Motovudu, någon som testat?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Sen så känns det som att dom bryter ner körningen och alla moment i mikroskopiska delar, och överanalyserar varje enskild del in i minsta detalj, så det är i princip omöjligt att hinna tänka på allt när man kör.

Man ska sitta såhär, med vikten där, tyngden på den fotpinnen, huvudet vid backspegeln, benet mot tanken, två fingrar på bromsen, kläm med knäna, motstyra, blicken där, bromspunkter, turn-in point, apex, exit proint, refercence points, osv.... Hur fan ska man hinna köra hoj när man funderar på allt det här....? Det gör inte jag i alla fall....

På den nivån du kör så behöver du inte tänka på alla dessa mikroskopiska moment. Din hjärna sorterar ut det automatiskt helt omedvetet. Och det är absolut inte vettigt alls att åka omkring och fundera på varje sådant moment.

Inlärning kan lite vetenskapligt delas upp i fyra steg.

1: Omedveten Inkompetens. Man kan inte, men vet inte att man inte kan, så det är inget man bryr sig om

2: Medveten Inkompetens. Man kan inte, och man vet vad det är man inte kan. Så man kanske är lite frustrerad över det då man vill kunna det man vet att man inte kan.

3: Medveten Kompetens. Det är i exemplet motorcykelåkning att man sitter och tänker på att man skall vrida på gasen, vrida på huvudet, hålla sig på vägen, koppla, bromsa eller vad det nu var som tidigare var sorterat under omedveten respektive medveten inkompetens. Man klarar alltså av det som måste göras men man måste tänka på att göra det, det kommer inte automatiskt.

4: Omedveten Kompetens. Där är du, från att du ställt upp på gridden till du parkerat i parc ferme så har du inte behövt tänka alls på hur du skall hantera motorcykeln.


Men även det som ligger sorterat i "Omedveten Kompetens" kan du själv (eller med hjälp av en duktig coach) flytta tillbaka till 2: eller 3: och fokusera på att t.ex. hitta senare apex, bromsa mer effektivt, göra något med sittställning/kroppsförflyttning/timing osv för att medvetet förbättra detaljer. Helst EN detalj i taget!

Även jag, som är en minst sagt medelmåttig förare jämfört med er som kör racing, kan ibland hitta små detaljer hos förare som är sjukt mycket bättre på att åka hoj än mig själv, som förbättrar deras körning.

Ibland under väldigt enkla förhållanden. Jag observerade en instruktörskollega (som är på en mycket högre nivå i sin körning) när han "lekte" runt konerna på en avrostningsövning.

Eftersom jag stod på asfalten brevid kunde jag se att han i vänstersväng vred huvudet väldigt snabbt och väldigt "sent" inför svängen.

Jag påpekade detta, han fokuserade på just den detaljen några varv (flyttade den från omedveten kompetens till medveten kompetens), förbättrade sin timing genom att vrida huvudet lite tidigare, och fick ett mycket bättre flyt genom den enkla banan.

Ett annat exempel, en annan instruktörskollega, på en liten gocartbana många av oss besökt någon måndagkväll. Han kunde inte hitta det där berömda flytet. Tillsammans kom vi fram till att han tittade för mycket/länge på apex. Ett pass med fokus på den detaljen så var flytet tillbaka.

Eftersom du kör som instruktör ibland är jag nästan säker på att du kan komma ihåg massor med liknande exempel där det faktiskt är någon detalj i körningen som en deltagare kan fokusera på för att komma vidare med att bli bättre på att köra?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Bäst är väl att bara träna själv men har precis skadat mig och fått sälja mina 8 närmsta bandagar så medan jag bara sitter hemma och har tråkigt tänkte jag kolla på lite videos. Kanske kan snappa upp nåt tips som förbättrar min körning. Otålig är man och vill se direkt bara men det verkar som man måste beställa dvdn och då är det väl en veckas leverans :(

Jag kan försöka leta fram mitt exemplar så du kan låna. Jag gissar att vi redan har kontakt utifrån den hoj du har i profilen och att du bokat av bandagar :) Maila!
 

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Det finns väldigt många skolor i världen som lär ut hur en hoj ska framföras. Vi har CSS, Motovodo, Kevin Schwantz school och massa andra...

Många duktiga idrottare, precis som roadracingförare, behöver ibland någon som kan hjälpa dem att komma vidare och utveckla sin egen teknik eller förstå hur de ska kunna utnyttja sin kunskap på bästa sätt.

Vad jag vet så analyserar de allt som finns på jorden för att bli bättre och tränar väldigt hårt och målmedvetet för att nå sitt mål.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sen ska man inte glömma att Schwantz, Haslam, CSS osv tjänar många sköna slantar på att komplicera och bryta ner körningen i massor av olika steg. En återkommande kund är en bra kund så det får inte bli för enkelt.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En liten detalj Perra - SMC är en ideell medlemsorganisation, har sin fokus på landsväg så länge vi talar steg 1-4 och har, så länge jag haft insyn i ekonomin, i bästa fall ett +/-0 på kontot för utbildning (SMC School) på riksnivå. Det finns heller inga vinstmål för verksamheten som ska försvaras. Hur det ser ut i enskilda distrikt kan jag inte uttala mig om på rak arm, men jag tror inte det täljs något guld där heller.

De övriga Du nämner har fokus på racing, är vinstdrivande och försörjer sig i mångt och mycket på deltagare, sponsring och trycksaker.

P€RRA;5825396 skrev:
Sen ska man inte glömma ...
 
Last edited:

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Sen ska man inte glömma att Schwantz, Haslam, CSS, SMC osv tjänar många sköna slantar på att komplicera och bryta ner körningen i massor av olika steg. En återkommande kund är en bra kund så det får inte bli för enkelt.

Visst kan man göra det enkelt och säga: Sitt bekvämt, titta vart du ska och gasa men för de flesta, som inte är naturbegåvningar, krävs det lite mer förklaringar för att kunna utveckla sin körning.

Självklart hade det varit bra om alla dessa kurser var gratis :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Visst kan man göra det enkelt och säga: Sitt bekvämt, titta vart du ska och gasa men för de flesta, som inte är naturbegåvningar, krävs det lite mer förklaringar för att kunna utveckla sin körning. Självklart hade det varit bra om alla dessa kurser var gratis :)
Jag är långt ifrån en naturbegåvning men det jag lärde mig mest på var att köra, köra och köra. Det jag fick lära mig i början på SMC-kurser visade sig i flera avseende vara helt felaktigt för banåkning, men det var säkert bra på vägen.

Att snacka med kompisarna på bandagar/träning och höra hur de gör kan nog ge minst lika mycket som dyra kurser :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det låter rimligt, och jag är lite nyfiken på vilka principer som funkar annorlunda för Dig när det kommer till racing. Så här på rak arm kommer jag på följande moment, där principer för gata kan behöva modifieras eller omprövas för bana:

1 - Bromsa klart innan sväng, medan hojen är rak.
2 - Sen svängpunkt (så att Du tidigt ska kunna gå på gas), sätt APEX när Du ser utgången (= sen apex, runt spår). För racing hamnar man väl mer ofta i "kortare" kurvor och små rakor däremellan när vi talar kurvkombinationer?
3 - Gaskontrollen, när det gäller att Du , sedan Du väl hissat trottlarna, fortsätter att öka till dess Du når utgången. Kan resultera i rätt runda spår och utdragen utgång.
4 - Möjligen sittställning (särskilt när det gäller att sitta med luft mellan tank och familjelycka i inbromsning)

Är det någon av dessa Du avser, eller något annat som jag missat?
P€RRA;5825629 skrev:
...Det jag fick lära mig i början på SMC-kurser visade sig i flera avseende vara helt felaktigt för banåkning, men det var säkert bra på vägen...
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
P€RRA;5825629 skrev:
Jag är långt ifrån en naturbegåvning men det jag lärde mig mest på var att köra, köra och köra. Det jag fick lära mig i början på SMC-kurser visade sig i flera avseende vara helt felaktigt för banåkning, men det var säkert bra på vägen.

Att snacka med kompisarna på bandagar/träning och höra hur de gör kan nog ge minst lika mycket som dyra kurser :)

SMC´s kurser har aldrig handlat om att köra fort på bana.

Men att förkasta diverse skolor känns sådär, vet man inte vad man gör så kan man inte heller förbättra eller förändra. Ni som är emot det nämner i samma andetag diverse racingstjärnor och då kan man börja undra hur Rossi började använda innerbenet vid inbromsningarna om det inte vore för att han i detalj jobbat med hur han bromsar inför kurva och klurat ut att han kan vinna en position eller försvara en position bättre om han gör si o så.

Att bara på egen hand köra o köra o köra så tror jag nog att man når sin topp ganska snabbt, det krävs teknisk utveckling för att bli bättre, oavsett vad man håller på med.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det låter rimligt, och jag är lite nyfiken på vilka principer som funkar annorlunda för Dig när det kommer till racing. Så här på rak arm kommer jag på följande moment, där principer för gata kan behöva modifieras eller omprövas för bana:

1 - Bromsa klart innan sväng, medan hojen är rak.
2 - Sen svängpunkt (så att Du tidigt ska kunna gå på gas), sätt APEX när Du ser utgången (= sen apex, runt spår). För racing hamnar man väl mer ofta i "kortare" kurvor och små rakor däremellan när vi talar kurvkombinationer?
3 - Gaskontrollen, när det gäller att Du , sedan Du väl hissat trottlarna, fortsätter att öka till dess Du når utgången. Kan resultera i rätt runda spår och utdragen utgång.
4 - Möjligen sittställning (särskilt när det gäller att sitta med luft mellan tank och familjelycka i inbromsning)

Är det någon av dessa Du avser, eller något annat som jag missat?

Nr 3 ovan hade varit intressant att testa i karusellen på Anderstorp! :hihi
 

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Jag är långt ifrån en naturbegåvning men det jag lärde mig mest på var att köra, köra och köra. Det jag fick lära mig i början på SMC-kurser visade sig i flera avseende vara helt felaktigt för banåkning, men det var säkert bra på vägen.

Att snacka med kompisarna på bandagar/träning och höra hur de gör kan nog ge minst lika mycket som dyra kurser :)


Håller med dig Perra om att det finns mycket kunskap där ute hos både tävlingsförare och andra banåkare som är superduktiga på att köra. :Bugar

När jag säger naturbegåvningar då menar jag verkligen att vissa människor har förmågan att lära sig själva och med lite kompishjälp utveckla sin körning till oanade höjder. :tummenupp


Kurserna, å andra sidan, vänder sig till alla de som inte har möjligheten att på annatt sätt komma i kontakt med den kunskapen som finns utspridd hos alla dessa duktiga människor.
Men kurserna blir ju också en naturlig samlingsplats för de som inte vill tävla men ändå vill utveckla sin körning.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Lyfter en svingammal tråd. Satt och Youtube-surfade inför kommande bandagar. Slogs av hur olika filosofi man har i ingången av kurva.

Den här gubben lär ut det jag uppfattar att California Superbike School lär ut: Bromsa upprätt och ge gas genom hela kurvan.

Motovudu, Simon Crafar. Bromsar fullt även med liten nedläggningsvinkel, tar kurvan till apex med totalt gasavslag (closed trottle turning pratas det mycket om) och max motorbroms innan man börjar smyga på gas vid apex. Avråder från trailbraking som är farligt och hävdar att ett framhjulssläpp hävs lättare om man tar kurvan med gasavslag plus att hojen styr som bäst under avslag.

Sylvain Guintoli: Bromsa fullt upprätt, sen fortsätt med trailbraking hela vägen till apex och sen gas. Anser att den neutrala fasen med gasavslag är farlig. Hojen styr bättre under trailbraking och hojen måste vara "loaded" hela tiden, inte flyta runt.

Alla riktar sig till amatörer som vill roa sig med bandagar och har sjukt olika filosofi. Tycker det är lite intressant att man kan tolka alla dessa klipp som att "så här är det man gör" inte att det finns olika sätt att göra det.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har inte kommit till de där detaljerna än efter hur många år som helst på bana.
Jobbar fortfarande mest med det viktigaste. "Lyft blicken, lyft blicken, lyft blicken, åh kolla där är min framskärm, men fan lyft blicken, lyft blicken, jävligt snygg framskärm alltså, meeeeh lyft blicken.
Vanor är svåra att förändra så de blir ovanor istället.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag har inte kommit till de där detaljerna än efter hur många år som helst på bana.
Jobbar fortfarande mest med det viktigaste. "Lyft blicken, lyft blicken, lyft blicken, åh kolla där är min framskärm, men fan lyft blicken, lyft blicken, jävligt snygg framskärm alltså, meeeeh lyft blicken.
Vanor är svåra att förändra så de blir ovanor istället.
Haha det där känner jag igen.
Tycker bara att det är väldigt fundamentala skillnader i filosofi i ingången i en kurva: ge gas även i ingången av kurvan (vilket känns som ett gatåka förfarande), gasavslag utan broms in i kurvan eller gasavslag och trailbraking.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har inte kommit till de där detaljerna än efter hur många år som helst på bana.
Jobbar fortfarande mest med det viktigaste. "Lyft blicken, lyft blicken, lyft blicken, åh kolla där är min framskärm, men fan lyft blicken, lyft blicken, jävligt snygg framskärm alltså, meeeeh lyft blicken.
Vanor är svåra att förändra så de blir ovanor istället.
Känns igen.

Sitter och skriker åt mig själv i hjälmen -Titta, sväng!
Nästa böj -Bromsa! Bromsa, titta, sväng!
En stund senare, -Men gasa då ditt jävla blockmongo!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha det där känner jag igen.
Tycker bara att det är väldigt fundamentala skillnader i filosofi i ingången i en kurva: ge gas även i ingången av kurvan (vilket känns som ett gatåka förfarande), gasavslag utan broms in i kurvan eller gasavslag och trailbraking.
Det varierar ju dessutom mellan olika kurvor hur man vill lägga köra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top