Vad luktar er motorolja?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, vad luktar er motorolja? Nu när jag är i motorn och skruvar så tycker jag mig märka av en lite stickande lukt, typ lite bränt gummi om jag sätter näsan för nära kamaxeln. Inte så att det osar men vet inte om det är symptom på något. I övrigt ser om oljan ok ut. Lite mörk kanske.

Är det här normalt? Hur luktar motoroljan hos n frisk hoj?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tjena, vad luktar er motorolja? Nu när jag är i motorn och skruvar så tycker jag mig märka av en lite stickande lukt, typ lite bränt gummi om jag sätter näsan för nära kamaxeln. Inte så att det osar men vet inte om det är symptom på något. I övrigt ser om oljan ok ut. Lite mörk kanske.

Är det här normalt? Hur luktar motoroljan hos n frisk hoj?
Låter normalt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Använd motorolja luktar förjävligt.

Har märkt ibland att även om man aldrig har fysisk kontakt med den, men har t ex lösa demonterade delar så sätter sig lukten i kläderna om man tillbringar en dag i samma rum
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Gammal motorolja som gått över tid o mil kan verkligen lukta blåsvedd beelsebub, vara vattning och ingen halkighet alls. Den har förmodligen ingen smörjande förmåga kvar i det läget.

Nya moderna motoroljor däremot, kan man undra vad de parfymerar smörjan med. T ex Motuls olja luktar gräddkola när jag fyller på, nästan så man vill smaka en klunk.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min mektröja blev dränkt vid ett oljebyte av bakaxeln. Trots x tvättar går inte lukten ur.
Då har ni inte luktat på sunkig hypoidolja från en gammal bakaxel. Luktar inte direkt hallon ?


Det som luktar i EP-oljor är Häpp! EP- tillsatser.

Extreme Pressure (EP) Additives

These additives are more chemically aggressive than AW additives. They react chemically with metal (iron) surfaces to form a sacrificial surface film that prevents the welding and seizure of opposing asperities caused by metal-to-metal contact (adhesive wear).

They are activated at high loads and by the high contact temperatures that are created. They are typically used in gear oils and give those oils that unique, strong sulphur smell. These additives usually contain sulphur and phosphorus compounds (and occasionally boron compounds).




Praktiskt på ett vis att snabbt få doftbekräftelse på att rätt olja varit på rätt ställe. Mindre kul att bli påmind om det veckor och månader efteråt när favvotröjan för garagejobb reduceras till att bara kunna användas när man skall jobba med en specifik grej - sura transmissioner.
Pra
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som luktar i EP-oljor är Häpp! EP- tillsatser.






Praktiskt på ett vis att snabbt få doftbekräftelse på att rätt olja varit på rätt ställe. Mindre kul att bli påmind om det veckor och månader efteråt när favvotröjan för garagejobb reduceras till att bara kunna användas när man skall jobba med en specifik grej - sura transmissioner.
Pra
Bla därför kör jag gärna Redline växellådsolja i växellådor och bakaxlar (och fördelningslådor/framdiffar vid eventuell förefintlighet).
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Äsch man luktar raggare en stund när man byter olja , kan inte påstå jag tycker det luktar illa men alla är väl olika :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top