Motorjournalen: R1200GS

Lyfter upp den här gamla tråden.... :hihi
Jag har provkört nu vid 2 tillfällen och kan bara säga att: Den här hojen råckar!!!!!
Hojen är lättkörd och smidig, trots sin storlek, med lättjobbad koppling och växellåda. Bromsar och fjädring håller mycket hög klass, bromsarna är nästan lite för bra och svårdoserat i lägre fart. Fjädringen (WP-grejer) gör hojen helt stabil trots lång fjädringsväg och dåliga vägar. Kardandriften tänker man inte på och bara om man står still och blippar med gasen så märks att motorn är längsmonterad. Motorn drar grymt från botten och har ett långt register, fast inte riktigt samma fina motorkaraktär som en 90-graders V-twin. Insprutningen verkar funka perfekt. Kort sagt en jävligt kul och användbar allroundhoj.

Jag har fått tag på ett demoexemplar som levereras före midsommar. Ser redan fram emot Norgetrippen i augusti, kan inte tänka mig en bättre hoj för ändamålet. :D
 
Demohojen ser ut så här, gul med ekerfälgar (gjutna alu-hjul är annars standard).
 
Last edited:
Dubbla stänkskärmar ser jag, för extra skydd mot skiten ? Eller bara en dyr designlösning som inte har nån som helst funktion ? :kocko :lol
 
K-Micke skrev:
Demohojen ser ut så här, gul med ekerfälgar (gjutna alu-hjul är annars standard).

Vad fick du ge för skönheten ? 130k ? Jag är själv grymt sugen. Får nog tyvärr vänta tills nästa år, men DÅ jäklarns ska det bli åka av !

Ska börja med en hoj av mindre format eftersom jag är så färsk. ikar på Funduron (bra och billig)
 
Jag provkörde den där för några veckor sedan. Gick väldigt smidigt å snabbt på några risiga vägar i Tyresö :)
Josef kör runt med sin 1200GS rätt flitigt på Rörken och han ser ut att stortrivas :tummenupp
 
Starstriker skrev:
Vad fick du ge för skönheten ? 130k ? Jag är själv grymt sugen. Får nog tyvärr vänta tills nästa år, men DÅ jäklarns ska det bli åka av !

Lite billigare än så, men inte mycket, det går liksom inte att pruta på dom just nu. Det känns som man hittat rätt nu med GSXR600 + R1200GS istället för 748R + DR650 som jag hade förut. Jag lägger hellre pengarna på en bra allroundhoj ist. för en dyr sporthoj. Duccen var snygg och lät fint men det är liksom skit samma om man bara ska köra bana med sin sporthoj Gixxern är lika bra på bana fast till en mycket lägre kostnad. Framtida sporthojar blir nog förra eller förrförra generationens japshojar, det känns som man får mest valuta för pengarna då.

/Der Gelandstrassefahrer :hihi
 
K-Micke skrev:
Det känns som man hittat rätt nu med GSXR600 + R1200GS...
Jasså, du säger det. Hmmm... :D
 
K-Micke skrev:
Det känns som man hittat rätt nu med GSXR600 + R1200GS

Gixxer 600???
Vaffö de? ;)
Allt man behöver är fälgar som tar lite kladdigare däck och kanske en aning trim så har man en motard/streetfighter som är rätt så kompetent på bana.
Kom upp till Rörken en solig måndag så får du se vad den kan... :tummenupp
 
Josef skrev:
Gixxer 600???
Vaffö de? ;)
Allt man behöver är fälgar som tar lite kladdigare däck och kanske en aning trim så har man en motard/streetfighter som är rätt så kompetent på bana.
Kom upp till Rörken en solig måndag så får du se vad den kan... :tummenupp

Det går säkert att köra rätt fort med den på bana, men med andra däck/fälgar tappar man ju allroundegenskaperna och det är därför jag köpt en GS, inte för bankörning. Gixxern har ju redan kladdiga däck och "crash protection" :hihi


Hur funkar originaldäcken förresten? Är det Metzeler Tourance?
 
Jag tycker den e snygg, gillar den där lilla flärpen bakom bakhjulet :D
Däremot tror jag ikke det är något man skulle äga, kör man för att det är roligt finns det ju bättre alternativ ;)
 
K-Micke skrev:
Hur funkar originaldäcken förresten? Är det Metzeler Tourance?

Jag fick Dunlop D607 på min men det varierar tydligen. D607 har RIKTIGT bra fäste på asfalt, inget vidare på grus och gör att hojen svänger som en pråm.
 
OlleR6 skrev:
Jag tycker den e snygg, gillar den där lilla flärpen bakom bakhjulet :D
Däremot tror jag ikke det är något man skulle äga, kör man för att det är roligt finns det ju bättre alternativ ;)

Den där flärpen sitter där beroende på nån bisarr Tysk lagstiftning om minimi-höjd på bakre stänkskärmen.... basåruvet!
 
Äsch, ABS och farthållare krånglar ju aldrig på bilar.. särskilt inte nya bilar.. varför skulle dom krångla mer på hojar....

och apropå inlägget om att suzuki inte åtgärdar fel: det är fel det med. Men vem vet, dom behöver ju inte repareras, dom håller :fakta

//jaG

K-Micke skrev:
BMW har haft lite småfel helt klart, trilskande insprutning, bensinläckage och lite annat krafs vad jag hört. Men jag tror som någon sa att den typiske BMW-åkaren genast åker till BMW-verkstan vid minsta fel och kräver att få sin tyska kvalitetsprodukt fixad. Vilket han också får. Hojarna har ofta mer grejer som kan gå sönder, ABS, farthållare t.ex. och körs många mil. Så jag tror inte att det skulle avskräcka någon från ett köp.
 
Zeb_Macahan skrev:
Äsch, ABS och farthållare krånglar ju aldrig på bilar.. särskilt inte nya bilar.. varför skulle dom krångla mer på hojar....
//jaG


Öhh.. Dum fråga kanske.. Men har de farthållare på Bimmer hojarna också??

//Tåååring mode PÅ
Det hade ju inte varit fel på långkörningarna...
//Tåååring mode AV

Annars verkar ju hojen klart intressant... Skulle man ha en till hoj skulle det någ bli en BMW GS/Adventure modell. :tummenupp
 
amullo skrev:
Öhh.. Dum fråga kanske.. Men har de farthållare på Bimmer hojarna också??

//Tåååring mode PÅ
Det hade ju inte varit fel på långkörningarna...
//Tåååring mode AV

Annars verkar ju hojen klart intressant... Skulle man ha en till hoj skulle det någ bli en BMW GS/Adventure modell. :tummenupp

På de stora touringhojjarna finns det farthållare, men jag är inte säker på att det finns på 1200 GS.....
 
Jag har bara provsuttit den och den var för hög för mig, 180cm lång är jag. Visserligen är sadeln justerbar. Farsan körde den och sa att det var en jävla bra hoj.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top