MotoGP - Silly season 2014.

Puig uttalar sig:
http://solomoto.es/1/1393335000/motogp/alberto-puig-dani-y-lorenzo-deben-replantearse-su-actitud

fritt tolkat av mig, med Marquez på banan blir det svårt för Pedrosa och Lorenzo att vinna VM på basis av at inte göra misstag. Det måste till en ny attityd av att "våga och vinna" för att slå MM, för det är det som MM har..
Lorenzo visade sig väl iofs inte vara bang att köra både hårdare och ta mer chanser i slutet av säsongen.
 
Lorenzo visade sig väl iofs inte vara bang att köra både hårdare och ta mer chanser i slutet av säsongen.

Nej, mot slutet av säsongen fanns det jävlar anamma så det räckte och blev över från hans sida. Tycker jag i alla fall.
 
Från Ducatis Facebook:

Come sempre ‪#‎forzaducati‬ ‪#‎ducatigpteam‬ ! http://goo.gl/FVr3K7 / It is the last day of testing at Sepang GP, and we are all pleased with the promising results of our team!
Today we also confirmed an important decision, to take part in the MotoGP championship in the Open configuration. This will give Ducati Corse more freedom for development during the year. The commitment, enthusiasm and tenacity of the team on the track and in Borgo Panigale are at the highest level as we prepare for the season!
As always: #forzaducati #ducatigpteam!
 
Funderade på en sak angående produktionshondan som bla. Hayden kör i år. Den har ju visat sig vara lite effektsvag jämfört med konkurrenterna. Men hondan är köpt av teamen och inte leasad som typ Tech 3 hojarna? Är det fritt fram för teamen att försöka trimma skiten eller hur ligger de till?

Läste i motorrad om Moto3 hojarna nämligen och där KTMs fabrikshojar har mer effekt än dom hojarna som levereras till de andra teamen. Sen är det upp till var och en om man vill plöja ner mer stålar i hojen för att få upp effekten ytterligare.
 
...
Läste i motorrad om Moto3 hojarna nämligen och där KTMs fabrikshojar har mer effekt än dom hojarna som levereras till de andra teamen. Sen är det upp till var och en om man vill plöja ner mer stålar i hojen för att få upp effekten ytterligare.

Fabriks = KTM RC250GP + Kalex-KTM = Ren GP cykel som används i VM. Färdig enligt reglementet med enhets-ECU och homologiserade delar. Dvs delarna har godkänts till VM för pris och tillgänglighet. Så man kan inte köpa andra delar än vad som är godkända. Däremot kan man porta själv. Men det skulle väl ändras med lottade motorer och man är dessutom begränsad på max 8 motorer. Dessa hojar kan sen säljas begagnade av teamen till Nationella Mästerskaps förare.

Övriga = KTM RC250R = Produktions cykel som gjorts i större upplaga. Används bl.a i Red Bull Cup och säljs som ny till förare i Nationella Mästerskap. Kan uppdateras med dom homologiserade delarna för att kunna köra VM. Tror Ana Carusso körde en sån förra året. Men hojen är i grunden gjord för att vara billigare för icke VM kunder och har lägre spec och effekt original.

I Nationella Mästerskap gäller inte samma regler som i VM med att delar måste vara homologiserade. Så här kan hojarna vara mer extrema och mera riktiga prototyper. Vilket dom bl.a är i Spanska CEV Mästerskapet. Ingen motorbegränsning i antal eller kostnad och man använder mycket delar som tex vevstakar, kamaxlar mm som inte har homologiserats, kolfiberhjul andra tändsystem mm som man inte får ha i VM. Fabriker som HRC och Ten Kate använder Nationella serier som test för kommande delar som ska godkännas till VM.
 
Last edited:
Honda vill tala med Dorna
Med mer och mer detaljstyrning av MotoGP målar DORNA & Co. sig allt längre in i ett i hörn långt borta från prototypracing!
Dags för helt nytt koncept, t.ex. free-for-all, ride-what-you-bring med enkla regler om max energimängd per race och konstruktion som tillgodoser förare och publiks säkerhet.
Skenande kostnader hindras genom krav på att identiska hojar, däck etc. ska finnas till salu för alla till bestämt takpris, för hojar kanske i nivå med vad Honda och Yamaha nu tar för sina produktionsracers.
 
Alltså, man kan bitcha och whina en hel massa om Ducati, WSBK och regler, men det här tar nog tamefan priset:

http://www.motomatters.com/news/2014/03/06/motogp_rule_change_imminent_intermediate.html

Kort version: Dorna ber fabrikerna att hjälpa Magneti Marelli med utveckling av standardrprogramvaran till ECUn. Yamaha och Honda vägrar, men Ducati går med på det. Ducati förser MM med hjälp, och nu går visst Forward-Yamahan för snabbt och Ducati går över till Open-klassen (ingen har dock kört med den nya programvaran fullt ut än, förutom möjligtvis Ducati), så nu bölar Honda om att det inte var i "the spirit of the rules" och får till ett mellanreglemente så här i elfte timmen.

Jag tycker nog att det här bryter lika mycket mot "the spirit of the rules" som Hondas dunderväxellåda i relation till regeln som förbjuder dubbelkopplingsväxellådor.
 
Alltså, man kan bitcha och whina en hel massa om Ducati, WSBK och regler, men det här tar nog tamefan priset:

http://www.motomatters.com/news/2014/03/06/motogp_rule_change_imminent_intermediate.html

Kort version: Dorna ber fabrikerna att hjälpa Magneti Marelli med utveckling av standardrprogramvaran till ECUn. Yamaha och Honda vägrar, men Ducati går med på det. Ducati förser MM med hjälp, och nu går visst Forward-Yamahan för snabbt och Ducati går över till Open-klassen (ingen har dock kört med den nya programvaran fullt ut än, förutom möjligtvis Ducati), så nu bölar Honda om att det inte var i "the spirit of the rules" och får till ett mellanreglemente så här i elfte timmen.

Jag tycker nog att det här bryter lika mycket mot "the spirit of the rules" som Hondas dunderväxellåda i relation till regeln som förbjuder dubbelkopplingsväxellådor.

Håller med om det mesta men tror att Ducatis största anledning till att gå till Open är möjligheten att fortsätta utveckla hela året. Det här är ju ett frikort för Ducati att få en möjlighet att ta in försprånget Honda och Yamaha har.
För att förhindra detta skulle Dorna fått sätta upp hårdare specifikation om vilka som "måste" räknas som factory och inte som nu låta fabrikerna välja vilken klass de skall köra i.
 
Hur många liter soppa tilläts förra året? För det var väll redan snålt då på vissa banor?
 
20 liter har jag för mig. Var nog bl.a Crutchlow som hade soppa problem!!
 
Jaha så det är mer i år? Fattade de som lorre klagade på throttleresponsen för de snålat till förbrukningen för o klara soppakraven.
 
Jaha så det är mer i år? Fattade de som lorre klagade på throttleresponsen för de snålat till förbrukningen för o klara soppakraven.

Det kan jag absolut tänka mig. Att få det att gå mjukt och ryckfritt är 1000ggr enklare om man bara får feta på soppablandningen. Kan tänka mig att det är skitsvårt i GP att få till övergången mellan motorbroms då de kör 0% soppatillförsel till midcorner stödgas då man inte behöver effekt och därmed snålar ut för att sedan rampa upp effekten när föraren slänger upp trotteln.

Dyrt, svårt och totalt meningslöst för gatcyklar. Synd att de inte lägger all den utvecklingen på något vettigt istället...
 
Ha, fy f-n va kasst allt runtomkring GP sköts. VM i roadracing & avgörande regler skrivs om oftare än det står en ny vinnare på pallen. Nu ska det dessutom vara tre (!) reglementen i samma klass. Dags att göra om det till ett strikt Moto1 inför 2015.
 
Vad händer om Ducati tar sin första seger på den 10'de motorn? :va
Skippa resten av säsongen eller?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top