MotoGP - Silly season 2014.

...Dags för helt nytt koncept, t.ex. free-for-all, ride-what-you-bring med enkla regler om max energimängd per race och konstruktion som tillgodoser förare och publiks säkerhet.
Skenande kostnader hindras genom krav på att identiska hojar, däck etc. ska finnas till salu för alla till bestämt takpris, för hojar kanske i nivå med vad Honda och Yamaha nu tar för sina produktionsracers.

Ha, fy f-n va kasst allt runtomkring GP sköts. VM i roadracing & avgörande regler skrivs om oftare än det står en ny vinnare på pallen. Nu ska det dessutom vara tre (!) reglementen i samma klass. Dags att göra om det till ett strikt Moto1 inför 2015.
Ja, själva misstanken om att lotteriet mellan klassernas fördelar ska avgöra mästerskap är väl tillräckligt för att fundera på var slutstationen kommer att ligga. Helt klart är att Dorna ser enhets-ECU och open som framtiden. Lika tydligt är att Honda hotar att hoppa av om så blir fallet. Och därför ser vi nog detta hopkok och misch-masch av hastigt annonserade regler, villkor och reglementen.

Liknande situationer brukar inte vara bra för resultatet på lång sikt...

Fritt fram eller Moto1 må väl vara i sammanhanget egalt, men att team och förare fightas på ungefär likartade villkor, som dessutom inte är allt för luddiga, borde vara ett möjligt och mer önskvärt scenario.
 
Last edited:
Ha, fy f-n va kasst allt runtomkring GP sköts. VM i roadracing & avgörande regler skrivs om oftare än det står en ny vinnare på pallen. Nu ska det dessutom vara tre (!) reglementen i samma klass. Dags att göra om det till ett strikt Moto1 inför 2015.

9st som ska upp på pallen varje race i år då! :yoparty
 
Håller med om det mesta men tror att Ducatis största anledning till att gå till Open är möjligheten att fortsätta utveckla hela året.

Absolut.

Det här är ju ett frikort för Ducati att få en möjlighet att ta in försprånget Honda och Yamaha har.
För att förhindra detta skulle Dorna fått sätta upp hårdare specifikation om vilka som "måste" räknas som factory och inte som nu låta fabrikerna välja vilken klass de skall köra i.

Varför då? Dornas mål är ju att alla ska gå över till standard-ECU med standardmjukvara.

Regeln som infördes var att de som kör standardmjukvara hamnar i open-klassen och de som vill utveckla egen hamnar i factory. Kort och koncist helt utan några krusiduller.
Alla tre fabriker fick möjligheten att delta i utvecklingen av standardmjukvaran, förmodligen i ett led att snabbare locka över fabrikarna till det reglementet, men Honda (och Yamaha) vägrade. Att de (Honda) kommer och whinar nu känns bara fånigt. Uppdateringarna som tillkommit med Ducatis hjälp (och som ingen använt än) har tydligen jobbats på sen slutet förra året, så det är inte så att Ducati kom och dumpade sin källkod hos Magneti Marelli i och med övergången till Open-reglementet efter Sepang 2:
In the interview with AS, Ezpeleta explained that Magneti Marelli had had the software for some time. The factories were asked in November last year to help develop the spec ECU software, but Honda and Yamaha refused, Ezpeleta said. Ducati agreed, and provided assistance to the Italian ECU maker. Magneti Marelli then built their software based on the input provided by Ducati, and this was the software introduced at Sepang 2. Ezpeleta was clear on why the upgrade was applied. 'The objective is that in the end, everyone will run as Open entries,' Ezpeleta told AS.

http://www.motomatters.com/news/2014/03/06/motogp_rule_change_imminent_intermediate.html

Det är lätt att vara efterklok. Fråga Honda. IMHO så är det här en värre ändring att dumpa så här sent än den extra vikten för nåt år sen.
 
Ny färgkodning på däck.
motogp.com skrev:
The colour scheme for the 2014 Bridgestone MotoGP slick tyres is as follows:
Extra-soft compound: Green
Soft compound: White
Medium compound: Black (no stripe)
Hard compound: Red
Skärmklipp.JPG

Gäller "Factory 2" reglerna bara Ducati?
 
På Twitter:

Revised MotoGP Classes for 2014, in full : 1) Factory Open 2) Open 3) I Can't Believe It's Not Open.
 
När man tycke att förra säsongen liksom ändå var rätt ok, ja då ser dorna till att fucka upp så mycket de bara hinner och kan. Fars.
 
Låter som en riktig soppa det här och inte i enlighet eller riktning med hur sporten borde utvecklas. Men det känns kanske samtidigt som att det inte är mycket att göra åt situationen just nu, utan för oss som åskådare bara att "gilla" läget.

Det man kan hoppas på, utan att reflektera för mycket över hur rättvist det här cirkusreglementet är för vem och hur, är kanske åtminstone att vi får se lite grymma och jämna race. Och att antalet segrare och pallplatsmän är större och bredare än vad vi fick se förra året.
 
Last edited:
tycker dorna börjar bli en parodi på sig själv!
slå ihop allt.
en 1a. i en klass. det är allt dom krävs
 
KISS - Keep It Simple Stupid.
Ju fler regler och undantagsregler desto mer meningslöst och svårt att fatta.
Jag tror jag bryter ihop.

Det djävliga är att jag har för mig att Dorna har shoppat på sig WorldSuperbike också, så nu går det väl åt skogen där med inom kort.
 
Så j*vla fånigt det här är. Snart har Dorna lyckats förstöra sporten på samma sätt som hänt i F1 med en massa konstruerade krångliga regler. Återgå till en riktig prototypklass som vi hade för några år sedan innan CRT, open och annat trams.
 
Det är ett sånt dåligt skämt hela den här historien.
Jävla svammel från dornas sida med alla nya klasser i MotoGP.
Att nu gå in och lägga till ett nytt reglemente bara för att hålla Yamaha och Honda glada är patetiskt.

man behöver inte gilla det, det kanske inte går i open reglementets anda att kapa kostnader och ge mindre team en chans att tävla.
Men Ducati hittade ett smart sätt att bli konkurrens kraftiga igen, ingen väntade sig att dom skulle göra det. Grattis. Det var helt inom spelets regler...
 
Konstigt om inte Ducati ställer sig frågan, börjar vi inte tröttna? Det är onekligen starkt att de verkar orka o inte packar igen lådan och ger upp :tummenupp
 
Last edited:
Jahapp. Cirkusen fortsätter - Nu är factory 2 den nya klassen som av allt att döma Ducati placeras i direkt, utan bedövning och med nya reglementet med 22.5 liter soppa och nio motorer gällande från och med Sepang och därmed utan villkor om första-tredjeplatser innan begränsningarna i f t open börjar gälla. Tydligen ska beslutet klubbas imorgon, kanske tur då de väl hinner ändra på spelreglerna ytterligare ett par ggr annars...

http://www.crash.net/motogp/news/201007/1/ducati-not-happy-with-factory-2-development.html
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top