Motorjournalen: R1200GS

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Idag 20.00 på TV5 provkör dom nya BMW R1200GS.
Titta på det först så snackar vi skit i den här tråden sen. :hihi

Bantad 30 kg är ju rätt hygglo.
225kg fulltankad är en rätt bra vikt för en sån stor hoj.
Ni som tänker gnälla och säga att "fett tung, min hoj väger ju bara 180 kg!" kan ju ha i bakhuvudet att det troligtvis är torrvikt den vikten gäller. Till det tillkommer säkert 30kg i form av bensin, olja, batteri samt eventuell kylvätska.

Den ÄR fet. Jag vill ha en.

Fast när det gäller vikten så är BMW lite väl optimistiska. Jag har läst från oberoende källor att den väger ca 220kg körklar men utan bensin. Så någon direkt konkurrent till KTM950 är det inte. KTM'en är både lättare och starkare. BMWn är nog skönare på längre turer, men KTM'en är bättre på grus och bus.

Till sist försäkringen. R1200GS kostar max 2600:- helförs/helår, medans KTM950 har rena sporthojspremien :3freak.

r12gs_side.jpg

Säkert en bra hoj, men personligen tycker jag den ser ut som om den redan är sönderklotad från fabrik med den designen :kocko

Dr Gixxer skrev:
Säkert en bra hoj, men personligen tycker jag den ser ut som om den redan är sönderklotad från fabrik med den designen :kocko

:rofl

Men det skulle nog inte vara fel att ha en sån (säger han som ahr en cresent compact..) verkar vara en hyffsad allround maskin

Ja jag tycker också att den var skit ful det är nu 2004 och då ska man inte bygga hojar som ser ut att komma från tidigt 80tal

Asgrym! Så ful att den blir snygg.
Släng på lite fyrkantiga aluminiumväskor så skrämmer man vilket barn som helst :hihi
Antagligen bästa hojjen på svensk väglag :Bugar

Tyskar kan bilar, men skall ge fan i hojar! Oavsett om det gäller ombyggda sporthojar eller "original" hojar...

…Men jag skall erkänna att jag funderat på att byta till BMW för försäkringen skull. Fast jag har kommit på andra tankar, en billigt tråkig är inte bättre än en rolig dyr…

”Tysklands mest sålda hoj” säger väll ganska mycket om tyskland…

Den är klart snyggare än den gamla modellen.

R1150GS i "adventure" utförande. Visst fan är den ful, men den är ful på ett brutalt charmigt sätt. Smarta tyskar kör GS, dom andra bygger streetfighters. :lol

Last edited:
Såg ni bilden på KTM 950 i reportaget, visst har den bilden varit uppe här? Jag tror att det är någon på forumet som hade provat eller lånat en 950 Adventure, bilden föreställer en wheelie stående på sadeln med en silverfärgad Adventure.
Föraren hade camobrallor och svart jacka.

triple skrev:
Tyskar kan bilar, men skall ge fan i hojar! Oavsett om det gäller ombyggda sporthojar eller "original" hojar...

…Men jag skall erkänna att jag funderat på att byta till BMW för försäkringen skull. Fast jag har kommit på andra tankar, en billigt tråkig är inte bättre än en rolig dyr…

”Tysklands mest sålda hoj” säger väll ganska mycket om tyskland…

Tråkig är väl att ta i. Förgående modell har ju vunnit Paris-Dakar... är det tråkigt :confused:

K-Micke skrev:
Den är klart snyggare än den gamla modellen.

R1150GS i "adventure" utförande. Visst fan är den ful, men den är ful på ett brutalt charmigt sätt. Smarta tyskar kör GS, dom andra bygger streetfighters. :lol

Ja, den där hojen ser ut som att det går att köra "to hell and back" med.

<personlig åsikt>
va faaan håller designteamet på med?

jag tror helt ärligt jag aldrig sett en fulare båge, va e dealen med hela "framnäbben" ?
</personlig åsikt>

semper skrev:
<personlig åsikt>
va faaan håller designteamet på med?

jag tror helt ärligt jag aldrig sett en fulare båge, va e dealen med hela "framnäbben" ?
</personlig åsikt>

"Näbben" är delvis till för att styra in luften till oljekylaren som sitter under lyset.

triple skrev:

har du kjört någon nyare bmw?

Det där måste vara det perfekta komplementet till en sportbåge. En sån man gärna kör jorden runt med.

Komplement ifall man just vill köra runt jorden kanske, i övrigt nej, för tung för seriöst grusåka eller skogsåka. Så för mig är den definitivt inte ett bra komplement, men allt beror ju på vad man söker.
Personligen har jag aldrig lockats av de här ökenmaskinerna, jag har helt enkelt inte fattat vad de ska vara till för annars.
ok, de kanske ser maffiga och tuffa ut i mångas ögon, de funkar ju att toura runt på antar jag osv, men det käns alltid som om det finns andra typer av hojar som ofta funkar bättre eller skule vaar mycket roligare.

Silwer skrev:
Ett designtrick, lustigt nog från Suzuki DR750/800 vill jag minnas.

Ja det är väl det, kan inte komma på någon annan funktion, än kanske som framskärm om man tar bort den där inre skärmen. Jag tycker det ser "rätt" ut, det skulle se fel ut om den inte satt där.

Jag vill nog påstå att den är minst lika kul att köra som en sporthoj, om man håller till på "vanliga" vägar alltså. En sporthoj är roligare på räserbanan men endast där. På de vägar jag brukar hålla till på så kan nog en sporthoj få en match av GSen, och som bonus åker man mycket bekvämare på den.

För min del så är det nog slut med dyra sporthojar för gatkörning, det ger inga kickar längre helt enkelt. Men en billig japsbåge för banträffarna måste det finnas också.

Back