärna vilja ha lite hjälp. Har satt LED blinkers bak på min motorcykel med resultat att det ej blinkar utan bara lyser när det ska blinka. Så har börjat titta på lite motstånd men hittar inte rätt effektmotstånd. Blinkerserna är på 12V 0,5w. Kan någon hjälpa mig hitta ett lämpligt motstånd till dessa? Har sökt utan lycka, motståndet bör väl vara på 7ohm och klara 20W?
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Skulle gärna vilja ha lite hjälp. Har satt LED blinkers bak på min motorcykel med resultat att det ej blinkar utan bara lyser när det ska blinka. Så har börjat titta på lite motstånd men hittar inte rätt effektmotstånd. Blinkerserna är på 12V 0,5w. Kan någon hjälpa mig hitta ett lämpligt motstånd till dessa? Har sökt utan lycka, motståndet bör väl vara på 7ohm och klara 20W?

ELFA art.nr. 60-662-11?

Fabrikat: Arcol
Typ: HS25 6R8 J
Teknik: Wirewound
Effekttålighet: 25 W
Resistans: 6,8 Ω
Tolerans: ±5 %
Temperaturkoefficient: 50 ppm/°C
Dimensioner: 29×28×15 mm
Längd: 29 mm
Vikt: 14 g

EDIT: Fel
 

Bifogat

  • 27514fc0-812b-11dd-9ad0-005056b94d7a.jpg
    27514fc0-812b-11dd-9ad0-005056b94d7a.jpg
    83 KB · Visningar: 101
Last edited:

Joak

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Växjö
Hoj
2003 Honda CBR
ELFA art.nr. 60-662-11?

Fabrikat: Arcol
Typ: HS25 6R8 J
Teknik: Wirewound
Effekttålighet: 25 W
Resistans: 6,8 Ω
Tolerans: ±5 %
Temperaturkoefficient: 50 ppm/°C
Dimensioner: 29×28×15 mm
Längd: 29 mm
Vikt: 14 g

EDIT: Fel

Tack så jätte mycket :).
 

Johan137

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2010
Ort
Haninge
Hoj
Honda Cbr954RR
Jag kastade på biltemas motstånd för ändamålet häromdan och det funkade kanon, tror dem kostade 40 kr styck.

Man fick med sk "strömtjuvar" men jag tvinnade ihop dem med blinkerskabeln och nöp dit en kabelsko - klart!
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Jag kastade på biltemas motstånd för ändamålet häromdan och det funkade kanon, tror dem kostade 40 kr styck.

Man fick med sk "strömtjuvar" men jag tvinnade ihop dem med blinkerskabeln och nöp dit en kabelsko - klart!

42-202?

Funkar säkert.
Hittade ingen specifikation dock...
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har en liten frAga!


Jag har kOpt ett relA till min cbr 900rr men jag hittar inte vart relAt sitter.:confused:


Hojen Ar en Honda cbr900rr 1993
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bra tråd som har hjälpt mig att få diodblinkers att funka på en gammelhoj med hjälp av ett lastoberoende relä...

Men efter att ha läst och prövat mig fram så lyckas jag inte att få blinkersindikatorn att fungera (utan att alla lampor går igång som varningsblinkers). Kopplar jag ur den funkar allt annat.

Original kopplingsschema med förklaringar bifogat

På gammelhojen satt det två lampindikatorer (#11), vänster/höger, nu har jag dock bytt till ny panel med endast en diodindikator. HUR ska jag göra för att få nya indikatorn att fungera?? :va

Någon som kan hjälpa mig på traven?? :Bugar
 

Bifogat

  • xv1000_0040.jpg
    xv1000_0040.jpg
    143.5 KB · Visningar: 169
  • xv1000_0041.jpg
    xv1000_0041.jpg
    123.8 KB · Visningar: 144

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra tråd som har hjälpt mig att få diodblinkers att funka på en gammelhoj med hjälp av ett lastoberoende relä...

Men efter att ha läst och prövat mig fram så lyckas jag inte att få blinkersindikatorn att fungera (utan att alla lampor går igång som varningsblinkers). Kopplar jag ur den funkar allt annat.

Original kopplingsschema med förklaringar bifogat

På gammelhojen satt det två lampindikatorer (#11), vänster/höger, nu har jag dock bytt till ny panel med endast en diodindikator. HUR ska jag göra för att få nya indikatorn att fungera?? :va

Någon som kan hjälpa mig på traven?? :Bugar

Med dioder på kablarna som går till indikatorlampan.

Du bakmatar ström till den andra sidans blinkerskrets om du tvinnar ihop höger och vänster indikatorlampas matning till en lampa.
 

Bifogat

  • xv1000_GuW.jpg
    xv1000_GuW.jpg
    143.1 KB · Visningar: 223
Last edited:

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
koppla in dioden direkt efter det nya relät i stället borde ju funka, innan vänster/höger-switchen.

Alltså mellan 7:an och 8:an på schemat.
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
Jag håller på att bli galen nu.... :huvet :huvet

Hur ska jag räkna ut vad jag ska ha för effektmotstånd??
Jag har ersatt varje orginalblinkers med 4 st lysdioder.
Orginal är 21 watt.

Men jag har inte den blekaste vad dioderna är på.
Det visste inte killen på ELFA och det står inte i katalogen.
Den info som finns säger "If max mA = 20".

Kollade med Mekonomen efter ett relä som tidigare har nämnts i denna/dessa trådar. Ett relä där jag inte skulle behöva bry mig om effektmotstånd. Men :huvet

Vet någon hur jag ska räkna ut det? :va
Jag vill ha orginalreläet kvar nämligen.


Får jag inte ordning på detta inom närmaste veckan kommer jag nog att behöva en psykläkare :dummer :dummer



Lugn.

Finns på biltema, blinkersmotstånd heter det, finns bara en sort att välja och det funkar till diodminiblinkers som biltema säljer och antagligen till alla andra också.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Med dioder på kablarna som går till indikatorlampan.

Dioder? Menar du två, en på varje för höger resp vänster? Nya panelen som jag har på plats har bara en diod som blinkersindikator...

Du bakmatar ström till den andra sidans blinkerskrets om du tvinnar ihop höger och vänster indikatorlampas matning till en lampa.

Just så gjorde jag från början, tvinnade höger & vänster matning in till indaktorn men då blinkar alla fyra blinkers :(
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top