Har suttit och matat Motovudu i helgen och lite fundersam till hans funderingar kring att sitta nära tanken.
Det som idag skiljer en motorcykel inhandlad i en MC-affär från en bil inhandlad hos den lokala bilfirman är svårigheten att anpassa motorcykeln enkelt och snabbt till den egna kroppen.
På en bil är det inga problem flytta "sadeln" framåt/bakåt för rätt avstånd till de fasta pedalerna.
Att höja eller sänka "sadeln" för att få bästa sikt. (Elektriska knappar att trycka på sköter allt i en Skoda jag kört i jobbet)
Och sedan fortsätter det med Ratten. Lossa en spak och ratten kan höjas och sänkas.
Och antagligen kan ratten skjutas framåt och bakåt också.
Självklart går allt sånt här göra "manuellt" på en motorcykel.
Ställa in styret: Flytta det framåt / bakåt. Uppåt / nedåt. Vinklarna sedda uppifrån och bakifrån.
Flytta sadeln uppåt / nedåt.
Flytta fotpinnarna uppåt nedåt framåt bakåt.
Flytta växelspak och fotbroms framåt / bakåt i förhållande till fotpinnarna och ändra vinkel i förhållande till fotpinnarna.
Och så kommer vi till "tanken".
Möjligheten sitta nära tanken och samtidigt sitta som CSS och SMC tycker beror ju helt på hur stor (lång) tanken är. Om man inte bygger på tanken baktill.....
För ser man på standard 1000cc hojarna så har de tankar omkring 17 liter. MotoGP 21liter eller 24 liter.
Och på dom hojarna är ibland tanken inte tank.
Utan enbart "skydd över insuget" och stöd till föraren. Och är du på nivån att du ligger bland top 10 i MotoGP
så finns nog möjlighet få en lagom lång "tank".
Är du inte på den nivån kanske problemet inte är att du inte sitter kloss mot tanken.
Utan att "tanken" är för kort.
Lösningen är alltså inte nödvändigtvis att flytta sig närmare tanken utan kan lika gärna vara att förlänga tanken.
Alternativt för mer vikt framåt, flytta fram styret/fotpinnar. Så kommer du ju automatiskt närmare tanken.
När jag läst MC-press och Webb så har jag sett om två förare som anpassar hojen efter sig själv.
John_McGuinness som tex sänkte fotpinnarna och flyttade fram styret (vred ut styret mera rakt(?) för TT jämfört med bankörning. Vad jag minns.
Och Andy Carlile som anpassat sin Yamaha för den ska passa honom. Styre, sadel osv. När han kör på Nürburgring.