Motorjournalen: R1200GS

Som sagt, smaken är ju delad och jag vet faktiskt inte vad jag skulle åka om jag inte kunde åka klass 7 hoj längre och ändå ville ha en asfaltshoj för lite längre turer.

Och klass 7 är det kanske sista året på i vilket fall, sen får det väl bli nåt gammalt härke att harva asfalt på och en modernare offroad för resten.

Silwer skrev:
Komplement ifall man just vill köra runt jorden kanske, i övrigt nej, för tung för seriöst grusåka eller skogsåka. Så för mig är den definitivt inte ett bra komplement, men allt beror ju på vad man söker.
Personligen har jag aldrig lockats av de här ökenmaskinerna, jag har helt enkelt inte fattat vad de ska vara till för annars.
ok, de kanske ser maffiga och tuffa ut i mångas ögon, de funkar ju att toura runt på antar jag osv, men det käns alltid som om det finns andra typer av hojar som ofta funkar bättre eller skule vaar mycket roligare.

Den är ju för stor för skogsåka helt klart, grusväg tror jag nog den fixar rätt bra, lite beroende på däck förstås. Men ska man ha en seriös grushoj så blir den rätt värdelös för längre turer. Jag ser den som en mycket seriös allroundhoj. Om du har alternativ som är bättre och roligare så låt höra, jag är intresserad.

Last edited:
K-Micke skrev:
Den är ju för stor för grusåka helt klart. Men ska man ha en seriös grushoj så blir den rätt värdelös för längre turer. Jag ser den som en mycket seriös allroundhoj. Om du har alternativ som är bättre och roligare så låt höra, jag är intresserad.
Bättre och roligare vet jag inte, men Yamaha TDM 850/900 är ju samma sorts allround hoj, lite nättare och billigare, inte heller den någon skönhet.

Lord Melchet skrev:
Bättre och roligare vet jag inte, men Yamaha TDM 850/900 är ju samma sorts allround hoj, lite nättare och billigare, inte heller den någon skönhet.

Den går bort. Karaktärslös surrig motor och undermåliga fjädringskomponenter.

Blue skrev:
Såg ni bilden på KTM 950 i reportaget, visst har den bilden varit uppe här? Jag tror att det är någon på forumet som hade provat eller lånat en 950 Adventure, bilden föreställer en wheelie stående på sadeln med en silverfärgad Adventure.
Föraren hade camobrallor och svart jacka.

Ja, det var en här på forumet. (jag vet vem :hihi )
Hans nick börjar på M...

Kolla det går att köra på bakhjulet också.
Trodde inte det gick med kardanhojar. :3freak :hihi Photoshop?

Last edited:
Lord Melchet skrev:

En TDM kanske är roliga på kurviga asfaltsväger. Men inte lika kompetent på grus. TDM:arna är borrade, förvanskade och stympade varianter av Yamahas gamla Super Tenéré 750. Både Yamaha TDM och BMW GS är gamla ökenräcers som anpassats för ett liv på landsväg i stället för sanddyner, men BMW:n har behållit mer av "offroad"-egenskaperna.

Har även för mig att jag sett en Yamaha TDM 900 lackad blå och vit som stod parkerad framför nån jagga i Sthlms innerstad. Föraren av TDM:en verkade ha någonslags konversation med den lätt upprörda jaguarföraren... :tungan

Edit: Stavfäl, finns dock några kvar fortfarande...

K-Micke skrev:
Den är ju för stor för skogsåka helt klart, grusväg tror jag nog den fixar rätt bra, lite beroende på däck förstås. Men ska man ha en seriös grushoj så blir den rätt värdelös för längre turer. Jag ser den som en mycket seriös allroundhoj. Om du har alternativ som är bättre och roligare så låt höra, jag är intresserad.

Jag menade alltså att om jag väljer hoj efter just mina intressen så finns det bättre grushojar och även bättre asfaltshojar, en kombinerad bättre vet jag inte och det är nog därför jag får dras med åtminstonde 2 hojar framöver med, jag tror inte jag skulle trivas på en sådan kombinationshoj helt enkelt, mest givetvis för att jag mest åker korta turer efter jobbet eller liknade.

K-Micke skrev:
Den går bort. Karaktärslös surrig motor och undermåliga fjädringskomponenter.

Ehhh undermåliga fjädringskomponenter? Om inte jag minns fel så är det öhlins(köpt av Yamaha) som hjälp till med fjädringen till TDM:en.

Karaktärslös surrig motor? Ja karaktärslös på så sätt att effektkurvan är ganska linjär. Och surrig är den bara om du kör med orginal avgassystem... Med rätt slipon får du ett skönt muller. Samma motor som sitter i TRX:en för övrigt...

Men TDM:n går inte att jämföra med BMW:n. TDM är asfalt only....

K-Micke skrev:
Kolla det går att köra på bakhjulet också.
Trodde inte det gick med kardanhojar. :3freak :hihi Photoshop?
Den gamla GS:en har fått mycket goda omdömen i alla tester jag läst. De brukar skriva att den är mycket smidigare på grus än den ger sken av och att den funkar bra på riktigt dåliga vägar.

Edit: Superbike Magazine wheelade friskt med den, om du menar allvar ovan...

Bingo skrev:
Den gamla GS:en har fått mycket goda omdömen i alla tester jag läst. De brukar skriva att den är mycket smidigare på grus än den ger sken av och att den funkar bra på riktigt dåliga vägar.

Edit: Superbike Magazine wheelade friskt med den, om du menar allvar ovan...

Bilden är från Performance Bikes. Och det där med att "kardanhojar inte kan wheela" är väl en fin gammal skröna.... :hihi

Den gamla GSen fick ju bra kritik. Men med tanke på alla förbättringar på den nya: mer effekt, lägre vikt, ny motorstyrning, balansaxel m.m. så borde den vara en riktig fullträff. Det blir en provkörning på lördag kanske...

Silwer skrev:
Jag måste säga att det inte ens käns lockande.

Du måste säga det va? :lol

Sätt upp det på listan nu, du skulle ju prova en Ducati också.
Skaffa dig lite referenser så ökar din trovärdighet. :hihi

Nej tack jag avstår, svarade bara för att jag var med i tråden tidigare.
Det är som med att det finns massor av olika bilarmodeller, en del är så ointressanta för mig så dessa skulle jag aldrig ta en provtur i, samma sak här.
Därmed inte sagt att andra får intressera sig för dessa hojar, jag klarar mig dock helt utan den erfarenheten.
En SportDucati käns faktiskt mycket mer lockande att ta en runda på än denna eller någon BMW mc modell jag någonsin sett.

Trovärdigheten käns dessutom rätt ointressant på detta forum där man ändå knappast försöker eller kan bevisa nåt för någon.
Du vet ju att om jag hade skrivit att jag provkört den där så hade du troligen inte trott mig ändå.

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back