Motstånd till miniblinkers - genomgång

  • Thread starter Thread starter McB
  • Start date Start date
Gäller för en BT1100 -05, men bör kunna appliceras på flertalet andra hojar.

Var först inne på att köra med motstånd då det är lite billigare och att det fungerar bra. Men efter att jag "hittade" vart reläet satt på bågen insåg jag snabbt att nytt relä måste vara det absolut enklaste, värt att tänka på är att relät skall vara lastoberoende om man skall ha LED-blinkers, detta då LED-blinkers är inte i närheten av samma effektuttag som glödtrådslampor, orginal är det 10W per lampa på min hoj och tex mina nya lampor ligger på 1W per styck.
Relät från biltema (artnr 42-200) har tre ben, där det tredje benet endast skall jordas...ramen duger bra. För att veta vilken sladd som skall på vilket ben är det bara att titta på orginalrelät, det är uppmärkt B & L, gör samma sak på nya relät och jorda benet som blir över.

Blev bra kräm i blinkerslamporna och ett ljudligt tickande från Biltemarelät...låter som från förr i tiden :) http://s174.photobucket.com/albums/w107/sir_tooby/?action=view&current=Ledblinkers.flv
 

Bifogat

  • Blinkers mm.jpg
    Blinkers mm.jpg
    225.3 KB · Visningar: 393
Har satt på diod på min 1000rr o köpt ett biltema relä 42-142. har 4 kablar till orginal relät men bara 3 på det nya. nån som vet hur ja ska koppla..???? E kass på el...
 
Låter mycket märkligt. Enligt servicemanualen till en -04 skall det vara de normala 2 kablarna. Borde inte vara någon större skillnad på en -06, såvida de inte bytt till CAN-bus, men det är väl bara Ducce som har än?

Skall i.a.f. vara en svart kontakt med en grön/vit och en grå kabel till. Säker på att du har rätt relä?

26240334.jpg
 
Tänkt att så småningom koppla diodblinkers och ett lastoberoende relä. Gjorde detta på förra hojen (zx9r -96:a) så även indikator lampan blinkande fint med tack vare Kahobe elgurun här på SH.

Nu har jag ny hoj och det ser lite annorlunda ut. Så jag tänkte fråga er som gjort detta på en gsxr 1000 k3/k4 hur ni har gjort.

Här är en bild ifall det hjälper Kahobe eller nån annan att svara på mina frågor.
 

Bifogat

  • suzuki gsxr 1000 2003.jpg
    suzuki gsxr 1000 2003.jpg
    133.1 KB · Visningar: 240
Det enda problemet som jag ser det är att blinkrelät sitter integrerat med detektionen av nedfällt stöd. Vill man kan man ju skippa den funktionen, köpa ett lastoberoende relä och koppla in med några kabelsnuttar, men det är en krånglig lösning tycker jag. I normala fall rekommenderas lastoberoende reläer eftersom det är både bättre rent praktiskt och driftsäkrare.

I detta fall skulle jag rekommendera att du köper ett antal effektmotstånd och kopplar in paralellt med varje blinker. Detta för att inte behöva grotta för mycket i originalkonfigurationen. Hur du gör detta samt värden på motstånd hittar du först i tråden.
 
Tjena!

Nån här som har köpt Biltemas diod-miniblinkisar?
Behöver man motstånd till dom?
Vet att det finns diodblinkers med inbyggda motstånd..
På Biltema hade försäljaren såklart ingen aning..

Mvh Paco
 
Tjena!

Nån här som har köpt Biltemas diod-miniblinkisar?
Behöver man motstånd till dom?
Vet att det finns diodblinkers med inbyggda motstånd..
På Biltema hade försäljaren såklart ingen aning..

Mvh Paco

Du behöver motstånd för deras diodblinkers eller ett lastoberoende relä som du även hittar på biltema för 39,90kr
 
Du behöver motstånd för deras diodblinkers eller ett lastoberoende relä som du även hittar på biltema för 39,90kr

Är på jakt efter motstånd då jar också har en gixxer med "skumt" relä.

Vars kan man hitta, finns det på Biltema...Elfa?
 
Jag var på Biltema och införskaffade relä 42-140 igår. Men nu när jag blinkar åt höger eller vänster så blinkar alla fyra blinkers. Någon?
 
Jag var på Biltema och införskaffade relä 42-140 igår. Men nu när jag blinkar åt höger eller vänster så blinkar alla fyra blinkers. Någon?
Frågan tidigare besvarad ett stort antal ggr..:gnissla
Ta bort blinkersvarningslampan så funkar det...för tillfället..:tummenupp
Två dioder, rätt kopplade, löser problemet för gott.
 
Frågan tidigare besvarad ett stort antal ggr..:gnissla
Ta bort blinkersvarningslampan så funkar det...för tillfället..:tummenupp
Två dioder, rätt kopplade, löser problemet för gott.
Vad ska jag göra med dessa två dioder?
 
Last edited:
?

Kopplade in ett lastoberoende relä från biltema igår. Det blinkar i rätt takt iaf.
Men när man slår av blinkers så fortsätter relät att klicka, precis som att man fortfarande blinkar.

Är det relät som är knas? Någon som vet vad de kan vara?
 
Jag köpte mig 4 motstånd från elfa. 6.8 ohm 25w. Jag hade 21w från början nu har jag 1w led.

Jag har testat att koppla in en blinkers men den blinkar lika fort även om det är motstånd paralellkopplat eller bara lampan inkopplad. Det går spänning genom motståndet iaf!

Måste man ha alla 4 inkopplade för att kunna testa riktigt eller? På en bil t.ex. så blinkar det ju fortare fram om bakblinkers är sönder.
 
Och nu kliver jag fram i denna fantastiska tråd efter att ha läst varje jävla inlägg!

Jag har köpt led-blinkers både fram och bak och har kommit fram till följande:
1. Började med att byta bakblinkersen. Testade efter att båda hade kopplats in och båda blinkade som de skulle fast med dubbel hastighet. Detta hade jag redan förväntat mig så jag påbörjade att byta de främre blinkersen.

2. Bytte de främre blinkersen och efter att jag var klar skulle jag testa. HELT stendött. Inte en gnutta ljus från någon blinkers, varken fram eller bak. Kopplade ur ena framblinkersen och satte tillbaka glödlampan och fick då den sidan till att fungera, men inte den andra. Fair enough, tänkte jag.

3. Kör till biltema och köper ett lastoberoende relä, artikelnummer 42-140. Testar detta och får då båda bakblinkersen att blinka samtidigt i rätt takt, men framblinkersen är stendöda.

4. Läser på mitt orginalrelä och ser att det står följande:
12 8V 85C/M
TURN SIGNAL
23(21)W X 2+3.4(3)W

5. Tappar förståndet och söker upp denna tråd. Funderar på om jag skall köpa detta relä och om detta kommer att förändra något. Efter att ha läst tråden har jag förstått att man inte nödvändigtvis behöver motstånd, utan att ett nytt relä ska räcka. Jag har för övrigt tre anslutningar på mitt orginalrelä.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137161

6. Ber om hjälp från er!
 
Gick ner till garaget och löste problemet.

Allt som behövdes var tydligen att koppla bort indikatorlampan, sen funkade allt klockrent.
 
Sockel på biltemas relä!?

Ja har tänkt byta relä till ett lastoberoende men hur ser biltemas sånt relä ut?
Finns det en sockel som i den bild jag bifogar eller vart kan man få tag på en sån?
Bor 27 mil från biltema så har ingen möjlighet att kolla på den.
Mvh

http://www.mcweb.se/pub_images/large/Relay_4149.jpg

Tänkte på den vita sockeln på bilden som ska in i hojens orginalhärva.
 
Ja har tänkt byta relä till ett lastoberoende men hur ser biltemas sånt relä ut?
Finns det en sockel som i den bild jag bifogar eller vart kan man få tag på en sån?
Bor 27 mil från biltema så har ingen möjlighet att kolla på den.
Mvh

http://www.mcweb.se/pub_images/large/Relay_4149.jpg

Tänkte på den vita sockeln på bilden som ska in i hojens orginalhärva.

Nae, det är ett vanligt relä med flatstift. Funkar skitbra att klämma själv med ok-grejer.
 
Gick ner till garaget och löste problemet.
Allt som behövdes var tydligen att koppla bort indikatorlampan, sen funkade allt klockrent.
.. precis som jag sagt ett antal ggr i tråden...
Är det ett allmänt önskemål att jag ska beskriva varför - och hur man kan kurera problemet, på rätt sätt? :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top