MotoGP-tester Valencia

Teddy skrev:
Trist det här med att sponsorer dikterar vilkoren för sporten. Randy är säkert duktigt men när en 8'e platsare från 250 får en av de få styrningarna i MotoGP p g a sin nationalitet och sponsorer så tycker jag att det luktar blöt get, alltså unket. Inte heller Harald E verkar vidare imponerad. "Randy skulle bara känna på hojen lite och satte väl en ok tid". Inget halleluja-god-bless-you-amen från teamchefen.
En väckarklocka för dem som tror att förarna till MotoGP tas från 250 för att de skulle vara så mycket bättre än förare från andra serier.

sandstream skrev:
En väckarklocka för dem som tror att förarna till MotoGP tas från 250 för att de skulle vara så mycket bättre än förare från andra serier.
Inte enbart men det är ju den främsta orsaken. Vilka i SBK skulle vara intressanta för MotoGP? De är lätträknade...

Gustav O skrev:
Inte enbart men det är ju den främsta orsaken. Vilka i SBK skulle vara intressanta för MotoGP? De är lätträknade...
Jag tänkte mer generellt.
Det är ju en konkurrerande serie så jag tror att det är mycket lättare att avancera inom sin egen organisation än någon annans.

sandstream skrev:
Jag tänkte mer generellt.
Det är ju en konkurrerande serie så jag tror att det är mycket lättare att avancera inom sin egen organisation än någon annans.
Men faktum kvarstår. De flesta och intressantaste talangerna kommer fram genom 125 och 250 GP.

Gustav O skrev:
Men faktum kvarstår. De flesta och intressantaste talangerna kommer fram genom 125 och 250 GP.
Ja, men en anledning är ju att de har rätt sponsorer och befinner sig i rätt organisation.
Det verkar vara svårare att komma in utifrån.

Du som har koll: Vilka har kommit upp till MotoGP från 250 respektive andra serier sedan de började med 4 takt rakt igenom (2003?).

toppförarna i de flesta klasserna har nog chans att styra en GP-hoj rätt ordentligt bra...

Nyteknik skrev:
Har Gibernau och Checa blivit italienare?

Nä, inte vad jag vet.

Gibernau var ju inte direkt het i sammandraget däremot. Visst, en 7:e för Gibernau är ju inte så dåligt med tanke på att han förmodligen är den 7:e bästa mc-föraren i världen men det är ju ingen placering som drar någon större publik heller, framförallt inte med tanke på hur hans säsong har sett ut i år. Å andra sidan verkar han prestera bättre när han inte har så stora förväntningar på sig så efter flytten till Ducati kanske han kan vakna till liv igen, vore kul om det åtminstone går halva säsongen nästa år innan MotoGP är avgjort.

Ang. Krascheka så får man inte så mycket publik i sandfållan även om man gör det spektakulärt...

Jag blandade även ihop De Puniets nationalitet, han är ju faktiskt francos så där är det nog bara sponsorpengar som avgör. Man får väl förstå om Kawasaki gärna vill ha sponsorpengar eftersom de kört mer eller mindre osponsrat i år vad jag vet. Däremot kan det ju vara av samma anledning som De Puniet får styrning i MotoGP, duggar väl inte tätt mellan francoserna där, va? Synd att inte Chaque (visst var det han? Stor reservation för hur hans namn stavas) som gjorde så bra ifrån sig på Kawan fick en chans nästa år till en styrning.

//Eric

gthyni skrev:
Michel Fabrizio
Regis Laconi

Glöm inte Vermeulen. Han är ju i och för sig redan i MotoGP numera men han kommer från WSBK och visade ju att en förare från WSBK kan prestera bra på en MotoGP hoj. I och för sig var det hans hemmabana på Philip Island men visst spöade han Biaggi i ett av racen? Det är ju inte så dåligt gjort...

//Eric

sandstream skrev:
Du som har koll: Vilka har kommit upp till MotoGP från 250 respektive andra serier sedan de började med 4 takt rakt igenom (2003?).
Fan vad jobbig du är nu då... Det är ju inte alltid helt enkelt eftersom en del hoppat mellan olika serier och tex kört GP och sedan SBK och GP igen men så här tror jag det varit om man enbart tittar på vad de körde säsongen innan, bara tagit med de som kört lite fler race och inga en- eller två-race ersättare.

2003.
250:Marco Melandri
WSBK: Edwards, Haga, Bayliss
AMA: Hayden
Japanska: Tamada, Kiyonari

2004
250:
WSBK: Xaus, Hodgson
AMA: Kurtis Roberts
SS: Fabrizio
BSB: Byrne, Ellison

2005
250: Elias, Rolfo, Battaini
500/MotoGP: Jacque

Dorna är ju extremt inblandade i vilka förare som får styrningar också och då mycket pga nationalitet. Ingen slump att Byrne, de Puniet etc får hjälp med stryningar eftersom det är bra för TV-marknaderna i de länderna om det finns förare därifrån.

Är man svinigt snabb oavsett klass och land så får man köra, är man lite mindre svinigt snabb så spelar pengar och nationalitet större roll.

DR-Zätare skrev:
Ang. Krascheka så får man inte så mycket publik i sandfållan även om man gör det spektakulärt...
Hans kraschrykte är ju inget han levde upp till i år. Hans avslutning på en för honom ny hoj var mycket bra. Synd att folk alltid ser till en sak för Checa är en topp 10 förare i världens bästa klass...

DR-Zätare skrev:
Glöm inte Vermeulen. Han är ju i och för sig redan i MotoGP numera men han kommer från WSBK och visade ju att en förare från WSBK kan prestera bra på en MotoGP hoj. I och för sig var det hans hemmabana på Philip Island men visst spöade han Biaggi i ett av racen? Det är ju inte så dåligt gjort...
Som sagt så är det många som kan köra svinigt fort i alla klasser och de hamnar i GP förr eller senare. Djupet på talangpoolen är dock och ska alltid vara bäst i GP-VM, inklusive 125 och 250 klasserna.

gthyni skrev:
Michel Fabrizio
Regis Laconi
Fabrizio skulel kunna vara det men hans prestationer i år har inte gjort hans läge bättre. Laconi är för gammal och har visat att han är en also run som kan slå till ibland. Då är nya yngre förmågor intressantare om man inte har massor med deg vilket Laconi inte har.
lanzi kan bli intressant men då måste han vinna konstant, ska bli spännande nästa år.
Britterna rankar ju Toseland högt men jag är skeptisk.

Gustav O skrev:
Fan vad jobbig du är nu då...
Stort tack :Bugar

Det var ju betydligt fler som kom utifrån än vad jag trodde och Melandri är väl den som lyckats bäst så långt tätt följd av Hayden.

En bild säger mer än 1000 ord har jag hört :D

sh_melandri_hayden.jpg

Last edited:
Idag ska ju Pedrosa köra sin nya hoj. Ska bli intressant.

Det är ju inte helt klart men till nästa år verkar det inte bli så många som kommer in utifrån. Vermeulen, Pedrosa, De Puniet är väl de enda klara med snack om Stoner också.

Gustav O skrev:
Idag ska ju Pedrosa köra sin nya hoj. Ska bli intressant.

Det är ju inte helt klart men till nästa år verkar det inte bli så många som kommer in utifrån. Vermeulen, Pedrosa, De Puniet är väl de enda klara med snack om Stoner också.
Vart skulle Stoner isf köra?
Han sponsor, Carrera (solbrillor), är väl beredda att hänga med?

Gustav O skrev:
Hans kraschrykte är ju inget han levde upp till i år. Hans avslutning på en för honom ny hoj var mycket bra. Synd att folk alltid ser till en sak för Checa är en topp 10 förare i världens bästa klass...

Började han inte kallas för Krascheka i spansk press i år igen efter att ha varit fri från det smeknamnet i år igen? Han hade väl en svit där i mitten på säsongen när han var en ganska frekvent besökare i sandfållan? Slutet av säsongen var ju dock helt OK!

Jag hade dock hellre sett Vermeulen på Desmosedicin nästa år, han har ju en chans att bli något. Frågan är om Cheka kommer att vinna några fler race i sin karriär?

//Eric

DR-Zätare skrev:
Började han inte kallas för Krascheka i spansk press i år igen efter att ha varit fri från det smeknamnet i år igen? Han hade väl en svit där i mitten på säsongen när han var en ganska frekvent besökare i sandfållan? Slutet av säsongen var ju dock helt OK!

Jag hade dock hellre sett Vermeulen på Desmosedicin nästa år, han har ju en chans att bli något. Frågan är om Cheka kommer att vinna några fler race i sin karriär?

//Eric
Min spanska är inte vidare vass så jag vet inte om de kallade honom för det i år. ;)
Han kör ju med en väldigt styv hoj fjädringsmässigt vilket gör den mer kraschbenägen än en mjukare uppsatt hoj. Visst har han kraschat mycket men i år var det ju betydligt färre krascher och bra resultat när han lärt sig hojen.
Eftersom Checa är utan styrning för 2006 verkar det inte troligt att han vinner mer i sin karriär..

sandstream skrev:
Stort tack :Bugar

Det var ju betydligt fler som kom utifrån än vad jag trodde och Melandri är väl den som lyckats bäst så långt tätt följd av Hayden.

En bild säger mer än 1000 ord har jag hört :D

Edwards får man väl lov att säga att han har klarat sig hyfsat bra också?

DR-Zätare skrev:
Edwards är den perfekte andreföraren. Bra på att analysera och testa delar, känslig för ändringar i inställningarna, mycket säker och tar alltid poäng men hotar inte försteföraren i teamet. :tummenupp

Gustav O skrev:
Eftersom Checa är utan styrning för 2006 verkar det inte troligt att han vinner mer i sin karriär..
Vore synd, jag gillar Checa och han skulle väl kunna köra en tredje hoj hos Suzuki (de kanske inte har råd).
DR-Zätare skrev:
Ja, det får du :)
Men för mig känns det som att Melandri och Hayden är närmare att bli nummer 1 (den dag Rossi slutar?) än Edwards.

Nyheter
Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

Back