MotoGP-tester Valencia

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nu när sista racet körts så slutar inte säsongen för det. Idag fick vissa inbjudna prova på att köra MotoGP-hojar och en del nya förare för nästa år testade också.

Randy DePunet körde 12 varv idag på Kawasakin.

Randy de Puniet: #17
"I only had a short time on track today, I think 12 laps in total, but it was enough to get a good first impression of the Ninja ZX-RR. The MotoGP bike is very different to the 250cc machines I have been riding; it's heavier, of course, and it definitely has a lot more power. You notice the extra power most when exiting the turns, where good throttle control is important. I know that learning to get the most from a MotoGP bike is going to take many, many laps, but I'm looking forward to starting the process when we begin testing properly on Wednesday. Overall, my first impression is very positive, but now the hard work begins."

Harald Eckl: Team Manager
"Today was simply an opportunity for Randy to get a feel for our Ninja ZX-RR MotoGP machine, and for his crew to sort out the simple things like footrest, lever and handlebar positions, ready for his first proper test on Wednesday and Thursday. Track conditions weren't ideal so late in the day, but even so, Randy posted a respectable time for a MotoGP first timer. What he needs now is more time on the bike, which will allow him to adapt his riding style to better suit the characteristics of a four-stroke MotoGP machine."
 

Bifogat

  • G05QDEPU0231131392111.jpg
    G05QDEPU0231131392111.jpg
    84.6 KB · Visningar: 124
Ganska så lustigt att dom delat ut #17 till både Vermuelen och dePunet? Båda hade det nummret på sina hojar idag. :va
 
Snygg tjänst Kenny gjorde Kurtis i alla fall. Skulle vara coolt om båda körde åt farsan, familje-team på den nivån, i och för sig p g a att ingen annan vill ha dem men ändå.
 
Neutral skrev:
Snygg tjänst Kenny gjorde Kurtis i alla fall. Skulle vara coolt om båda körde åt farsan, familje-team på den nivån, i och för sig p g a att ingen annan vill ha dem men ändå.
Precis :)
 
Undrar vad Kenny tyckte om Hondan? De lär ju ha fått bända bort honom från sadeln. Han lär ju ha ångrat sin lojalitet mot Suzuki lika mycket som Jacque Villeneuve när han fick sparken från BAR för sent i sin karriär.
 
Neutral skrev:
Undrar vad Kenny tyckte om Hondan? De lär ju ha fått bända bort honom från sadeln. Han lär ju ha ångrat sin lojalitet mot Suzuki lika mycket som Jacque Villeneuve när han fick sparken från BAR för sent i sin karriär.
Han ångrar nog att han körde Suzuki så många år :D
 
Trist det här med att sponsorer dikterar vilkoren för sporten. Randy är säkert duktigt men när en 8'e platsare från 250 får en av de få styrningarna i MotoGP p g a sin nationalitet och sponsorer så tycker jag att det luktar blöt get, alltså unket. Inte heller Harald E verkar vidare imponerad. "Randy skulle bara känna på hojen lite och satte väl en ok tid". Inget halleluja-god-bless-you-amen från teamchefen.
 
Teddy skrev:
Trist det här med att sponsorer dikterar vilkoren för sporten. Randy är säkert duktigt men när en 8'e platsare från 250 får en av de få styrningarna i MotoGP p g a sin nationalitet och sponsorer så tycker jag att det luktar blöt get, alltså unket. Inte heller Harald E verkar vidare imponerad. "Randy skulle bara känna på hojen lite och satte väl en ok tid". Inget halleluja-god-bless-you-amen från teamchefen.
Iofs är det nog ingen förare som går in för att sätta "halleluja-god-bless-you-amen" tider på sina tolv första varv, målet var ju att han skulle justera in styr´halvor, fotpinnar och annat praktiskt.
 
Gustav O skrev:
Iofs är det nog ingen förare som går in för att sätta "halleluja-god-bless-you-amen" tider på sina tolv första varv, målet var ju att han skulle justera in styr´halvor, fotpinnar och annat praktiskt.
Harald E är tillräckligt rutinerad för att med ett ögonkast bedöma en förare, även om det bara gäller en förstagångs-bara-prova-på-och-ställa-in-fotpinnarna-12-varv-i-krypfart-runt-banan. Hade han sett vad han bedömde vara en riktig talang som skulle kunna ta Kawasaki ett steg närmare förstaplatsen tror jag han hade uttryckt sig annorlunda. Nu valde han en diplomatisk återhållsam ton om att "vi får vänta och se vad som händer". Han har ju haft förmånen att få se riktiga supertalanger på nära håll som Akira Yanagawa och Shinya Nakano. Hade han sett en ny Nakano i De Puniet tror jag han hade hållit svansen aningen högre i sin kommentar.
 
Kanske det men som andreförare kommer de Puniet göra sitt jobb och han nämndes ju inför denna säsong av en del som en poteniellt bra MotoGP förare, Kenny Roberts SR tex. The jury´s still out.
 
Kurtis Roberts verkar ha satsat en del på den där provkörningen med Suzukin! Kåpor med sitt eget startnummer #80 på och matchande skinnställ! :)
 

Bifogat

  • 270283680.jpg
    270283680.jpg
    24.6 KB · Visningar: 130
Randy är en friskus på banan,
Han körde gräsenduro i 200 knyck i regnet på Donington
och sen vann racet ändå.
Ska bli kul att se honom i MotoGP

011_737_GP0905_DE_PUNIET_RACE.jpg
 
Last edited:
D'Antin kommer köra tester idag och imorgon, 9-10/11, med deras Ducati GP4 med Dunlop på Valencia med Roberto Rolfo, James Ellison och Jose Luis Cardoso.
 
sandstream skrev:
Han ångrar nog att han körde Suzuki så många år :D

Ingen annan hade behållit honom så många år i sitt stall som Suzuki gjorde med tanke på att han knappt höll sporttouringtempo sedan han blev världsmästare och det var som tack för VM-titeln som han fick ett femårskontrakt med Suzuki. Suzuki var nog de som mest såg fram emot att de fem åren skulle ta slut så de kunde ta in någon som i alla fall låtsas försöka köra allt vad han kan. Så Kenny är nog inte helt missnöjd ändå, han har inte lyft ett finger på fem år och ändå åkt i den bästa tävlingsserien för hojar i världen och det har säkert inte gått någon nöd på honom $-vis heller!

//Eric

PS. Jag är inte medlem i KR-JR:s fanklubb... DS.

Teddy skrev:
Trist det här med att sponsorer dikterar vilkoren för sporten. Randy är säkert duktigt men när en 8'e platsare från 250 får en av de få styrningarna i MotoGP p g a sin nationalitet och sponsorer så tycker jag att det luktar blöt get, alltså unket. Inte heller Harald E verkar vidare imponerad. "Randy skulle bara känna på hojen lite och satte väl en ok tid". Inget halleluja-god-bless-you-amen från teamchefen.

Det är väl för sportens bästa också eftersom det idag inte finns någon spansk MotoGP förare som verkligen är med i toppen och slåss. MotoGP har tappat en hel del publik i år till F1 på grund av att Alonso blev världsmästare så det skulle förvåna mig om inte organisationerna bakom MotoGP är med och jobbar för att få in fler konkurrenskraftiga spanjorer i MotoGP. A

Av samma anledning skulle det nog behövas en förare från Japan som är med i toppen så att de stora märkena kan få ännu mer uppmärksamhet på hemmaplan. Makoto uppfyllde ju inte riktigt de förväntningarna man hade på honom och Dajiros bortgång var tragisk på många sätt och även på detta sätt eftersom han var tänkt som nästa stora (observera ironin) japan i klassen.

Finns det alltså fortfarande någon som på allvar tror att det bara är hur snabb du är som förare som avgör vilken styrning du får i MotoGP?

//Eric
 
Teddy skrev:
Trist det här med att sponsorer dikterar vilkoren för sporten. Randy är säkert duktigt men när en 8'e platsare från 250 får en av de få styrningarna i MotoGP p g a sin nationalitet och sponsorer så tycker jag att det luktar blöt get, alltså unket. Inte heller Harald E verkar vidare imponerad. "Randy skulle bara känna på hojen lite och satte väl en ok tid". Inget halleluja-god-bless-you-amen från teamchefen.
Vänta bara, Randy kommer ju från 250 (halleluja) och kommer per automatik att sopa banan med alla gatsoffeåkare.
 
Axxexs skrev:
D'Antin kommer köra tester idag och imorgon, 9-10/11, med deras Ducati GP4 med Dunlop på Valencia med Roberto Rolfo, James Ellison och Jose Luis Cardoso.
Hoppas verkligen ryktena om två hojar för D´Antin 2006 blir verklighet, det skulle behövas i VM. Ellison borde ju ha fler intressenter med tanke på hur bra han faktiskt kört med hembygget.

DR-Zätare skrev:
Det är väl för sportens bästa också eftersom det idag inte finns någon spansk MotoGP förare som verkligen är med i toppen och slåss. MotoGP har tappat en hel del publik i år till F1 på grund av att Alonso blev världsmästare så det skulle förvåna mig om inte organisationerna bakom MotoGP är med och jobbar för att få in fler konkurrenskraftiga spanjorer i MotoGP.
Nu är iofs de Puniet fransos och nästa år kommer det finnas tre mycket starka spanska förare på bra maskiner, Pedrosa och Elias på Honda samt Gibernau på Ducati. Troligen är ju Checa också kvar men oklart vilket maskinmaterial.
 
Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top