Motstånd till miniblinkers - genomgång

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
koppla in dioden direkt efter det nya relät i stället borde ju funka, innan vänster/höger-switchen.

Alltså mellan 7:an och 8:an på schemat.

Provade det oxå tidigare ikväll, resulterade i att blinkersrelät gick hela tiden samt att indikatorn blinkade ÄVEN när jag stängt av blinkersreglaget. :gnissla

Tackar för svaren så här långt! Fler tips?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dioder? Menar du två, en på varje för höger resp vänster? Nya panelen som jag har på plats har bara en diod som blinkersindikator...



Just så gjorde jag från början, tvinnade höger & vänster matning in till indaktorn men då blinkar alla fyra blinkers :(

Ja, jag menar dioder, inte lysdioder, utan vanliga dioder som bara släpper ström en väg, se pilarna på dioderna jag ritade in på schemat.

Sen om det är en lysdiod eller en lampa som blinkar i panelen spelar ingen roll..

För att undvika begreppsförvirring kallar man alltid LYSDIODER för LED och vanliga dioder som inte lyser för DIOD

En vanlig diod, vars främsta uppgift är att leda ström en väg men inte den andra är en av dom vanligast förekommande halvledarna.
Den ser oftas ut som en pytteliten svart cylindrisk grej med ett streck runt, ska jag gräva fram en och fota?
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ja, jag menar dioder, inte lysdioder, utan vanliga dioder som bara släpper ström en väg, se pilarna på dioderna jag ritade in på schemat.

Sen om det är en lysdiod eller en lampa som blinkar spelar ingen roll..

LYSANDE! Självklart nu när du säger det! Borde jag ha "kopplat direkt" vid ditt första inlägg. :tungan :tummenupp:tummenupp

Är det bara att springa in på ELFA och be om råd och köpa lämpliga dioder?

(Edit, såg tilläggen, taget :D)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
LYSANDE! Självklart nu när du säger det! Borde jag ha "kopplat direkt" vid ditt första inlägg. :tungan :tummenupp:tummenupp

Är det bara att springa in på ELFA och be om råd och köpa lämpliga dioder?

(Edit, såg tilläggen, taget :D)

Är du så lyckligt lottad att du har ett ELFA i din närhet så hjälper dom dig mer än gärna, speciellt om du tar med din fina kopplingsschema bild och förklarar vad det är som ska blinka.

(Du behöver bara små DIODER om det är en LED och lite större om det är en glödlampa, då vill dom nog veta hur många WATT glödlampan i instrumenteringen är på)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Perfekt GuW & malajo, tackar för hjälpen! :Bugar

Har både ELFA & Kjell i byn, lucky me :)

Fint, nu kommer jag att sova gott utan mardrömmar om kopplings-schema och blinkade dioder... eller jag menar LED... :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kjell & Company har oxå billiga dioder.

Jo, och stampar man sönder valfri uttjänt elekronikprodukt hittar man dussintals inuti.

Det är aldrig fel med lite återvinning om man är för lat för att åka och köpa.
(det förutsätter dock att man är lite kunnig för att kunna bedöma vilken storlek som är användbar)

Perfekt GuW & malajo, tackar för hjälpen! :Bugar

Har både ELFA & Kjell i byn, lucky me :)

Fint, nu kommer jag att sova gott utan mardrömmar om kopplings-schema och blinkade dioder... eller jag menar LED... :D

Jorå, det var så lite så, elektronik är kul, men jag är inte speciellt duktig på det, jag kan bara grunderna, men efter grabbens försök att pimpa både A-traktorer och bilar med diverse lampor som ska lysa/inte lysa/blinka/inte blinka samt blinka i otakt med andra lampor har man blivit lite smålurig.

En sak är klart, det mesta går att lösa med dioder och tillräckligt många reläer :D
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jo, och stampar man sönder valfri uttjänt elekronikprodukt hittar man dussintals inuti.

Det är aldrig fel med lite återvinning om man är för lat för att åka och köpa.
(det förutsätter dock att man är lite kunnig för att kunna bedöma vilken storlek som är användbar)



Jorå, det var så lite så, elektronik är kul, men jag är inte speciellt duktig på det, jag kan bara grunderna, men efter grabbens försök att pimpa både A-traktorer och bilar med diverse lampor som ska lysa/inte lysa/blinka/inte blinka samt blinka i otakt med andra lampor har man blivit lite smålurig.

En sak är klart, det mesta går att lösa med dioder och tillräckligt många reläer :D

Köpte en påse dioder på Kjell & Co för 35 pengar, numera monterat & klart, fungerade perfekt! :banana

En fråga till, instrumentbelysningen lyser lite väl starkt för min smak tänkte att när jag ändå håller på och river att jag kunde slänga på ett motstånd för att få svagare belysning... Tips på i vilken storleksordning ett sådant motstånd ska vara på? Antar att det är LED lampor i instrumenthuset...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köpte en påse dioder på Kjell & Co för 35 pengar, numera monterat & klart, fungerade perfekt! :banana

En fråga till, instrumentbelysningen lyser lite väl starkt för min smak tänkte att när jag ändå håller på och river att jag kunde slänga på ett motstånd för att få svagare belysning... Tips på i vilken storleksordning ett sådant motstånd ska vara på? Antar att det är LED lampor i instrumenthuset...

Du skulle ha köpt boken på Kjell&Co, den förklarar hur du räknar ut en strömbegränsning, då hade du räknat ut det själv!

Kul att det blev bra med blinkersindikatorn IAF.
 

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Ytterligare en teknikidiot som söker svar.

Har bytt blinkers på en fireblade -01. Om man utgår ifrån att orginal är 21W, har ingen koll. De nya vet jag är på 1W.

Om jag bara vill sätta in ett motstånd per sida så antar jag att man slår ihop det till 42W original och 2W nu.

144/40 = 3.6ohm

Så jag ska ha 2 motstånd på 3.6ohm som ska klara 40W?
 

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
GBG
Hoj
Rsix
Hur?

Kan man kolla hur många W ens led-blinkers med multimeter ? :huvet

har lämnat in hojen på verkstad för service på gafflarna och tog upp blinkersproblemet, men han visste inte vad det krävdes för motstånd, de gamla lyckade hoppa av/lossa typ...



Tacksam för svar!
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Är det LED blinkers så kan du räkna med ca 1w.. Brukar inte vara mer..
Det går ju att mäta amperen och sen räkna ut watten.. Bara sätta multimeter i serie med blinkersen och koppla in plus och minus... Men man får nog ha en väldigt känsligt multimeter.. :D
 

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Östberga
Hoj
KTM 990 Adventure R
Jag löste det med ett nytt relä
Sökte på Ebay efter ett relä till min gixxer och hitta ett som passade sockeln och hade alla funktioner (det är mer än ett blinkersrelä)

Så nu slipper jag alla motstånd :D
 

AAA7

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2008
Ort
GBG
Hoj
Rsix
Är det LED blinkers så kan du räkna med ca 1w.. Brukar inte vara mer..
Det går ju att mäta amperen och sen räkna ut watten.. Bara sätta multimeter i serie med blinkersen och koppla in plus och minus... Men man får nog ha en väldigt känsligt multimeter.. :D

Tack för svar!
hehe bara o bara, ska väl försöka fatta något!

Han på verkstaden var nästan säker på att det var p.g.a av att det inte fanns något motstånd, rekommenderade att jag skulle fixa det själv eftersom det var onödigt att de tog extra betalt för el-felsökning.

RN MC Demontering rekommenderas starkt!! :Bugar
 

Medin450sm

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2011
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 450 exc -05
Jag har köpt diodblinkers som är på 1w styck.
Original blinkers är på 10w.
Det är ett 12v system.

10-1=9w
144/9=16

Alltså behöver jag ett motstånd på 16 ohm och 9 watt, till varje blinkers.

Stämmer min uträkning?

Och om jag bara vill sätta 2 motstånd, då blir värdena 8 ohm och 18 watt va?

Hur kopplar man om man bara sätter 2 motstånd (ett på varje sida)?

MVH
 

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Ort
på landet
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Lovade för rätt länge sedan att prova Biltemas elektroniska blinkrelä och se hur det fungerade.
Nu är det gjort - till slut.
Köpte ett blinkrelä typ DIN med tre kontakter, art nr 42-140, för detta prov.
Tog itu och analyserade.
"Elektroniskt" nja. Principen är en simpel astabil vippa som går på 12V och matar ett vanligt mekaniskt relä. Det tickar alltså hörbart.
Undersökte sedan hur pass lastoberoende det var. Det är helt lastoberoende. (edit: skrev fel förut!)
Alla mina elektroniska laster var trasiga så jag fick återgå till gammal hederlig lamplast.
Provade med lampor på 21W, 10W, 5W, 4W, 2W och slutligen med EN led med 0.02A ström dvs 0.25W last.
Det visade sig att reläet fungerade oklanderligt med samtliga laster! Blinkfrekvensen ändrades inte märkbart.
Kort sagt, för kronor 39,90 är det ett fynd, det funkar i alla lägen och med alla laster. rekommenderas alltså för de som vill använda diodblinkare.
Det är dock omöjligt att veta om ev tåtar runtomkring och ev tillkommande spänningsfall påverkar funktionen vid mycket låga laster. Inte kontrollerat m a o.
OBS, provade bara ETT exemplar. Kvaliteten kan jag inte säga så mycket om men jag har sett värre designade elektronikprodukter så som helhet är det nog OK.
Vid en snabbkoll ang vibrationer tål det nog sådana rätt bra. (Ej kollat, bara "tyckt").
Exakt inkopplingsanvisning för blinkreläet finns i Biltemakatalogen. En del saknar tydligen katalogen så bild bifogas.
(Bilden är nog lite fel. Ska vara en tråd (rakt ned) mellan 49a och rörliga delen på blinkomkopplaren)
Bara att handla...:tummenupp
Edit: Funktionen för blinkindikatorn kan vara lite olika utförd beroende på hoj. Det utförande som finns på bilden är vanlig men kan ev behövas ett par tillkommande dioder vid vissa indikatorlampkopplingar.
Om nån vill kan jag lägga upp en skiss på det också.


Jag köpte ett sånt där relä på biltema för typ 2 år sen men det blev aldrig av att jag monterade det.
LED blinkerserna blinka på tok för fort men den gick igenom besiktningen så jag tyckte inte det va nått problem, tyckte t.o.m att det syntes bättre när det blinka lite fortare så trodde det va OK att köra med det.
Idag besikta jag igen men fick en 2a på att dem blinka för snabbt dom tog seriöst upp ett tidtagarur och skulle börja räkna hur många gånger dem blinka per minut. Vet inte om man ska skratta eller gråta åt dem.

kom på att jag hade ju ett relä låg som jag köpte för ett bra tag sen då jag hade läst denna text. Men att jag inte hade provat om det funka. Så jag rota fram det och smacka dit det och det funkar kalas bra och jag har inga som helst problem med indikeringslampan i instrumenthuset som många har skrivit...

Bara åka tillbaka och göra en ombesiktning nu.

Och tack för tipset om det där relät :Bugar
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Nej, el är inte min starka sida precis så här kommer en fråga.

Har en baklampa med integrerade ledblinkisar.
Nu blir det kanske inte så tydliga blinkerssignaler som jag hade önskat och därför tänkte jag komplettera med ett par små snygga flushmounts i bakkåpan bredvid baklyset.

Fråga: Kan jag helt enkelt paralellkoppla dessa med de integrerade?
Ett lastoberoende ledrelä har jag såklart..
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Ännu en som är handikappad vad gäller el. :hej
Jag har enligt formeln på förstasidan räknat ut
vilka värden jag behöver på motstånden.

Närmare bestämt:
Resistans 9.0 Ohm
Effekttålighet 16 W

Om jag nu ska köpa ett motstånd med liknande
värden, ska jag hålla mig i underkant eller överkant?
Dvs, en aning mer motstånd eller en aning mindre?

Är det så enkelt att de kommer blinka en aning
snabbare/långsammare beroende på vilket?

Ädit: Antagligen provar jag ett lastoberoende relä
först...
 
Last edited:

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
StockTown
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Jag har räknat ut att jag behöver 17 W 8 Ohm per sida.

Men hittar inga sådana motstånd =/
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top