Motovudu, någon som testat?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
JAg blev rätt nöjd när jag läste Simon råd om körställning just för att jag råkar sitta så och de flesta andra absolut INTE sitter så. Och de flesta andra i min klass är snabbare än mig. :huvet

Och körställning.... går det överhuvud taget att ändra den? Som jag försökt!!!! att sitta längre bak och burka mer, men när det är skarpt läge hamnar jag där jag brukar, långt fram mot tanken och rak i ryggen med ett med ett kvastskaft i röven, TIBA-style! Alltså, det GÅR INTE att ändra körställning! :)

Glömde ju VISA min ruttna körställning! Men Simon C skulle gilla hur jag INTENSIVT gnuggar organ mot tanken, skulle ju kunna ha en passagerare på biken trots solosadel!
 

Bifogat

  • SOSMG11_342-SST600-q2 kopia.jpg
    SOSMG11_342-SST600-q2 kopia.jpg
    45.3 KB · Visningar: 203

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Personligen har jag slutat knipa så jävla hårt i tanken. Den körstilen kostade mig typ ett års rehab innan jag blev av med inflammationen i ljumsken. Att jag red mycket då hjälpte ju inte heller, det läkte inte ut innan jag gjorde mig av med hästen och tog timeout från ridandet.

Rejsdyna istället för hal sadel hjälper massor för MIG, och inte vara rädd för att faktiskt använda armarna för att hålla i styret under den hårdaste delen av inbromsningen. Hamnar jag fram i tanken så låter jag det bara hända. Har jag tid över under slutet av inbromsningen när allt börjar lugna ner sig så fyttar jag bak rumpan lite igen för att kunna slänga ut överkroppen utan att tappa förankring med ytterknät.

Jag försöker vara dynamisk med överkroppen, inspirerad av 1000fps slowmotion filmen på stoner man kan hitta på youtube, och försöker flytta vikt framåt efter apex för att hålla spåret bättre och kunna gå på gas tidigare. När jag plockar upp hojen med en aktiv "medstyrning" försöker jag hålla kroppen lika nära asfalten och låter hojen komma upp före mig så att säga. Den akrobatiken klarar jag inte av om jag sitter och kn*llar tanken.

http://www.youtube.com/watch?v=N4Cm0pXiyZM
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Att slänga in SMC/CSS som jämförelse till Motovudu blir lite som att jämföra äpplen med päron dessutom. De ena har sitt utgångsläge i trafik, den andra i att ta sig snabbast runt en bana. Så det man kan konstatera är väl att de är olika, och det är upp till en själv att plocka de bitar som passar tillfället.

Jag tyckte annars Crafar var intressant och har försökt implementera (fint ord...) i min egen körning genom att anpassa det lilla jag redan eventuellt kan. Visst går det att justera sittställning och körstil, men det tar ett tag när man är gammal gubbe och rädd för att vurpa... :crash

Håll käften du kör som en galning på speed med senap i röva!!!!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Personligen har jag slutat knipa så jävla hårt i tanken. Den körstilen kostade mig typ ett års rehab innan jag blev av med inflammationen i ljumsken. Att jag red mycket då hjälpte ju inte heller, det läkte inte ut innan jag gjorde mig av med hästen och tog timeout från ridandet.

Rejsdyna istället för hal sadel hjälper massor för MIG, och inte vara rädd för att faktiskt använda armarna för att hålla i styret under den hårdaste delen av inbromsningen. Hamnar jag fram i tanken så låter jag det bara hända. Har jag tid över under slutet av inbromsningen när allt börjar lugna ner sig så fyttar jag bak rumpan lite igen för att kunna slänga ut överkroppen utan att tappa förankring med ytterknät.

Jag försöker vara dynamisk med överkroppen, inspirerad av 1000fps slowmotion filmen på stoner man kan hitta på youtube, och försöker flytta vikt framåt efter apex för att hålla spåret bättre och kunna gå på gas tidigare. När jag plockar upp hojen med en aktiv "medstyrning" försöker jag hålla kroppen lika nära asfalten och låter hojen komma upp före mig så att säga. Den akrobatiken klarar jag inte av om jag sitter och kn*llar tanken.

Hook turn....Casey var/är en mästare.....peddot inte långt efter. Kolla vad dom gör i utgång....både pick up och hook. Men det är väl därför dom har styrningar i GP och jag på dom bästa av dagar slipper en SUV grill!!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hook turn....Casey var/är en mästare.....peddot inte långt efter. Kolla vad dom gör i utgång....både pick up och hook. Men det är väl därför dom har styrningar i GP och jag på dom bästa av dagar slipper en SUV grill!!

Kolla RIKTIGT noga...vi vanliga dödliga gör pickup när vi passerat apex och är på väg ut ur kurvan. Gudarna sätter spinn på bakhjulet och gör pickup från apex för att återfå fästet och får iväg hojen som skjuten ur en slangbella. :iamnotworthy

edit: se framhjulets vinkel vid 0:28...
 
Last edited:

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Kolla RIKTIGT noga...vi vanliga dödliga gör pickup när vi passerat apex och är på väg ut ur kurvan. Gudarna sätter spinn på bakhjulet och gör pickup från apex för att återfå fästet och får iväg hojen som skjuten ur en slangbella. :iamnotworthy

edit: se framhjulets vinkel vid 0:28...

Om man nu vill fördjupa sig i gaskontroll mm, runt apex, så kan man lätt konstatera att vi glada amatörer gasar för lite och för sent. Dessutom gör vi "pick upp" långt efter apex och därmed förlorar möjligheten att öppna fullt så tidigt som möjligt.
 
Last edited:

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Nu var det väl mer tiden som var problemet. Ladda en torret går ju på en pisskvart, medans alternativt nr 2 tar flera dagar. Med den kommentaren antar jag för övrigt att du aldrig laddat hem något "gratis" i ditt liv, bra jobbat.

Tja, det är väl trevligt att den som säljer något får betalt för det. Men det kanske är självklart och borgerligt att säga så...
http://store.motovudu.com/motovudu-lart-secret-de-la-performance-livre-dvd/
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nu var det väl mer tiden som var problemet. Ladda en torret går ju på en pisskvart, medans alternativt nr 2 tar flera dagar. Med den kommentaren antar jag för övrigt att du aldrig laddat hem något "gratis" i ditt liv, bra jobbat.

Okay! Vi säger så här:

- ...och så gick bilen sönder, och jag var bara TVUNGEN att köra till Göteborg senare på dagen, och jag bara HANN INTE köpa en bil, så jag snodde en! Vaddå, det var inte att jag var snål alltsåva, det var väl mer tiden som var problemet!

Och nej, jag har inte laddat ner något. Och inte snott andras saker heller. Men som jag sa tidigare så är jag kanske lite borgerlig i detta...

Ladda på du!:tummenupp:krama
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Okay! Vi säger så här:

- ...och så gick bilen sönder, och jag var bara TVUNGEN att köra till Göteborg senare på dagen, och jag bara HANN INTE köpa en bil, så jag snodde en! Vaddå, det var inte att jag var snål alltsåva, det var väl mer tiden som var problemet!

Och nej, jag har inte laddat ner något. Och inte snott andras saker heller. Men som jag sa tidigare så är jag kanske lite borgerlig i detta...

Ladda på du!:tummenupp:krama

Eller kan det ju vara såhär; Min bil brann upp i kravallerna och jag måste ju åka till Göterborg i morgon, försäkringsbolaget hinner knappast betala ut pengar på en dag och jag på det hinna köpa en ny bil. Så jag ställer frågan om någon som redan köpt en bil vill vara vänlig att låna ut den till mig, jag lämnar självklart tillbaka i samma skick och om du vill med lite mindre mil på mätaren (känner en kille som känner en kille).

Jag tillhör de oborgerliga i samhället, en liten grupp som faktiskt har en gammal mp3-spelare liggandes full med "snodda" ljudfiler. :yoparty

Obs! Ibland när jag åker kommunalt (som jag givetvis betalar för) och det sitter någon bredvid mig på bussen som läst klart sin Aftonbladet som han betalat för, så tackar jag vänligen ja när han frågar om jag vill läsa den då han är klar med den för tillfället.

Sorry för OT.. men vi oborgerliga håller oss sällan till ämnet.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller kan det ju vara såhär; Min bil brann upp i kravallerna och jag måste ju åka till Göterborg i morgon, försäkringsbolaget hinner knappast betala ut pengar på en dag och jag på det hinna köpa en ny bil. Så jag ställer frågan om någon som redan köpt en bil vill vara vänlig att låna ut den till mig, jag lämnar självklart tillbaka i samma skick och om du vill med lite mindre mil på mätaren (känner en kille som känner en kille).

Jag tillhör de oborgerliga i samhället, en liten grupp som faktiskt har en gammal mp3-spelare liggandes full med "snodda" ljudfiler. :yoparty

Obs! Ibland när jag åker kommunalt (som jag givetvis betalar för) och det sitter någon bredvid mig på bussen som läst klart sin Aftonbladet som han betalat för, så tackar jag vänligen ja när han frågar om jag vill läsa den då han är klar med den för tillfället.

Sorry för OT.. men vi oborgerliga håller oss sällan till ämnet.

Oborgerlig. Och snål.
:tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Eller kan det ju vara såhär; Min bil brann upp i kravallerna och jag måste ju åka till Göterborg i morgon, försäkringsbolaget hinner knappast betala ut pengar på en dag och jag på det hinna köpa en ny bil. Så jag ställer frågan om någon som redan köpt en bil vill vara vänlig att låna ut den till mig, jag lämnar självklart tillbaka i samma skick och om du vill med lite mindre mil på mätaren (känner en kille som känner en kille).

Enligt min mening haltar den där jämförelsen rätt mycket eftersom nyttan av en bil (förflytta dig) kan du bara konsumera när du har den i din besittning medan nyttan av information är beständig även efter att du har "lämnat tillbaka" den eftersom du fortfarande minns innehållet och därför kan dra nytta av det.

För att göra den jämförelsen rättvis måste du glömma allt du har lärt dig från Motovudu när du "lämnar tillbaka" den till den du lånat den ifrån så att du inte längre har någon nytta av att ha haft den, på samma sätt som med bilen. För att det ska vara riktigt jämförligt skulle det också vara så att den personen du lånar Motovudu av inte får använda kunskapen han/hon lärt sig från den medans den är utlånad till dig, på samma sätt som personen du lånar bilen från inte kan nyttja den medan du har den.

Jag tycker helt enkelt att det är för mycket äpplen och päron i den jämförelsen.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Om vi skippar temat olaglig nedladdning som dessutom är förbjudet att hjälpa till med här på SH :fakta, så kan vi återgå till ämnet;

En stor skillnad mellan SMC (som jag högaktar för deras utbildningar) och att ge sig på Simon Crafars tekniker är att du i praktiken inte kan "förankra dig" genom att ha stöd med ditt ben mellan fotpinne och tank på din yttre sida.
I mitt fall så kräver långa ben att du sitter en bit bak på de flesta hojar annars kan du aldrig ha kontakt med tanken om du hänger ut på ena sidan. Knät pekar rakt ut helt enkelt. Men jag har släppt det och sitter långt fram redan i 75% av alla inbromsningar och in o ut ur kurvan. Mycket bättre närhet till hojen, lättare att styra in o lättare att hålla ned hojen på väg ut.
Däremot så sätter jag mig lite längre bak i inbromsningar från långrakor mm i "höga" hastigheter, och glider fram och ned i slutet av inbromsningen.

I övrigt så har Crafars video hjälpt mig mycket i andra moment också, både broms in i kurva, motorbroms osv.
 

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Kan man ladda ned den lagligt någonstans? Vill se den nu inte om en vecka uttråkad som fan :)
Orkar inte vänta på dvdn.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Själv så har jag väldigt svårt för alla former av kurser, instruktionsvideos, skolor, osv, som "utbildar" dig att köra snabbare på bana. Vare sig det gäller Motovudu, California Superbike School, Keith Code, SMC, eller vad det nu må vara....

Dels så har jag svårt för att någon står och säger att "så här ska du sitta", eller "såhär ska du göra". För det finns hundratals sätt att sitta på- och köra en racehoj snabbt på. Och det finns inget rätt och fel....

Sen så känns det som att dom bryter ner körningen och alla moment i mikroskopiska delar, och överanalyserar varje enskild del in i minsta detalj, så det är i princip omöjligt att hinna tänka på allt när man kör.

Man ska sitta såhär, med vikten där, tyngden på den fotpinnen, huvudet vid backspegeln, benet mot tanken, två fingrar på bromsen, kläm med knäna, motstyra, blicken där, bromspunkter, turn-in point, apex, exit proint, refercence points, osv.... Hur fan ska man hinna köra hoj när man funderar på allt det här....? Det gör inte jag i alla fall....

Jag brukar köra lite som instruktör på olika bandagar, och det kommer alltid fram folk som varit på nån kurs, sett nån instruktionsfilm, eller läst nån bok. Och så ställer dom tusen frågor om hur jag sitter, och hur jag kör, och tycker att dom har svårt att hitta flyt i körningen. Tacka fan för det när dom sitter och tänker på 150 grejer i varje kurva... Mitt råd är alltid detsamma... Glöm allt det där skiten, sitt skönt och bekvämt på hojen, och fokusera på själva körningen istället. Resten kommer av sig självt...

Det är ju bara kolla på alla dom snabbaste roadracingförarna i världen... Ta topp 10-15 i MotoGP, WSBK, Moto2, och SS600, Det finns inte många som kör exakt lika dant, eller hur.... Det finns inget rätt sätt att köra på...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Macke - Du sätter ord på mina personliga tankar. Det är rätt tydligt att många funderar på tok för mycket, istället för att hitta sitt eget flow. Så kan ju vi bara jobba som stöd (tillsammans med deltagaren), och guida i någorlunda rätt riktning, det ger mer än att försöka få fram ett facit...tror jag iaf. :)

En del tolkar verkligen det mesta som fan själv läser bibeln, och glömmer det viktigaste, det sitter en känslostyrd varelse och spakar...
 

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Bäst är väl att bara träna själv men har precis skadat mig och fått sälja mina 8 närmsta bandagar så medan jag bara sitter hemma och har tråkigt tänkte jag kolla på lite videos. Kanske kan snappa upp nåt tips som förbättrar min körning. Otålig är man och vill se direkt bara men det verkar som man måste beställa dvdn och då är det väl en veckas leverans :(
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, är det inte lite som i skolan - vi lär oss lite olika sätt och metoder att lösa ett problem, t ex subtrahera och addera, sedan väljer vi ett eller ett par som passar oss bättre och använder de resten av livet?

Ungefär så är det väl med alla profeter även inom mc-åkning (SMC) och rejsing (CSS, Crafar etc)? Se det som detaljer, tekniker eller tips som vi kan prova, utvärdera och behålla eller förkasta utifrån hur det passar oss personligen, i det skede i utvecklingen vi för tillfället befinner oss.

Ta att koppla eller köra rejsväxlat t ex, första gången vi provade tog det tog det med all säkerhet en hel del uppmärksamhet, nu går det med automatik. Personligen utvecklar jag fortfarande min åkning genom att pröva och ompröva gamla sanningar. Tidigare hade jag kanske mer nytta av vissa referenser, dit jag nu kommit ersätts dessa av andra hjälpmedel för att min körning ska funka så bra som möjligt.

Så - precis som så mycket annat i livet är kunskapen inte tung att bära, så länge vi bara själv behåller rätten att välja det som för tillfället passar oss bäst. Behöver det vara svårare än så? :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top