Motorsportanläggning i Stockholm

valmers skrev:
Å fan, det har jag missat. Är detta en potentiell RR-bana? Åt dit och fota och lägg upp här!

Jag ringde precis och pratade med dom. 2 km är i nuläget klart, och det ska bli ca 1 km till. Svemo har inte varit speciellt mkt inblandade än så länge men ska bli. Nästa år var det inte aktuellt med rr där pga att avåkningszonerna inte är klara för det ännu, men planen är att fixa till det.

ZoulFly skrev:
Jag ringde precis och pratade med dom. 2 km är i nuläget klart, och det ska bli ca 1 km till. Svemo har inte varit speciellt mkt inblandade än så länge men ska bli. Nästa år var det inte aktuellt med rr där pga att avåkningszonerna inte är klara för det ännu, men planen är att fixa till det.
Coolt! Hallå stockholmare, snart har ni bara 13 mil till närmsta bana. Fast det är väl för långt, förstås. :rolleyes:

ZoulFly skrev:

Låter för bra för att va sant,en bana på lagom avstånd..

Det tycker jag absolut e ett just för tillfället acceptabelt avstånd! =)
Visst gärna en bana vid Arlanda, men de lär väl dröja ändå!

valmers skrev:
Coolt! Hallå stockholmare, snart har ni bara 13 mil till närmsta bana. Fast det är väl för långt, förstås. :rolleyes:

Björkvik låter ju trevligt och 13 mil är ju en acceptabel distans även om jag själv hoppas på en bana ännu närmre, Enköping kanske.

Synd bara att de ska ha en halkig strip på en rakan :död

Responsen från er aktiva var inte precis överväldigande och säger kanske en del om varför det inte finns en bana i Stockholm.

:rolleyes:

Jag undrar vad Svemo gör och har mailat följande till deras Generalsekreterare:

"Hej Per!

Jag heter Ny Teknik och är en Stockholmsboende Svemo-medlem som tävlar i roadracing. När jag ska träna eller tävla på min hemmabana har jag 25 mil att köra till Linköpings Motorstadion. Den bana som ligger näst närmast är Karlskoga Motorstadion. Som du naturligtvis är välbekant med är en motorsportanläggning inom rimligt avstånd till Stockholm en mycket angelägen fråga för oss aktiva medlemmar som bor här.

Vad görs konkret av Svemo för att påverka de myndigheter, verk och politiker som avgör om en motorsportanläggning i rimlig närhet till Stockholm ska byggas? Finns en arbetsgrupp inom Svemo som arbetar aktivt för detta? Har Svemo någon officiell hållning i frågan om en motorsportanläggning i Stockholmsområdet?"

Vad är det för fel på sorstadsbor? 13 mil till en eventuell Björkvik RIng är för lång utan det enda om duger är runt husknuten. Inte konstigt att det inte blir några banor i krokarna då.
Tyvärr tror jag utsikterna för en motorsportarena i Stockholmstrakten är lika små som att jag tar SM-guld i 250 nästa år.

Goodstuff skrev:
Vad är det för fel på sorstadsbor? 13 mil till en eventuell Björkvik RIng är för lång utan det enda om duger är runt husknuten. Inte konstigt att det inte blir några banor i krokarna då.

Vad för fel på sorstadsbor? Inget alls tror jag. Runt Stockholm har det aldrig funnits en motorsportanläggning för discipliner som roadracing. Björkvik ligger på acceptabelt avstånd men den banans tillkomst är synnerligen ny och huruvida den kommer vara anpassad för roadracing är högst oklart.

Goodstuff skrev:
Tyvärr tror jag utsikterna för en motorsportarena i Stockholmstrakten är lika små som att jag tar SM-guld i 250 nästa år.
Efter att ha sett vår enda "riktiga" bana, Anderstorp, i helgen, en oerhört fin bana som bara förfaller och ser ut som en gammal krigszon kring banan, kan jag inte låta bli att leka med tanken hur Anderstorp sett ut nu om anläggningen legat i Värmland. Här finns intresset, klubbar, vilja och engagemang, som bland mycket annat resulterar i en av världens bästa rallydeltävlingar varje år.

I storstadsområdena verkar iallafall motorsportsintresset vara lika med noll. Jag tvivlar starkt på att det blir någon anläggning varken i Stockholm eller Göteborg. Folk i storstadsområdena är helt enkelt för bortskämda; allt ska serveras på silverfat. Tråkigt och tragiskt för svensk (asfaltsbane)motorsport.

Nyteknik skrev:
Vad för fel på sorstadsbor? Inget alls tror jag. Runt Stockholm har det aldrig funnits en motorsportanläggning för discipliner som roadracing. Björkvik ligger på acceptabelt avstånd men den banans tillkomst är synnerligen ny och huruvida den kommer vara anpassad för roadracing är högst oklart.

Det jag undrade var varför det genast höjs röster mot att det är för långt att åka till Björkvik, om det nu blir av, 13 mil är ju ingenting. Nu vet jag om att jag är lyckligt lottad som bor där jag bor med frya banor inom 14 mils omkrets men ändå.
Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara realistiskt med en bana närmare än 10-13 mil pga flera orsaker.
1. Bullret. Ju närmare Sthlm desto mer tätbefolkat och därmed svårare att hålla bullergränserna, som säkert kommer sänkas i framtiden.
2. Ekonomin. Eftersom motorsport i allmänhet och asfaltssport i synnerhet inte är några kassakor så är prisnivån på mark, arbete och drift för hög i Sthlmsområdet.
3. Marktillgång. Det finns för lite mark för en anläggning i närheten av Sthlm.

Tyvärr.

Någon som vet om Dalsland Ring blir av eller om de har stött på problem? Chrille?

sandstream skrev:
Missade du vad tråden handlade om? :rolleyes:
får väl vara mer ironisk nästa gång

sandstream skrev:
De får väl lobba för en bana där uppe isf, lr ska vi tycka synd om dem och intala oss själva att 50 mil tur och retur till Gelleråsen är helt okej :confused:
du missade poängen. Sverige är ett förfärligt avlångt land. Det går inte att göra alla glada.
Speciellt inte när banbyggandet sniglar sig som det gör.

Men o andra sidan, om nu Bromma läggs ner någon gång i framtiden har ni ju världens chans. Eller varför inte bli granne med Arlanda?
Entreprenörer ser möjligheter men det är någon annan (med stor veckopeng) som måste ta riskerna.

Nyteknik skrev:
Responsen från er aktiva var inte precis överväldigande och säger kanske en del om varför det inte finns en bana i Stockholm.

:rolleyes:

Jag undrar vad Svemo gör och har mailat följande till deras Generalsekreterare:

"Hej Per!

Jag heter Ny Teknik och är en Stockholmsboende Svemo-medlem som tävlar i roadracing. När jag ska träna eller tävla på min hemmabana har jag 25 mil att köra till Linköpings Motorstadion. Den bana som ligger näst närmast är Karlskoga Motorstadion. Som du naturligtvis är välbekant med är en motorsportanläggning inom rimligt avstånd till Stockholm en mycket angelägen fråga för oss aktiva medlemmar som bor här.

Vad görs konkret av Svemo för att påverka de myndigheter, verk och politiker som avgör om en motorsportanläggning i rimlig närhet till Stockholm ska byggas? Finns en arbetsgrupp inom Svemo som arbetar aktivt för detta? Har Svemo någon officiell hållning i frågan om en motorsportanläggning i Stockholmsområdet?"
Något svar är väl inte att tänka på inom rimlig tid?

grandmaster skrev:
får väl vara mer ironisk nästa gång
Bra! Du får tänka på att jag passerat 30 och är rätt trött på livet :tummenupp

grandmaster skrev:
Men o andra sidan, om nu Bromma läggs ner någon gång i framtiden har ni ju världens chans.
Tyvärr så har vi inte en chans, de ska bli bostäder där :(

grandmaster skrev:
Eller varför inte bli granne med Arlanda?
Japp, där skulle de kunna lägga en bana utan problem. Tar man en sväng norr om Arlande finns ju ingenting förutom en massa mark så ingen lär klaga på ljudet och marken borde inte vara så dyr eftersom ingen vill bo där.

grandmaster skrev:
måste allt ligga i sthlm?

Nej allt måste inte ligga i sthlm, men med tanke på att nästan hälften av sveriges befolkning bor i sthlm så skulle den ligga väldigt lägligt här.

sandstream skrev:
Japp, där skulle de kunna lägga en bana utan problem. Tar man en sväng norr om Arlande finns ju ingenting förutom en massa mark så ingen lär klaga på ljudet och marken borde inte vara så dyr eftersom ingen vill bo där.
Där dök det där ordet upp igen.

ConfuseD skrev:
Nej allt måste inte ligga i sthlm, men med tanke på att nästan hälften av sveriges befolkning bor i sthlm så skulle den ligga väldigt lägligt här.

synd att det inte visar sig med samma tydlighet i antalet förare

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...