Motorrad Grand Prix Deutschland

Wheelies kan de kontrollera elektroniskt och jag ställer mig mycket tveksam till att dessa små vingar skulle ha någon inverkan på dessa. Då tror jag mer på kylning.

Wheelie som begränsas elektroniskt görs ju genom att strypa effekten, vilket säkert ger lite sämre varvtider.
Kan man sätta på en liten vinge som aerodynamiskt pressar ner fronten i högre farter så slipper man hålla på och bryta tändningen för att hålla ner framhjulet, och kan på så sätt öka effekten lite grann....

Den inre delen på den där lilla vingen har ju formen av en upp och nedvänd flyplansvinge, vilket borde tyda på att den genererar en viss "downforce". Hade man bara velat påverka hur den suger ur luft från ventilationshålet i kåpan hade den nog konstruerats på ett annat sätt eftersom downforce också ger ett luftmotstånd....

Fast jag har ju iofs inte nån direkt universitetsutbildning i aerodynamik, så jag kan ha fel.... :D

Edit:

Hittade ett citat.

According to team manager Vittoriano Guareschi these wings, which are located on the front and just below the white, should help keep the bike closer to the ground and avoiding wheelies on the undulations of the circuit and remove the front end issues that have been hampering the riders so far this season.

Last edited:
Aleix Espargaro har en fraktur på halskota C7. Precis som på föregående MotoGP så gör man helt fel och rycker och drar i förare som vurpat. Halskrage och bår verkar man dragit in på numera? Här är det värre då det är rätt personal som gör så! :gnissla

1279469621_0.jpg

motosgp20alem203.jpg

f24a1567.jpg

Wheelie som begränsas elektroniskt görs ju genom att strypa effekten, vilket säkert ger lite sämre varvtider...
Visst är det så men frågan är hur mycket man måste strypa effekten för att wheelien inte ska bli för hög (en viss mängd framhjul i luften är ju inget problem). Ökat luftmotstånd är ju inte heller optimalt.

Efter att ha läst citatet du hittade tror jag mest på att vingarna var placebo för att gnäll-Casey skulle känna sig lite tryggare :D

Visst är det så men frågan är hur mycket man måste strypa effekten för att wheelien inte ska bli för hög (en viss mängd framhjul i luften är ju inget problem). ... :D
Sensorn mäter "wheelie-vinkeln" och reglerar ner effekten så mycket som behövs för att inte överskrida inställt värde.

Efter att ha läst citatet du hittade tror jag mest på att vingarna var placebo för att gnäll-Casey skulle känna sig lite tryggare :D

Men, oavsett vilket, så visar citatet att jag hade rätt ang vingarna. Jag i min tur hörde det utav kommentatorerna på Viasat Motor igår.
Det va därför jag menade att de va kanon om vingarna gjorde två nyttor i en konstruktion. Psykolgi kan ju vara ett tredje :)
Dock tror jag inte Casey är rädd för en wheelie :)

Aleix Espargaro har en fraktur på halskota C7. Precis som på föregående MotoGP så gör man helt fel och rycker och drar i förare som vurpat. Halskrage och bår verkar man dragit in på numera? Här är det värre då det är rätt personal som gör så! :gnissla
Det där är riktigt jävla amatörmässigt, våra instruktörer är fan bättre utbildade. Spineboard och halskrage påsatt av medicinsk personal är det ända rätta. :mad:
Tänk om nån råkar bli förlamad av en sån hantering? Då lär det ta hus i helvete.

Jag tror mer på mänskliga faktorn, att det är mänskligt att göra fel. Vilket såklart oxå kan få katastrofala följder för de redan drabbade.

Jag blir mkt förvånad om de som under MGP VM deltävlingar bär medical väst inte har rejäl utbildning, fast under incidenter tar nått annat över i hjärnan som är svårt att beskriva, fast med inte sällan resultat av att vi inte alltid handlar så rationellt och förnuftigt som vi blivit lärd.

Last edited:
Sensorn mäter "wheelie-vinkeln" och reglerar ner effekten så mycket som behövs för att inte överskrida inställt värde.
Jag vet hur det funkar då jag har det på min egen hoj, men frågan var hur mycket effekt som stryps. Blir iofs lite filosofiskt eftersom den energi som stryps annars hade gått åt till att lyfta framhjulet.

Men, oavsett vilket, så visar citatet att jag hade rätt ang vingarna.
Å andras sidan borde de ha samma effekt på en wheelie som att förarna håller ut fötterna en bit :D

Last edited:
Det där är riktigt jävla amatörmässigt, våra instruktörer är fan bättre utbildade. Spineboard och halskrage påsatt av medicinsk personal är det ända rätta. :mad:
Tänk om nån råkar bli förlamad av en sån hantering? Då lär det ta hus i helvete.

Kan förstå att man reagerar när man ser detta.
Detta är en högenergiskada och alla ska då ha halskrage, ligga i spineboard och ha infarter ABC ska bedömmas.
Men desvärre är det inte på riksväg 123 som detta sker på.

Många andra faktorer spelar in TV, live och tid är pengar och man gör då en väldigt grov bedömning. Man gör en väldigt grov skattning av allt väsentligt. En halsryggsfraktur kan lätt missas i stridens hetta då pat inte uppger något konstigt, det är därför alla förare som varit omkull skall genomgå en mer noggrann med-bedömning efter kraschen innan dom får gå ut. Lite grand som ett stort trauma, man kategoriserar grovt på skadeplatsen.
Hade espargaro signalerat att det fanns en instabilitet tex kan inte röra sig ont i ryggen hade man säkert gjort annorlunda.
Men nu var jag inte där så jag vet inte exakt vad som hände på Sachsenring
Det är mkt lättare att upptäcka en fraktur som RdP fick.

Fast Behandlingen av en halv medvetslös Morales som jag såg live såg inte bra ut för något race sedan.

Last edited:

1279469621_0.jpg

motosgp20alem203.jpg

f24a1567.jpg

Ja det här ser inte bra ut. Såg inte hur detta fortsatte men rent allmänt måste funkisar ha koll på hur man hanterar en förare som gått av i hög fart.
Vi pratar gärna om avåkningszoner, skyddskläder och airfences och det är nödvändigheter att det finns.
Men hur kvalitetssäkrar ( jobbigt ord ) man omhändertagandet trackside av den som vurpat?
Inom olycksfallsomhändertagandet i Sverige jobbar i stort sett alla sjukhus efter ett koncept som förkortas ATLS. Mycket kort ett sätt att identifiera, behandla, utvärdera och ffa inte förvärra för skadade i akutsituationen.
Att de som har en väst på sig där det står " medical " på en VM deltävling inte agerar adekvat utan som man ser här är inte acceptabelt.

Jag vet hur det funkar då jag har det på min egen hoj, men frågan var hur mycket effekt som stryps. Blir iofs lite filosofiskt eftersom den energi som stryps annars hade gått åt till att lyfta framhjulet ... :D
Har inget med filosofi att göra, elektronisk krycka för folk med spattig gashand är vad det är!

Resultatlistorna skulle nog se lite annorlunda ut utan elektronik.
Lite skillnad kanske det skulle bli, men inte i toppen.

Ibland undrar jag om folk förstår hur sjukt bra de bästa i MotoGP är på att köra hoj. Om man tror att någon av dem är med i toppen enbart pga elektronik kan man antingen väldigt lite om RR eller så vill man bara hävda att det var bättre förr.

RdP har haft samma grid girl under ganska många race. Denna film är från lördagen. :nurse

Verkar lite för engagerad för att vara en inhyrd modell, vän lr flickvän?

Han siktar på Brno, 26 dagar blir det...

Hårdast av de hårda är han... min frus favorit och lite min också sen 250-tiden då han körde riktigt hårt.:yoparty

EDIT: flickvän var det, Lauren Vickers, fotomodell från Australien.

Last edited:
Dr Costa ser helt klart upprymd ut över det fina kvinnliga besöket :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...