Motorsportanläggning i Stockholm

Tror det finns mycket bra underlag av motardåkare som också vill vara med
och lobba för att vi ska kunna få en motorbana byggd. Ju fler vi är som kan
vara med och trycka på kommuner mfl ju större chans att vi blir tagna på
allvar. Sen det ekonomiska, hitta sponsorer är inte lätt, men det går säkert.
Huvudsaken är att sponsorerna får något tillbaka, och att den och de som
jobbar med ett sånt här projekt kan få någon form av ekonomisk vinning eller
i alla fall ersättning så det inte blir helt ideellt.
Tror inte det gör nån större skillnad om det kostar 150 eller 250 för att köra,
folk uppskattar nog att banan finns och är beredda att betala och stötta för
att ha nånstans att hålla till. Det torde finnas ganska stort underlag av förare
med tanke på hur många som bor i sthlm med närliggande städer. Och med
större tillgång till banor, ju fler aktiva blir vi.
Inte f-n skulle alla ungar spela fotboll om det inte låg fotbollsplaner överallt.
Men helt klart är att någon med rätt kontakter & entreprenörsanda måste till
för att dra igång och genomföra det. Kommunerna skiter ju i om banan finns....

valmers skrev:
Där dök det där ordet upp igen.
Japp! Jag har inte för avsikt att vara med och starta någon bana så därför skrev jag de. :)

Att halva Sveriges befolkning bor i Stockholm var väl att ta i men vi är ganska många iaf.

sandstream skrev:
Japp! Jag har inte för avsikt att vara med och starta någon bana så därför skrev jag de. :)

Att halva Sveriges befolkning bor i Stockholm var väl att ta i men vi är ganska många iaf.
Frågan är hur många aktiva licensierade förare som bor i Fjollträsk, iof kan den trenden svänga om det byggs en motorbana vid typ Arlanda eller 5-10 mil ifrån city.

Viking motorpark verkar vara mest för bilar, frågan är hur avkörnings zonerna är utformade.

GSXR1100R skrev:
Frågan är hur många aktiva licensierade förare som bor i Fjollträsk, iof kan den trenden svänga om det byggs en motorbana vid typ Arlanda eller 5-10 mil ifrån city.

Viking motorpark verkar vara mest för bilar, frågan är hur avkörnings zonerna är utformade.
Banracing
Den 4,3 km långa Internationella banan motsvarar standarden för FIA:s Grade One standard vilket gör den lämplig för alla FIA:s mästerskap.
Vi ansöker även om godkännande från FIM. Formel 1 bilar kan använda banan och vi förväntar oss dem i historisk racing.

Vad som är ännu viktigare är om det finns någon SVEMO-ansluten klubb som angagerar sig och styr upp ett gäng förare som kan vara med och framföra åsikter om banans utformning osv. Det är lite lustigt med gotland men de verkar inte ha någon klubb ansluten till banan, eller har jag fel?

GSXR1100R skrev:
Japp, hade vi haft en bra bana i närheten, som ni danskar har, så hade nog intresset varit mycket större.

Vet inte om det är någon bra jämförelse men när det gäller övrig motorsport som tex cross och gokart borde det väl finnas rätt många utövar i Stockholm med tanke på att det finns banor lite här och där.

valmers skrev:
Banracing
Den 4,3 km långa Internationella banan motsvarar standarden för FIA:s Grade One standard vilket gör den lämplig för alla FIA:s mästerskap.
Vi ansöker även om godkännande från FIM. Formel 1 bilar kan använda banan och vi förväntar oss dem i historisk racing.
:huvet :4skrika JaG bLir VanZinngH.

Alla FIA kategorier eller bara bilar :confused: FIA med Knuff :tungan

sandstream skrev:
Japp, hade vi haft en bra bana i närheten, som ni danskar har, så hade nog intresset varit mycket större.

Vet inte om det är någon bra jämförelse men när det gäller övrig motorsport som tex cross och gokart borde det väl finnas rätt många utövar i Stockholm med tanke på att det finns banor lite här och där.
Är man seriöst intresserad så flyttar man söderut där banorna finns, det gjorde jag 1986 och har inte ångrat mig.

/Norrlänning i exil

valmers skrev:
Men ring och fråga, för helvete. Hur fan ska jag kunna veta det?
Du är Teamchef, det är ditt jobb att sköta sådant här, jag är bara förare.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka