Wheelies kan de kontrollera elektroniskt och jag ställer mig mycket tveksam till att dessa små vingar skulle ha någon inverkan på dessa. Då tror jag mer på kylning.
Wheelie som begränsas elektroniskt görs ju genom att strypa effekten, vilket säkert ger lite sämre varvtider.
Kan man sätta på en liten vinge som aerodynamiskt pressar ner fronten i högre farter så slipper man hålla på och bryta tändningen för att hålla ner framhjulet, och kan på så sätt öka effekten lite grann....
Den inre delen på den där lilla vingen har ju formen av en upp och nedvänd flyplansvinge, vilket borde tyda på att den genererar en viss "downforce". Hade man bara velat påverka hur den suger ur luft från ventilationshålet i kåpan hade den nog konstruerats på ett annat sätt eftersom downforce också ger ett luftmotstånd....
Fast jag har ju iofs inte nån direkt universitetsutbildning i aerodynamik, så jag kan ha fel....

Edit:
Hittade ett citat.
According to team manager Vittoriano Guareschi these wings, which are located on the front and just below the white, should help keep the bike closer to the ground and avoiding wheelies on the undulations of the circuit and remove the front end issues that have been hampering the riders so far this season.
Last edited: