Motoroptimering

Det är skitsamma om du mäter när det är 12grader eller 20...
 
- För att inga av de inblandade materialen påverkas av så låga temperaturskillnader, eller vad?
För att du ändå inte har någon utrustning för att mäta någon ev skillnad i ventilspel om tempen diffar några grader hit eller dit...(och det spelar ingen roll i alla fall)
 
Såhär ser ventilspelen ut på min motor när jag mätte den kall i garaget som höll sådär 10-15 grader...alltså under rekommenderad inomhustemperatur. (röda ventiler är under spec, oranga är i nedre gränslandet, och gröna är gröna)
View attachment 445077

Det är därför jag går på om frågan kring värme o kyla - för att veta på ett ungefär hur mycket jag ska shims-kompensera de värdena som ligger på gränsen.

Du behöver inte kompensera för bara 5-10c från 20c. De viktiga är att motorn svalnat helt efter körning ,de kan ta flera timmar. Jag tror inte ens man behöver kompensera måttet även om man ställde ventilerna utomhus i sebirien med sisodär 50c kallt :näsblod
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top