Motovudu, någon som testat?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har suttit och matat Motovudu i helgen och lite fundersam till hans funderingar kring att sitta nära tanken.

Ni som kör riktigt fort, hur gör ni? Sitter ni dikt mot tanken vid inbromsning och genom kurva eller med lite avstånd som man "bör"?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nu kör ju jag lååångt ifrån "riktigt fort" :hihi , men jag testade Simons stil (bollocks to tank) och det funkar bättre för mig än CSS/SMC-stilen. Mycket mer avslappnat och enklare att sätta upp inbromsningen. Jag tyckte även bakhjulsstudsar/bakvift bekom mig väldigt mycket mindre än innan, det känns liksom inte i kroppen på samma sätt.

Som sagt, glad amatör här, men som också tycker Crafars video är högintressant och tänkvärd. Mina korvören iaf.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu har jag inte sett videon och körde inte speciellt fort men nog satt jag dikt mot tanken med ena låret i inbromsningen och genom kurvan. I MotoGP gör de så och ingen åker fortare än dem :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Låter ju som positiva upplevelser, blir till att testa vid nästa bantillfälle då. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har suttit och matat Motovudu i helgen och lite fundersam till hans funderingar kring att sitta nära tanken.
Det som idag skiljer en motorcykel inhandlad i en MC-affär från en bil inhandlad hos den lokala bilfirman är svårigheten att anpassa motorcykeln enkelt och snabbt till den egna kroppen.
På en bil är det inga problem flytta "sadeln" framåt/bakåt för rätt avstånd till de fasta pedalerna.
Att höja eller sänka "sadeln" för att få bästa sikt. (Elektriska knappar att trycka på sköter allt i en Skoda jag kört i jobbet)
Och sedan fortsätter det med Ratten. Lossa en spak och ratten kan höjas och sänkas.
Och antagligen kan ratten skjutas framåt och bakåt också.
Självklart går allt sånt här göra "manuellt" på en motorcykel.
Ställa in styret: Flytta det framåt / bakåt. Uppåt / nedåt. Vinklarna sedda uppifrån och bakifrån.
Flytta sadeln uppåt / nedåt.
Flytta fotpinnarna uppåt nedåt framåt bakåt.
Flytta växelspak och fotbroms framåt / bakåt i förhållande till fotpinnarna och ändra vinkel i förhållande till fotpinnarna.
Och så kommer vi till "tanken".
Möjligheten sitta nära tanken och samtidigt sitta som CSS och SMC tycker beror ju helt på hur stor (lång) tanken är. Om man inte bygger på tanken baktill.....
För ser man på standard 1000cc hojarna så har de tankar omkring 17 liter. MotoGP 21liter eller 24 liter.
Och på dom hojarna är ibland tanken inte tank.
Utan enbart "skydd över insuget" och stöd till föraren. Och är du på nivån att du ligger bland top 10 i MotoGP
så finns nog möjlighet få en lagom lång "tank".
Är du inte på den nivån kanske problemet inte är att du inte sitter kloss mot tanken.
Utan att "tanken" är för kort.
Lösningen är alltså inte nödvändigtvis att flytta sig närmare tanken utan kan lika gärna vara att förlänga tanken.
Alternativt för mer vikt framåt, flytta fram styret/fotpinnar. Så kommer du ju automatiskt närmare tanken.
När jag läst MC-press och Webb så har jag sett om två förare som anpassar hojen efter sig själv.
John_McGuinness som tex sänkte fotpinnarna och flyttade fram styret (vred ut styret mera rakt(?) för TT jämfört med bankörning. Vad jag minns.
Och Andy Carlile som anpassat sin Yamaha för den ska passa honom. Styre, sadel osv. När han kör på Nürburgring.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om man inte bygger på tanken baktill.....

Även sett flera gånger att folk anpassar "kutsen", t ex bygger på den framåt.. så när man tittar på den föraren när han kör så ser det ut som han sitter så j*vla långt bak.. så försöker man apa efter det själv utan att haja att den första förarens kuts är mkt längre fram än vad ens egen är :crash

Jag har fått förklarat flera gånger att man "måste" sitta så jäkla långt bak... Men det har aldrig känts riktigt bra så jag har ändrat strategi och sitter så det känns naturligt och "bekvämt" istället och vips så gick körningen mkt bättre också.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Jag säger inte emot dig Denåterfödde, men det är lite annan filosofi bakom Crafars stil än bara ergonomi för hojen man råkar sitta på.

Hans argument är att bl.a.:

Att låta kroppen åka fram och ha tanken som stöd för underkroppen istf. att nypa ett järngrepp med knäna är mindre jobb för ben och rygg. Mer energisnålt över lag. (Min notis: även om man har mer vikt på styret än CSS-stil så är det bara överkroppen man håller upp med armarna, inte jobbigt)

Att sitta långt fram i utgången gör att hojen stegrar mindre = mer gas. Samt att om man får släpp så åker inte arslet/kroppen med bakändan på hojen på samma sätt. Han jämför med hur crossförare bara låter baken vifta medans de sitter i princip PÅ tanken. (Min notis: Nu åker ju jag inte omkring och powerslajdar precis, men jag tycker det faktiskt funkar vid bakhjulsstudsar i ingångarna som sagt)
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jag började köra RR på -90 talet och sitter därmed helt fel med dagens mått mätt... Då härmade man dåtidens stjärnor som Doohan och Schwantz, dvs långt fram "runt" tanken lite vriden höft och axeln mot "körriktningen" och huvudet mer centralt. Så motovudu kom som en välsignelse, jippii jag behöver kanske inte ändra körstil :) Jag tycker man har mer kontroll så här, särskilt om det släpper bak på gas, blir ganska odramatiskt, lätta lite på rumpan bara så stabiliserar hojen upp det, dvs föra över vikt till fotpinnarna. Kan tänka att om man sitter långt bak med all vikt i sadeln och burkar satan så borde det vara svårare att ha kontroll, kanske större risk att highsida, iallafall på en 1000? Samma princip när man kör cross och is, sitter man för långt bak så är det mkt svårare att hantera sladdarna. Långt fram, vikten på yttre fotpinnen och " lätt i sadeln" så är det hur kontrollerbart som helst. Nu är jag inte "lightning fast" dessvärre (1,40 på Atorp) så det finns säkert vassare piloter som har mer att tillföra i ämnet. Det hade kanske gått några sekunder fortare med en annan körstil fast är för gammal för att lära om och har kul ändå, trots "ful körstil" så mitt råd, hitta en körstil du är komfortabel och säker med och utgå från det!
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Finns det någonstans man kan få tag i Motovudu som torrent? Eller är det att beställa/köpa den som gäller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
JAg blev rätt nöjd när jag läste Simon råd om körställning just för att jag råkar sitta så och de flesta andra absolut INTE sitter så. Och de flesta andra i min klass är snabbare än mig. :huvet

Och körställning.... går det överhuvud taget att ändra den? Som jag försökt!!!! att sitta längre bak och burka mer, men när det är skarpt läge hamnar jag där jag brukar, långt fram mot tanken och rak i ryggen med ett med ett kvastskaft i röven, TIBA-style! Alltså, det GÅR INTE att ändra körställning! :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
JAg blev rätt nöjd när jag läste Simon råd om körställning just för att jag råkar sitta så och de flesta andra absolut INTE sitter så. Och de flesta andra i min klass är snabbare än mig. :huvet

Och körställning.... går det överhuvud taget att ändra den? Som jag försökt!!!! att sitta längre bak och burka mer, men när det är skarpt läge hamnar jag där jag brukar, långt fram mot tanken och rak i ryggen med ett med ett kvastskaft i röven, TIBA-style! Alltså, det GÅR INTE att ändra körställning! :)

...när du pangar helvIt börjar du få mindre hjärnkapacitet över att förändra beteenden, och vips går du tillbaka till inlärda mönster. :muskelminne :hihi
Det är lite det vi kämpar med på kursdagarna, "varför skall vi ta det lite lugnare och ge oss själva tid att prova något nytt". :)

Men pratar man racing, som motovudu är inne på, handlar det mer om att spara energi (som väl är något av hans kärna i det hela), därav lår mot tank.

Så lite herrejössesnedlägg med klent med utrymme mellan hoj/asfalt, så blir det lite annorlunda krav på var kroppen hamnar, .

Jag anar även att i warp-speed a'la marquez och pojkarna, så löser sig förankringen ändå med centripetalkrafter...skulle jag sitta på det där sättet på en liten bana skulle jag ramla av hojen. :crash

Meeen - det viktigaste är som Peter redan varit inne på - att det känns naturligt - vilket gör att man känner sig trygg..

Så finns det ju olika grader av det hela med.. :hihi
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Simons råd är ju "sitt så det passar dig", inte "sitt som jag gör"

Bäst är nog att lära sig förstå hur ens egen vikt kan göra nytta i olika situationer på hojen. Och då måste man prova sig fram själv.

Med dagens GPS loggande laptimers är det ju inte omöjligt att svart på vitt se hur olika körställningar påverkar hastighet genom kurva, hastighet vid apex, hastighet i utgången av kurva, högsta hastighet innan inbromsning inför efterföljande kurva.

Att förändra sin invanda sittställning tar massor med tid. Prata med en erfaren ryttare, inom speciellt dressyren men även hoppning lägger man massor med fokus på hur man sitter i sadeln. Har man ridit mycket utan att någon duktig instruktör stått brevid och tittat på och hjälpt till att rätta till sitsen från början så går det MÅNGA timmar åt att göra förändringar.

Så, testa vad som ger mätbara resultat på laptimern. Sedan är det bara att limma fast kameran på kutsen och nöta om man vill befästa körställningen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Att slänga in SMC/CSS som jämförelse till Motovudu blir lite som att jämföra äpplen med päron dessutom. De ena har sitt utgångsläge i trafik, den andra i att ta sig snabbast runt en bana. Så det man kan konstatera är väl att de är olika, och det är upp till en själv att plocka de bitar som passar tillfället.

Jag tyckte annars Crafar var intressant och har försökt implementera (fint ord...) i min egen körning genom att anpassa det lilla jag redan eventuellt kan. Visst går det att justera sittställning och körstil, men det tar ett tag när man är gammal gubbe och rädd för att vurpa... :crash
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Anledningen till att jag vill ändra min körstil är att jag har problem med att jag blir så sinnessjukt trött i insida lår efter alla inbromsningar på en bandag. Har provat att träna, men 110 kg förare inkl utrustning kräver ändå ett visst tryck mot tanken för att stanna kvar med avstånd till tanken. Så av just den anledningen verkar ju "Crafars-teknik" väldigt intressant. :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Anledningen till att jag vill ändra min körstil är att jag har problem med att jag blir så sinnessjukt trött i insida lår efter alla inbromsningar på en bandag. Har provat att träna, men 110 kg förare inkl utrustning kräver ändå ett visst tryck mot tanken för att stanna kvar med avstånd till tanken. Så av just den anledningen verkar ju "Crafars-teknik" väldigt intressant. :)
Om du förbereder som han gör, får du naturligt att låret tar bakkant tank och du behöver inte knipa speciellt mycket alls vid broms. Jämförelsevis...
 

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Håller med om att CSS men framförallt SMC lär ut trafikanpassad körteknik som handlar om att framföra sin maskin på det säkraste sättet, inte det snabbaste.

Men det som är intressant är att alla framgångsrika förare i MOTO GP tillämpar just den ”nya körställningen” dvs. sitta längre bak…

Undrar varför ingen av dem sitter som Doohan, Schwantz eller Crafar?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Men det som är intressant är att alla framgångsrika förare i MOTO GP tillämpar just den ”nya körställningen” dvs. sitta längre bak…
Troligen är det för att få plats att komma ner mer med överkroppen för att hämta högre kurvhastighet och samtidigt kunna hålla tight spår. Typ armbågsskrapande Marquez...

Ännu ett exempel på att det inte finns några absoluta värden, det är tillfället som avgör. Det gäller bara att skaffa ett utgångsläge och sen lära sig verktygen?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Enligt Bengt Kumlin tar det 35 timmar att nöta bort ett invant bereende.
Det betyder alltså 105 20-minuterspass där man aldrig kan slappna av.

Känns på något sätt rimligt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Anledningen till att jag vill ändra min körstil är att jag har problem med att jag blir så sinnessjukt trött i insida lår efter alla inbromsningar på en bandag. Har provat att träna, men 110 kg förare inkl utrustning kräver ändå ett visst tryck mot tanken för att stanna kvar med avstånd till tanken. Så av just den anledningen verkar ju "Crafars-teknik" väldigt intressant. :)

Har du provat tankpads? De gör det mindre ansträngande att hålla fast tanken med benen.

Edit; såg just att du gör reklam för sådana så jag antar att du provat... :)

Jag gjorde tvärtom, jag brukar av lathet glida fram men jag provade att hålla mig en bit från tanken i inbromsningarna och det kändes helskumt, det kändes som att jag tappade kontakten med hojen helt, kändes väldigt artificiellt på något sätt. Jag bromsar inte nog hårt för att bakhjulet ska lyfta från backen så det soelar inte så stor roll för mig hur jag sitter i inbromsningarna så jag fortsätter glida framåt.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top