Motorsportanläggning i Stockholm

Nordgren skrev:
Kanon bra med intresseanmälan, så det har jag gjort nu. Hoppas att de är intresserade av lite input från hojåkare

På tal om intresseanmälan - vilka tror att ett upprop adresserat Svemo om en anläggning i vettig närhet till Stockholm vore en konstruktiv idé?

Något som verkligen skulle vara en minnesvärd och kraftfull manifestation är att samla alla som vill verka för en motorsportanläggning i Stockholm tillsammans med motorcyklar och bilar utanför Riksdagen i Stockholm och varmköra. Ho ho - vilket jävla välljud det skulle bli! Om man varskodde medierna vore det något som garanterat skulle synas på TV och i dagstidningarna. Man fick fundera över hur man skulle vända det fruktansvärda bullret/tjutet/smattrandet till vår fördel.

:banana

Nyteknik skrev:
Man fick fundera över hur man skulle vända det fruktansvärda bullret/tjutet/smattrandet till vår fördel.

Påpeka lite försynt att "bullret" förflyttas till banan så snart den byggs... :rolleyes:

Nyteknik skrev:
Något som verkligen skulle vara en minnesvärd och kraftfull manifestation är att samla alla som vill verka för en motorsportanläggning i Stockholm tillsammans med motorcyklar och bilar utanför Riksdagen i Stockholm och varmköra. Ho ho - vilket jävla välljud det skulle bli! Om man varskodde medierna vore det något som garanterat skulle synas på TV och i dagstidningarna. Man fick fundera över hur man skulle vända det fruktansvärda bullret/tjutet/smattrandet till vår fördel.

Det där testa de redan på 80-talet med en kortege genom sthlm med vanliga hojar samt räjsmaskiner och det funkade beviserligen inte...

Nyteknik skrev:
Något som verkligen skulle vara en minnesvärd och kraftfull manifestation är att samla alla som vill verka för en motorsportanläggning i Stockholm tillsammans med motorcyklar och bilar utanför Riksdagen i Stockholm och varmköra.
Jag är på!

Hårding skrev:
Det där testa de redan på 80-talet med en kortege genom sthlm med vanliga hojar samt räjsmaskiner och det funkade beviserligen inte...

Med tanke på den slöa respons jag har fått från aktiva och Svemo när jag har ställt frågor om en anläggning i Stockholm anar jag att det som "inte funkar" är viljan och förmåga att driva frågan.

Att få allmänhetens och medias uppmärksamhet är nödvändigt för att skapa opinon för en bana i Stockholm.

Nyteknik skrev:
På tal om intresseanmälan - vilka tror att ett upprop adresserat Svemo om en anläggning i vettig närhet till Stockholm vore en konstruktiv idé?

Jag tänkte(fel eller rätt) att det kanske vore bäst att fråga Viking-lirarna först vad "vi" bör göra. De kanske har lite känsla för var och hur man skall trycka-på. Det kan ju vara så att 100 000 MF som varvar bara gör en massa skada. De kanske reagerar att - Nä, va fan. Dessa drägg vill vi inte få hit till vår fina kommun... :D

#Olsson# skrev:
Jag tänkte(fel eller rätt) att det kanske vore bäst att fråga Viking-lirarna först vad "vi" bör göra. De kanske har lite känsla för var och hur man skall trycka-på. Det kan ju vara så att 100 000 MF som varvar bara gör en massa skada. De kanske reagerar att - Nä, va fan. Dessa drägg vill vi inte få hit till vår fina kommun... :D

Att motorsport bullrar är omöjligt att försöka sopa under mattan.

Nyteknik skrev:
Med tanke på den slöa respons jag har fått från aktiva och Svemo när jag har ställt frågor om en anläggning i Stockholm anar jag att det som "inte funkar" är viljan och förmåga att driva frågan.

Att få allmänhetens och medias uppmärksamhet är nödvändigt för att skapa opinon för en bana i Stockholm.
Ingen idé att uppfinna hjulet igen; prata med personerna bakom Viking Motorpark först.

valmers skrev:
Ingen idé att uppfinna hjulet igen; prata med personerna bakom Viking Motorpark först.

Visst. Men det borde rimligen göras av Svemo. Där sitter avlönade människor att tillvarata våra intressen. Därför vore det intressant att höra deras inställning till det hela. Jag väntar fortfarande på svar på mitt brev...

:rolleyes:

"Om detta projekt kan föras till genomförande och verklighet, är det ett lyft av gigantiska mått för svensk motorcykelsport. Det geografiska läget gör ju att man med fog kan tala om en anläggning i Stockholmstrakten. Detta har ju diskuterats de senaste 40 åren och vi kan ju bara tacka Enköping för de framsynta beslutsfattare som är beredda att ta sitt ansvar och som ser möjligheterna i en motorsportanläggning av denna kaliber."
Rolf Sundberg, SVEMO

SVEMO har ju i alla fall noterat bygget, det känns tryggt.

Loader skrev:
"Om detta projekt kan föras till genomförande och verklighet, är det ett lyft av gigantiska mått för svensk motorcykelsport. Det geografiska läget gör ju att man med fog kan tala om en anläggning i Stockholmstrakten. Detta har ju diskuterats de senaste 40 åren och vi kan ju bara tacka Enköping för de framsynta beslutsfattare som är beredda att ta sitt ansvar och som ser möjligheterna i en motorsportanläggning av denna kaliber."
Rolf Sundberg, SVEMO

Tydligen. Och väl är väl det. Var läste du detta?

Nyteknik skrev:
Var läste du detta?

Det står under "Vi som stödjer" - "Citat"
Det är ett gäng människor med mer eller mindre inflytande över svensk banracing som skrivit nåra rader om anläggningen. Även Cralle har uttalat sig.
Det skulle vara roligt att se om dom har nån tidsplan över det hela. Det kan ju ta allt från 1-15 år innan det står klart för användning med tanke på att det är myndigheter inblandade.

Edit: på sidan www.vikingmotorpark.com alltså.

Loader skrev:
Rolf Sundberg, SVEMO

Läste också detta citat. Vilket snömos! Agera, SVEMO.

abstruse skrev:
Snömos är

1.blaskig, äcklig, avgasbemängd blandning av snö och sand som bildas på vägar vintertid.
2.begrepp för en text bemängd med buzzwords och intetsägande, luddiga fraser som inte tillför fakta till den som läser den.

grandmaster skrev:
måste allt ligga i sthlm?

Asså, själv tycker jag vinterrävarna som har 100+ mil till närmaste bana (som sm eller so körs på) är värda en tanke.

Idag har jag ca. 9 mil till Knutstorp. Lagom kan det tyckas men det hjälper nära nog ingenting när det som erbjuds är 6 träningar per år á 2x15 minuter.
De roligaste träningarna är såklart när någon vurpar o vi får stå i depån bara för att se minuterna ticka iväg.
Så, denna tanke vill visa att det inte bara är att lägga lite asfalt på backen. Driften är ofta ett stort problem där en så enkel sak som bristen på flaggvakter kan sätta stopp för en träning.
Å andra sidan finns det tillräckligt många som vill köra så får man väl dra sitt strå till stacken och vara flaggvakt imellanåt om det bara skulle var det. Går vi ihop så finns det inga hinder bara möjligheter,,, :yoparty

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti