Motorjournalen: R1200GS

Mummahoj. Det skulle vara skitkul att ge sej ut på en sån på crossbanan :)
Försäkringen är ett plus och ljudet är inte fel alls.

Izze skrev:
Asgrym! Så ful att den blir snygg.
Släng på lite fyrkantiga aluminiumväskor så skrämmer man vilket barn som helst :hihi
Antagligen bästa hojjen på svensk väglag :Bugar

Tycker personligen att den verkar skittuff (förutom framlyktan men man kan väll inte begära allt?). Men jag är väll skadad, gillar stora offroad hojar.
Är det någon som kan spela in o lägga upp testet? Har minst femtioelva kanaler men saknar givetvis 5an :(

Last edited:
Vastrix skrev:
Tycker personligen att den verkar skittuff (förutom framlyktan men man kan väll inte begära allt?). Men jag är väll skadad, gillar stora offroad hojar.
Är det någon som kan spela in o lägga upp testet? Har minst femtioelva kanaler men saknar givetvis 5an :(

Ftp från Explorer:
Klicka på nedan länk och fyll i user och passw

ftp://213.114.151.95/
user:R1200GS
password:motor

FTP från ftp-program:
Vet ni hur ett sådant funkar behöver jag inte förklara mer :)
Jo port 21 är det.

OBS!
Min IP ovan är dynamisk och jag kan tappa den om jag behöver boota om etc.

Blue skrev:
Såg ni bilden på KTM 950 i reportaget, visst har den bilden varit uppe här? Jag tror att det är någon på forumet som hade provat eller lånat en 950 Adventure, bilden föreställer en wheelie stående på sadeln med en silverfärgad Adventure.
Föraren hade camobrallor och svart jacka.

Han heter ..... och jobbar på en mc firma här i Trollhättan.

K-Micke skrev:
Kolla det går att köra på bakhjulet också.
Trodde inte det gick med kardanhojar. :3freak :hihi Photoshop?

whelliue.jpg

myter lever vidare.

angående vikt och grus,
låg tyngdpunkt är bra att ha när det är sladdigt.

Ang. bakhjul o kardan så kan man få bakändan att göra som man vill vid gaspådrag, genom att leka med nån led o momentstag o geometrin på dom. Förmodligen större frihet att fixa anti/prosquat än m kedja o sving, åtminstone så länge man inte har extra drev att styra kedjan med. Att momentstagen leder bromsreaktionen till ramen istf bakfjädringen är bara en fördel.
Så kardan o bakhjulsåka är nog ingen omöjlighet.
(Finns faktiskt kedjedrivna hojar som knappast lämpar sig för bakhjulsåka, men har inte sett nån som därför dragit slutsatsen att kedja o bakhjulsåka inte funkar......)
Så kardanhisset är knappast besvärande. En annan bmw-egenhet är ju vxllådan, men nu har även bmw växlat ner innan lådan, så den går inte längre m motorhastighet. Kanske känns den nu mer som en vanlig hojlåda.
En annan följd av/orsak till det är att vinkelväxeln bak minskat i vikt o därmed ofjädrade vikten. Dock uppger bmw (o ingen annan heller ?) ofjädrad vikt.

Så en del negativa bmw-egenheter minskar nu. O knacksensorer o separata tps o lambda o (i princip) sprut för varje cyl känns helt rätt, iaf i skenet av hur svårinställda en del av boxrarna är idag.
O Telelevern fram är inte dum.

Så innovationsnivån är åtminstone betydligt högre än 'radialbromsar' om man säger.
Att sen en allround-hoj inte faller raceputtarna på läppen, det är rätt naturligt o väntat.
Fast jag vågar en slant på att en och annan skulle få sig en tankeställare, i positiv mening.
/u

Ang kardan och bakhjulskörning, det jag skrev tidigare var ett SKÄMT. Klart det går att wheela med en kardanhoj. Men jag tänkte på alla diskussioner det varit på olika forum om just det. :hihi

Jag får väl skriva igen här när jag provkört. Förresten har jag aldrig kört någon BMW tidigare så jag kan inte jämföra med gamla modeller.

Ett par bilder till. Varför har BMW-förarna alltid pyjamas och konstiga hjälmar?

Last edited:
K-Micke skrev:
Ett par bilder till. Varför har BMW-förarna alltid pyjamas och konstiga hjälmar?

Pyjamas? Hallå där, första killen har väl Manchesterjeans? :tummenupp

gissningsvis ska man se ut ungefär så där på de hojarna.
Sånt sitter djupt, det märkte jag när jag åkte sporthoj med crossutrustning:-)
Folk med andra sporthojar glodde surt.

triple skrev:
…Men jag skall erkänna att jag funderat på att byta till BMW för försäkringen skull. Fast jag har kommit på andra tankar, en billigt tråkig är inte bättre än en rolig dyr…

Nej för h-vete!!! Gör inte det. Enda som kan komma i fråga år isf en kittad R1100S och det är förmodligen världens tråkigaste mc att köra. Nä... Alla nya spekulanter på en R1100S ska bekämpas så mycket som möjligt...

/Lime, R1100S-ägare.

BMW har ju samma sdesign avdelnign för bila och MC nu för tiden...
Eller, i alla fall kan man ju tro det med tanke på villka RÅ FULA bilar de gör numera... BMW brukade ju vara ett måttstock på hur en snygg "famlijesportbil" för de rika skulle se ut. Nu är de bara fula :zpy :zpy :tummenner
Kvittar ju att de är kul att köra när man skäms för att bli sedd i en ...

Dioxin skrev:
Nej du, läste nånstans att efter Triumph och Harley D. hade BMW motorcyklar flest fel per sålda mc i sverige

Flest REGISTRERADE fel.

Skillnaden mellan att äga BMW, Trajja eller HD och t.ex. Sucksucki är följande:

BMW-ägare hittar fel på ny hoj och åker till BMW-handlare som konstaterar att den fina hojen är trasig och reparerar på garanti.

Suzuki-ägare hittar fel på nya hojen och åker till vilket jäkla källargarage som helst och KGK Suzuki tokvägrar att erkänna att det skulle vara något fel på hojen, den har säkert varit ikull och föresten så gäller inte garantin om man använder hojen. Slutar med att Suzuki-ägaren betalar 6000 kr för att få det att bli reparerat... fast det kallas inte reparation utan "service"... Suzuki, sveriges mest servade hoj?

/Lime, stänger av ironin och tar helg.

Dioxin skrev:
Sen det där med designen är väl en annan historia... :död
Jepp, snygg båge. Utstrålning också.

Dioxin skrev:
Nej usch!!! BMW kan göra bra bilar ingen tvekan om saken, men motorcyklar?? :fatta!
Nej du, läste nånstans att efter Triumph och Harley D. hade BMW motorcyklar flest fel per sålda mc i sverige :3freak . Det borde nog vara en varning till alla som tänker på att köpa sig en BMW.
Sen det där med designen är väl en annan historia... :död

BMW har haft lite småfel helt klart, trilskande insprutning, bensinläckage och lite annat krafs vad jag hört. Men jag tror som någon sa att den typiske BMW-åkaren genast åker till BMW-verkstan vid minsta fel och kräver att få sin tyska kvalitetsprodukt fixad. Vilket han också får. Hojarna har ofta mer grejer som kan gå sönder, ABS, farthållare t.ex. och körs många mil. Så jag tror inte att det skulle avskräcka någon från ett köp.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon