Motorolja i gaffeln?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
om man inte har gaffelolja kan man slå i motorolja i gaffeln tills man kommer till verkstan?

gör motoroljan nån skada i gaffeln?:confused:
 
Den är inte så bra för det ändamålet. Lär nog trycka ut packboxarna. Skaffa riktig olja istället.
 
De funkar fint, kör på :)
Skillnaden är väl främst att gaffeln kan bli styvare beroende på vilken olja du häller i
 
Googlar man finns en hel del åsikter. Som vanligt när det gäller oljor :)

http://www.google.com/webhp?client=...&source=android-home#q=motorolja+i+framgaffel
https://www.google.se/search?redir_...owser-type&qsubts=1407275603931&action=devloc

Generellt har holjor en hel del tillsatser för att ge önskade egenskaper, t ex saknar mc-olja vissa friktionsdämpande egenskaper för att undvika kopplingsslir i f t biloljor. Gaffelolja har väl ett relativt smalt arbetstemperaturområde inom vilket egenskaperna ska vara så likartade som möjligt. Dessutom kommer antagligen en del olja att bli kvar när Du väl kommer till verkstan och ska byta olja.

Men någon katastrof lär väl lite motorolja inte orsaka...

En nyfiken men berättigad fråga är väl varför Du vill använda motorolja? En flaska gaffelolja från t ex Biltema kostar ju ingen förmögenhet och borde inte ställa till med någon skada? Är problemet akut?
 
Last edited:
Hur är viskositeten jämfört mellan gaffelolja och motorolja?

"W-beteckningen" är väl inte på samma skala så att säga.

Oljan skall ju genom dämparens ventiler, det är ju det som ger själva dämpningen. Är motoroljan mycket mer trögflytande alternativt mycket mer lättflytande så kan ju stötdämparen få väldigt otrevliga egenskaper.
 
Hur är viskositeten jämfört mellan gaffelolja och motorolja?...
I första träffen på den engelska sökningen i mitt tidigare inlägg var det en lirare som både utrett och provat. 10W -40 motorolja har ca 3 ggr högre viskositet i det aktuella arbetstempområdet än 10W gaffelolja. Det ger helt riktigt gaffeln andra egenskaper som han i vissa fall lyckades kompensera mer eller mindre bra. Hojen var en Viffer 750 och inläggets upphovsman enligt egen utsago knappast någon konnässör

Men hojen förintades ju inte i atomer...
 
Last edited:
Varför slå i olja över huvud taget om du bara ska till verkstan för att fixa p-box?
I lugnt transportmode gör det ingen skillnad, om du nu inte har 200 mil tvättbräde till verkstan :tummenupp
Gaffeln är sannolikt inte kliniskt torr från den utläckta oljan så innanmätet skadas inte.
Vägegenskaperna är säkert rätt kassa men troligen inte sämre än med motorolja i (som förresten läcker ut den också) och du ska ju ta det lugnt dit, LR?
Men kolla så att din utläckta olja inte smort in bromsskiva och belägg, det är en mycket större risk.

// Racerpelle
 
Förutom det som nämns ovan om att motoroljan är betydligt tjockare och därför ger MYCKET mer dämpning och att motoroljan saknar vissa friktionssänkande tillsatser så är molekylstrukturen jämfört med en generell hydraulolja lite annorlunda. Detta innebär att absolut uppblandning med gaffeloljan inte kan garanteras. Det finns risk att de två oljorna skiktar sig och det finns risk att den ena oljan löser ut komponenter ur den andra oljan vilket kan lägga sig som beläggningar på de mest konstiga ställen. Det brukar sällan vara roligt att rengöra något sådant i efterhand. Jag skulle därför välja att göra jobbet en gång med en därför avsedd olja. Duglig gaffelolja kan inte vara så svårt att få tag på, det finns ju på varje välsorterad bensinmack och bl.a. Biltema.
 
Det är ju bra att få i nåt för smörjningens skull om man nu bara ska transportera sig till verkstaden. Jag föreslår ATF i så fall. Finns på varenda bensinmack.
 
har inget belägg för edtta.men senast jag servade min mtb gaffel, rekomenderade han i viden att använda motorolja i ena gaffelbenet."där jag inte har någon (vad man nu kallar det/mackapär) som styr rebound o compression" då det enligt honom, smörjer bättre. MEN det skummar, det gör inte gaffel olja.
"OBS" ta inte mina ord för sanning. jag är bara lekman på det här.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top