Motorn dör vid inbromsning

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Ibland, under hård inbromsning och nedväxling på bana, så dör min hoj.
Är nybörjare så jag har inte tid att kolla varv, hastighet etc utan helt plötsligt när jag släpper upp kopplingen och förväntar mig lite motorbroms så är fanstyget tvärdöd.
I med kopplingen och ner en växel till brukar lösa problemet.

Pratade lite med en instruktör på Tre Kurvors bandag på Gelleråsen och han föreslog att jag skulle höja tomgången vid bankörning.

Har inte forskat nåt mer i ämnet men tänkte höra om det är någon som vet varför hojen dör och om höjd tomgång är lösningen?

Passar på att ta en fråga till:
Under samma situation som ovan, hård inbromsning och nedväxling, så låser sig bakhjulet och ger en liten sladd när jag släpper upp kopplingen mellan växlarna. Hur bör jag göra för att undvika det?
 
Höj tomgången i båda fallen, låt varvet sjunka lite innan nerväxling, ca 7-8000 kanske. Inte bara dumpa kopplingen, släpp ut till dragläge kanske.

Har aldrig riktigt tänkt på hur jag gör...
 
Kamikaze kid skrev:
Vad har du för tomgångsvarv när den står på tomgång och är varm?
Har det på film, ska kolla och återkommer! :D

Nån som vet hur man höjer tomgången så här på rak arm?
 
sandstream skrev:
Har det på film, ska kolla och återkommer! :D

Nån som vet hur man höjer tomgången så här på rak arm?

Det står säkert i din manual men hittar du inte den så kanske det finns ett litet vred/ratt strax över där du brukar ha din ... vänster fot.

Hög tomgång är bra på bana om man inte har slirkoppling. Om motorn dör så är det nått knas på insprutet tror jag. Det ska reglera sån ajtomojtiskt.
 
sandstream skrev:
Ibland, under hård inbromsning och nedväxling på bana, så dör min hoj.
Är nybörjare så jag har inte tid att kolla varv, hastighet etc utan helt plötsligt när jag släpper upp kopplingen och förväntar mig lite motorbroms så är fanstyget tvärdöd.
I med kopplingen och ner en växel till brukar lösa problemet.

Pratade lite med en instruktör på Tre Kurvors bandag på Gelleråsen och han föreslog att jag skulle höja tomgången vid bankörning.

Har inte forskat nåt mer i ämnet men tänkte höra om det är någon som vet varför hojen dör och om höjd tomgång är lösningen?

Passar på att ta en fråga till:
Under samma situation som ovan, hård inbromsning och nedväxling, så låser sig bakhjulet och ger en liten sladd när jag släpper upp kopplingen mellan växlarna. Hur bör jag göra för att undvika det?

Jag har samma problem med min bil. :huvet
 
orginal ska den jh inte bara dö.men har du gjort nåt åt den kankse trimmat kan de bli så ibland men de ska no inte hända hela tiden...o de där när hjulet låser sig så lägg ner o gasa fullt sen :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
För slappa kamremmar kan ställa till en del med tomgångskvaliteten.
 
Hmmm, min gör tvärtom. Spammar lite här... :)
Motorvarvet ökar vid hård inbromsning, vad kan det bero på?
 
raukroland skrev:
Hmmm, min gör tvärtom. Spammar lite här... :)
Motorvarvet ökar vid hård inbromsning, vad kan det bero på?

Möjligen att du omedvetet vrider lite på gasen samtidigt?
 
Gustav1 skrev:
Möjligen att du omedvetet vrider lite på gasen samtidigt?

Ja, det är en enkel sak att råka göra, har själv råkat ut för det i hårnålen på knudan någon gång...varvet bara ökade och ökade och ja tänkte "va fan", men så andra gången så fattade tröge jag att jag råkade gasa lite samtidigt... :rolleyes:
 
sandstream skrev:
Ibland, under hård inbromsning och nedväxling på bana, så dör min hoj.

Motorn får för fet blandning vid gasavslag. Är det förgasare kan du antingen sänka flottörnivån och gå ett snäpp klenare på lågfartsmunstycket. Är det EFI är det bara att mappa den lite klenare.
 
Tomgången är 1200-1300 när den är varm.
Skruven sitter under tanken :huvet

andersbrink skrev:
Motorn får för fet blandning vid gasavslag. Är det EFI är det bara att mappa den lite klenare.
Hur gör man det? Måste man ha programmerbar PC3 (PowerCommander)?
 
Disclaimer: bandagsåkare.

På bana så hinner aldrig hojen komma ned på tomgång för att dö. För mig handlar det mest om att knacka ned växlarna så fort jag vågar utan bakhjulsstuds/övervarv. En slipper hjälper ju till.

Däremot när jag kör (körde) på gatan så händer det titt som tätt att eländet dör innan man kommer fram till tex. korsningen. Men det är så den är bara.

När jag hade min tidigare GSX-R600 så hade jag väl bakhjulsstuds in i princip alla kurvor (bana). Fick som aldrig till gassnärten med samtidig bromsning.

Ang. under tanken: Två skruvar fäll upp "huven" och schkruva.
 
Ericsson skrev:
Ang. under tanken: Två skruvar fäll upp "huven" och schkruva.
Jo, det är jag med på men jag skulle gärna haft möjlighet att göra det utan att behöva lyfta tanken. Har ju sett att stuntpojkarna skruvar inför olika trick så det kanske går att lösa på något sätt.
 
Gustav1 skrev:
Möjligen att du omedvetet vrider lite på gasen samtidigt?
Det trodde jag också först men jag har testat och verkligen hållt gasen mot stoppet...
Jag har även testat några gånger att inte ens hålla handen på gasen och bromsat för att vara säker på att det inte jag som vrider på den omedvetet...
 
sandstream skrev:
Är nybörjare så jag har inte tid att kolla varv, hastighet etc utan helt plötsligt när jag släpper upp kopplingen och förväntar mig lite motorbroms så är fanstyget tvärdöd.

Man får ju motorbroms även om motorn är ¨död¨ (avstängd)...
 
sandstream skrev:
Jo, det är jag med på men jag skulle gärna haft möjlighet att göra det utan att behöva lyfta tanken. Har ju sett att stuntpojkarna skruvar inför olika trick så det kanske går att lösa på något sätt.
Justerratten ska sitta monterad i en bygel vid din vänstra fot. Är den under tanken har den lossnat från bygeln, bara att montera tillbaka den.
 
Nr:18 skrev:
Justerratten ska sitta monterad i en bygel vid din vänstra fot. Är den under tanken har den lossnat från bygeln, bara att montera tillbaka den.
Okej, men enligt instruktionsboken så ska den sitta under tanken (bild). Får kolla!

oscar skrev:
Man får ju motorbroms även om motorn är ¨död¨ (avstängd)...
:confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top