Motorcyklisterna skall bort från vägarna

Vi alla kanske skulle ta och skicka ett varsitt email till Gabriella Norén såsom många (men endå inte tillräckligt många redan gjort i tråden).
Självklart alla är inte lika bra på att formulera sig i ett brev som vissa andra...? Men om vi är bröder, ställer upp för varann och hjälps åt ska vi väl alla få till det? ju fler mail desto bättre?

Citat ur Mel Gibsons Braveheart, när scottar och irländare blir förenade och går i krig mot England:
Unite the clans and fight with me (spelar ingen roll vilken mc gäng du är från).
They may take our bikes, but they may never take OUR FREEEEEEDOM!!!!

Hur många här har inte röstat på moderaterna? Nu i efterhand kommer man o lipar över att allt blivit/blir dyrare. Det är ditt egna jävla fel att du röstat på ett parti som vill att högavlönade skall få det ännu bättre o vanliga jobbare sämre. Tänk till nästa gång innan ni röstar:mad:

visst, jag själv med många andra, ligger säkert sömnlösa ibland och undrar hur ens familj skulle reagera om man själv gick bort...eller för att man tänker på en kamrat som gått bort, eller någon som hamnat i rullstol.

Men det skiter man i när dagen gryr, jag väljer vad jag vill pyssla med, och jag räknar med att krossa en å annan kota innan jag fyller 30, jag kanske tom dör, vem vet. Men fuckit, det är en grym värld vi lever i, vissa dör i självmordsattentat istället. Eller i väntan på en hjärttransplantation. Vad är det som säger att ett långt svennson-lib ger tillfredställelse?

Tror de flesta ändå är medvetna om att 2007 kanske är sista sommaren.. somliga kanske inte får se sitt barn växa upp, eller kör av påväg till jobbet i normal fart, man vet aldrig. är man med i leken så.... odds finns till allt, ställ, hjälm, platta å nykterhet ökar oddsen för att klara sig, men när väl oturen är framme så är den. ett kedjehaveri på bulten, eller punka, vilda djur, vad som helst. hur många har inte fått bakhjulssläpp i rondell pga av glykol-spill... men klarat sig fint pga av låg fart. kör man ist gamla E4an södergående, normal marchfart 180 + glykol = goodbye.. en ny rip-tråd och godnatt.

Spela roll om man har ställ eller kör hd, kör sm eller fighter eller sporthoj, man är oskyddad, å fler kommer dö hur jävligt det än är. och det ta inte slut sålänge man kör.

Att utomstående reagerar som dom gör är väl bara naturligt och visar medmänsklighet, morsan har jobbat på akuten, klart som fan hon hatar hojar och sett mer än oss, hur trasig en människa kan vara. men skitsamma, låt dom tycka, låt dom höja premier, fuckit. till slut åker man utan försäkring. och sålänge dom inte kan beslagta ens hoj ur garaget, för olaga fordon-innehav, så är allt lugnt, eller hur? ser det som ganska osannolikt att dom ska beslagta 300,000 hojar ur svenska garage. sålänge dom inte har rätt till det, så kan vi smiska vägarna, ok.

Fattar inte varför alla är så nojjiga, som små barn som kanske inte får lördagsgodis för att dom gjort ngt fel....då snyltade man lösvikt när päronen var borta vid charken!

ryck upp er fan

Åk hoj, ha kul, skit i vad andra tycker eller tänker. Eller börja spela schack istället, fast det finns risker där med..

:huvet

Jag tror att dom flesta håller med dig "och skiter i vad andra tycker" och dom flesta är inte särskillt nojjiga över om att åka hoj eller inte. Det man reagerar på är "smyg George Orwell" som samhället sakta men säkert lindas in i. Alla medborgare borde reagera men MC-kollektivet har egenskaper som gör att vi drabbas hårt hela tiden. Följande egenskaper gör ju att vi är lätta att attakera och dessutom reagerar direkt.

1. Vi ses som lite udda/outlaw (ja alla typer avlhojar och åldrar). Detta gör oss lättare att attakera.

2. Vi har en gemenskap över åldrar, kön, nationalitet och landsgränser. Farligt, Farligt eftersom det visar ju att det kan fungera och det inom en "hård" kultur.

3. Stor och uttalad känsla för frihet. Farligt, Farligt eftersom vi kan smitta och det oroar politiker av alla partifärger. Det oroar även dom medborgare som inte har denna känsla eftersom det "udda" alltid upfattas som farligt.

4. Vi har redan vaknat upp från koman där man drömmer om att livet är
underbart när man slipper ta ansvar för sina handlingar och storebror löser
alla en bekymmer genom förbud för "farliga" saker.

Resultatet av "smyg Orwell" börjar ju redan synas.

Svartjobbande breder ut sig (personligen tror jag att det gått så långt att Sverige är helt beroende av svartjobb).

Bidragsfusk breder ut sig och då menar jag inte bara A-kassa, Sos, Bostadsbidrag,... utan alla former av bidrag, EU-bidrag, tranportbidrag, ..... Varför anstränga sig när storebror tar hand om dig.

Mängden TV program som visar "farliga grejer" ökar. Enda skillnaden mot romarikets gladiatorer är att nu kan vi sitta i TV-soffan och äta samtidigt som vi tittar på korreograferade gladiatorer.

Antalet utövare av farliga sporter ökar för att man vill ha den spänning som samhället inte kan ge.

Knark och fylla breder ut sig okontrollerat eftersom man måste försöka fly.

Självmord är en annan metod.

Precis som för hojar ökar interessset för stora/snabba/starka/"onödiga" bilar när det borde vara tvärtom ur miljösynpunkt. Det är antagligen en också en flykt eller en protest.

Det är ju bra att några reagerar på något även om det är små detaljer i det stora hela.

Last edited:
Hur många här har inte röstat på moderaterna? Nu i efterhand kommer man o lipar över att allt blivit/blir dyrare. Det är ditt egna jävla fel att du röstat på ett parti som vill att högavlönade skall få det ännu bättre o vanliga jobbare sämre. Tänk till nästa gång innan ni röstar:mad:

Suck :huvet
Sossarna hade samma sak på förslag också!
Skaffa dig en tidsmaskin och åk tillbaka till sosse styrets paradis vettja :tummenupp

Det var just det jag gjorde och därför röstade på det partiet som åtminstone säger att dom vill bromsa "smyg Orwell". Och visst fattar man att vissa saker måste bli dyrarer om storebror skall minska sin inblandning i medborgarnas privat liv och ekonomi. Det finns inget som säger att det gynnar eller drabbar den ena eller den andra. Om vi nu tittar i backspegeln så ser vi ju att det vi har haft hittills bara har ökat utslagning och klyftor. Förr eller senare måste man kolla upp alternativen.

Vem kostar samhället mest?

Död knutte?

Tjej/kille i fjortonårsåldern med farlamning från midjan och neråt pga fall från häst?

Jag har inget direkt emot hästar... Även om jag tycker dom är aningen lömska..

Men en häst kan ju ta sig till vadhelst den känner för... Bli skrämd av bilar/människor och djur

Som jag har förstått så är ridsporten en av de mest olycksdrabbade sporterna.
Däremot har jag något taskig insyn i hur deras försäkringsystem fungerar och vad försäkringen på en häst täcker. Så om jag är helt fel ute så får ni rätta mig.

Hur mycket kostar det samhället med all vintersport. Slalom och snowboard?
ja. Jag åker själv slalom och älskar det. Har även brutit mig rätt duktigt på bräda. Vad jag kan minnas så var det ingen större kostnad för mig personligen. Även om jag själv orsakat skadan då jag åkte som jag gjorde.

Kommer dom dessutom och påstår att höjningen av min försäkringspremie kommer att vägas upp av skattesänkningar. Då kommer jag förmodligen att ha ständig skatteåterbäring.

Vore intressant med en sammanställning av dom vanligaste fritidsintressen Svesson ägnar sig åt och sedan räkna ihop hur mycket dom olika aktiviteterna kostar samhället /år och vilka som täcks och till hur stor del dom täcks av försäkringsbolag.

Av detta kanske det framkommer att vi som kör registrerad och försäkrad mc på allmän väga, kostar samhället mest pengar av alla.

Må så vara. men då har dom iallfall något konkret att komma med. Då kan jag tänka mig att betala.

Framkommer det att boule kostar mest. Ska då inte dess utövare betala för det? Eller är det en fridlyst sysselsättning som är en mänsklig rättighet=?

Gabriella svarade -----------------------------------------
........
Som jag sa flera gången under hearingen är det försäkringsbolagen som sätter premierna och de gör de utifrån risken för att de ska bli ansvariga för att betala inkomstbortfallet för någon som råkar ut för en trafikolycka.
........
Även om man inte själv är orsak till en trafikolycka utan har blivit påkörd av en bilist utgör man ju en större risk för försäkringsbolaget än bilisten eftersom man är mer oskyddad.

Det där är två väldigt underliga argument.. För det första ska man alltså behöva betala en försäkringspremie som är inkomstbaserad (högre inkomst => högre inkomstbortfall vid eventuell skada => dyrare för f-bolaget). Även om hon inte skriver det rakt ut, utan "risken att bli ansvarig", så kommer såklart bolagen vikta risken med det belopp som måste betala om något händer. Det kan ju få den underliga effekten att man skenförsäkrar på en 18-årig nybliven A-kortsinnehavare. ;) (Nej, det sista var inte seriöst.)

Och för det andra så motiveras _motorcyklistens_ högre premie med att han kan bli påkörd av en bilist, även om det är bilistens fel? Dvs även där bilistens försäkringsbolag står för alla kostnader?

Jag tycker Gabriella gör det väldigt enkelt för sig genom att bara hänvisa till försäkringsbolagen.

En liten tanke: I ditt gamla högstadium, i den gruppen så fanns det några som blev kriminella, andra blev framgångsrika i näringslivet. Några blev alkoholister, någon knarkade. Många gifte sig och skaffade 2,3 barn. Några var homosexuella. Någon blev politiker. Ett par stycken emigrerade. Någon förolyckades i trafiken osv. osv. Allt sådant där man uttrycker genom statistik på gruppen.
Vissa av dessa saker skulle de som kände gruppen göra en mer nyanserad bedömning av, exempel vilka av dessa som riskerade bli kriminella medan det var svårare att veta vem som skulle drabbas av bröstcancer och dö.

Det jag vill ha sagt med detta är att f-bolagen bara kan se till högstadiegruppen som helhet. De kategoriserar oss med var bor, ålder, kön och fordon.
Det betyder inte att det är en rättvis bedömning, några av oss bil/mc-förare är intresserade av säkerhet och fortbildningar andra vill bara slå rekordet Stockholm-Uppsala. Några är skickliga förare, andra notoriska klantar. Några struntar i körkort, nykterhet, försäkringar medan andra aldrig skulle kunna tänka sig det.
Så när de säger att vi ska stå för våra egna risker, så anser iaf. jag att det är en dålig bedömning att bara kategorisera på kön, ålder, fordon och bostadsort. För f-bolaget måste det vara enkelt, vilken säljare som helst ska kunna erbjuda dig en premie efter ett två minuters samtal. Det blir rätt för f-bolaget, men är det rätt för dig och mig?

Sedan är det en sak som Gabriella verkligen borde förstå. Genom att höja premierna, som man nu har gjort i många år, vilka är det man får bort egentligen? Är det de som kör med minst marginaler och är de farligaste förarna eller är det de som inte tycker att försäkringspremierna motsvarar värdet av produkten? Den som betalar 20 000 kr i premie är väl de som anser den produkten är värd sitt pris? De som först hänger in stället i skåpet för gott är de som antingen slagit ut sig eller de som anser det blivit för dyrt. Den senare gruppen är säkert inte liten och inte säkert att de var de personer som löpte störst risk att orsaka framtida kostnader för f-bolagen genom sitt beteende i trafiken. Kan man bevisa att högre premier ger färre olyckor/säkrare trafik?

Jag tycker det vore kul med fler motorcyklar i trafiken och färre olyckor. Jag är för åtgärder i den riktningen istället för det omvända.

PS:
http://www.metro.se/se/article/2007/01/26/06/2822-32/
Då jag är övertygad om att rattonykterhet är en faktor som ökar faran för olycka och själv aldrig kör påverkad tycker jag t.ex. inte om att tillhöra samma grupp som dessa människor.

Men for faan...

Nar/Om ni nu skall skicka mail till myndigheter, media och annat skall det vara sa javla svart att gora en stavningskontroll?

Inse hur oseriost det ser ut nar man ska prata for hela mc-sverige och inte ens kan stava.

:tummenupp

Skyll inte på mig, jag är inte ens röstberättigad! :D

Men for faan...

Nar/Om ni nu skall skicka mail till myndigheter, media och annat skall det vara sa javla svart att gora en stavningskontroll?

Inse hur oseriost det ser ut nar man ska prata for hela mc-sverige och inte ens kan stava.

Det skall du säga, som inte ens får till korrekta svenska tecken i ditt inlägg?

Att du sitter vid en dator med utländskt tangentbord är ingen giltig ursäkt, våra svenska tecken skriver man enkelt ändå. Jag har inget danskt tangentbord, men jag kan ändå skriva Æ, æ, Ø och ø. Lika lätt är det att skriva tyskans Ü, ü och ß.
Om du nu inte idts lära dig tangentbordskoderna, gör åtminstone en korrekt internationell transkription av de svenska specialtecknen. Å=AA, å=aa, Ä=AE, ä=ae, Ö=OE, ö=oe.:huvet

Last edited:
Förstår inte varför folk med intresse och entusiasm ska straffas... Knarka får man gärna göra, o köra bil samtidigt gärna också, bara motorcyklarna försvinner!

Att du sitter vid en dator med utländskt tangentbord är ingen giltig ursäkt, våra svenska tecken skriver man enkelt ändå. Jag har inget danskt tangentbord, men jag kan ändå skriva Æ, æ, Ø och ø. Lika lätt är det att skriva tyskans Ü, ü och ß.
Om du nu inte idts lära dig tangentbordskoderna, gör åtminstone en korrekt internationell transkription av de svenska specialtecknen. Å=AA, å=aa, Ä=AE, ä=ae, Ö=OE, ö=oe.:huvet

Stavas inte "idts" .. ids???

Det är en sak att inte veta battre och en annan att skita i vad folk tycker nar man textar pa ett sporthojsforum.
Jag ar ganska saker pa att Biturbo vet hur man andrar tangentbordsinstallningarna om han nu skulle vilja klamma in ett å, ä eller ö.

Mycket trevligt inlägg i övrigt... :tummenupp

Kan inte du skriva till Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, GP, Metro osv så att detta får ännu mer uppmärksamhet. Höjda försäkringar kommer påverka en stor del av Sveriges befolkning iom att bilar, motorcyklar, moppar även kommer påverkas.

Du kan formulera dig bra och därför känns du lämplig.

Vore roligt om detta fick stor uppmärksamhet i medierna och inte bara bland oss sporthoj.com-medlemmar.

Mvh
Stefan

Det gör jag redan i flera frågor inte bara MC. Tyvärr så får man säga att Gabriella är en av dom få som besvärar sig med att svara / bry sig när man tar upp viktiga /jobbiga frågor.

Jag har inte bara ett farligt outlaw intresse. Jag håller också på med skytte där är situationen nästan ännu värre, i varje fall i Stockholm. Trots att skytte en av sveriges största enkillda sporter anses det mycket suspekt.

Och visst ja det skall ju vara tre farligheter i ett liv i kinderlandet, jag bor på en Ö i skärgården och där har man sedan länge jobbat på att skatta bort folk.

Last edited:
jobbar i täby som frisör...har klippt moderatens ungar....se om ja kan hota me en renrakning så får vi se om vi får bättring på parti helvetet:huvet :D :tummenupp

när de sitter folk på feta arslen som politiker oavsett parti...så finns de alltid nån som har en bright idea! 56 -58 pers dog förra året på hoj bla en före detta kund till mig o en mycke god vän till mina hoj polare....snittåldern ska ha varit 41 år....de går tydligen upp i ålder, bad for me 38 år.....dödsantal pga av köer i sjukvården tas aldrig upp på stora nivåer i tidningar pga vad ?????? typ 1 antal tusen dör i taskig behandling, ett tusen dör av väntetid ett tusen dör av vanvård, ett tusen dör av av cigg (mig inkluderad future) ett tusen dör av skräck när myndigheter av lika slag ser en möjlighet till att förbättra sina finanser.....låter de fjantigt welcome to the future
OM VI INTE STÅR UPP FÖR VÅRA RÄTTIGHETER SOM MÄNNISKOR O MOTORCYKLISTER OCH PROTESTERAR "HÅRT O BRUTALT" SÅ HAR VI FAN INGET ATT GNÄLLA OM......VI BESTÄMMER VÅRAN FRAMTID SJÄLVA OM VI VILL......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT