Motoroptimering

Det är skitsamma om du mäter när det är 12grader eller 20...
 
- För att inga av de inblandade materialen påverkas av så låga temperaturskillnader, eller vad?
För att du ändå inte har någon utrustning för att mäta någon ev skillnad i ventilspel om tempen diffar några grader hit eller dit...(och det spelar ingen roll i alla fall)
 
Såhär ser ventilspelen ut på min motor när jag mätte den kall i garaget som höll sådär 10-15 grader...alltså under rekommenderad inomhustemperatur. (röda ventiler är under spec, oranga är i nedre gränslandet, och gröna är gröna)
View attachment 445077

Det är därför jag går på om frågan kring värme o kyla - för att veta på ett ungefär hur mycket jag ska shims-kompensera de värdena som ligger på gränsen.

Du behöver inte kompensera för bara 5-10c från 20c. De viktiga är att motorn svalnat helt efter körning ,de kan ta flera timmar. Jag tror inte ens man behöver kompensera måttet även om man ställde ventilerna utomhus i sebirien med sisodär 50c kallt :näsblod
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top