MotoGP Philip Island.

elwe skrev:
2465506 Totalställningen hade blivit ännu mer spännande om Capirex kommit lite högre upp i listan idag.

Ja...men jag sa ju att han skulle få en svacka detta race. :tungan

Missade lite på Peddos svacka förstås....och Melandri och Rossi skulle bytt plats. För vem fan kunde förtippa Vermulen på andra. :va

Jävla skit att det blev regnrace. Onekligen hade det kännts fint om Nakano hade fått vinna, inget hot mot VM-ställningen o Hayden hade fått stå med skammen att droppa från pole till så gott som jumboplats.

Fan vad det blir spännande framöver nu.

Jag VILL att Rossi ska vinna!! :tummenupp

sandstream skrev:
2467696 Tycker alltid han verkar köra som en kratta i regn så han bör nog tillbringa vintern i norra England och träna till nästa år.

Nu håller vi tummarna för regn i de kommande racen :D
Pedrosa hade för mjuka regndäck och när det blev torrare så brann de upp, samma problem som de flesta Bridgestonekillarna hade då deras regndäck funkade i blätt men tog slut snabbare i det halövtorra.
Fast visst behöver Pedrosa bli snabbare i regn.
Hoppas du på regn resten av racen komemr garanterat inte Hayden ta VM, vilket jag antar är vad du vill.

Gustav O skrev:
2468087 Pedrosa hade för mjuka regndäck och när det blev torrare så brann de upp, samma problem som de flesta Bridgestonekillarna hade då deras regndäck funkade i blätt men tog slut snabbare i det halövtorra.
Hoppas du på regn resten av racen komemr garanterat inte Hayden ta VM, vilket jag antar är vad du vill.
Klart jag inte vill att det ska regna, då kommer ni ju bara att skriva att Hayden vann VM för att Butter behöver ett tag till på sig för att lära sig köra i regn.
"Hade det varit torrt hade Butter kört åttor runt Hayden...." :D

Fördelen med regn är att Vermeulen har en chans att vara med där uppe på Suzukin som just nu inte räcker till på torrt :)

Gustav O skrev:
2468087 Pedrosa hade för mjuka regndäck och när det blev torrare så brann de upp, samma problem som de flesta Bridgestonekillarna hade då deras regndäck funkade i blätt men tog slut snabbare i det halövtorra.

Nicky menar att han körde ut på allt för hårda däck de första fem varven o tappade positioner pga detta men sen säger Nicky :
Then it started to rain, we came in and switched bikes and it was actually really good fun – I enjoyed it. tog oxå ikapp en hel del i d våta..

Dani menar att han tog för lång tid på sig vid cykelbytet finns ju en förklaring såklart..Men han menar oxå att han blev blockad i depån på väg ut! är d nån som sett nått av det? Jag har heller inte sett Danis varvtider efter cykelbytet skulle va intressant!

Den oskadade VM-ledaren startar från pole, blir på andra varvet attackerad av Cardoso och hänvisad till platsen näst sist i fältet. Vilken storhet...

:rolleyes:

Last edited:
Madhonda skrev:
2468086 Ja...men jag sa ju att han skulle få en svacka detta race. :tungan

Missade lite på Peddos svacka förstås....och Melandri och Rossi skulle bytt plats. För vem fan kunde förtippa Vermulen på andra. :va

Jävla skit att det blev regnrace. Onekligen hade det kännts fint om Nakano hade fått vinna, inget hot mot VM-ställningen o Hayden hade fått stå med skammen att droppa från pole till så gott som jumboplats.

Fan vad det blir spännande framöver nu.

Jag VILL att Rossi ska vinna!! :tummenupp
Hellre Rossi än Hayden, men allra helst Capirex. Synd att han blev snuvad på 2-3 race pga olyckan han inte själv var vållande till ...

Nyteknik skrev:
2468139 Den oskadade VM-ledaren startar från pole, blir på andra varvet attackerad av Cardoso och hänvisad till platsen näst sist i fältet. Vilken storhet...
Ja, en usel start på hela säsongen är verkligen ett tecken på att man inte är en värdig VM-vinnare :rolleyes:

Att han körde upp sig från 15-16:e plats till 5:e var förstås bara ren tur :tomten

elwe skrev:
2468151 Hellre Rossi än Hayden, men allra helst Capirex. Synd att han blev snuvad på 2-3 race pga olyckan han inte själv var vållande till ...
Capirex är en grym förare men VM i största och tuffaste klassen lär han aldrig vinna.

Last edited:
sandstream skrev:
2468153 Att han körde upp sig från 15-16:e plats till 5:e var förstås bara ren tur :tomten

Vad hände där egentligen? Jag såg racet, såg Hayden ligga typ trea från slutet. Det börjar regna och när han kommer ut ur depån så ligger han typ i rygg på Rossi. Körde han upp alla platserna innan han gick in depån eller var de bara så snabba i depån?

Jag fick inte lite F1-flashbacks när det helt plötsligt var ett depåstopp som stod i centrum och kunde avgöra racet åt det ena eller det andra hållet.

RedBaron skrev:
2467466 Läs post #156

Tack! Jag missade det.

Last edited:
Nyteknik skrev:
2468139 Den oskadade VM-ledaren startar från pole, blir på andra varvet attackerad av Cardoso och hänvisad till platsen näst sist i fältet.
O då slog Nyteknik av burken?? Synd kan jag ju säga, Du missa ett riktigt bra race...:)

Skit med regnet, hade varit riktigt kul och se om Nakano hade kunnat hålla ihop det. Han brukar ju alltid falla som en sten genom fältet efter starten men nu var det Hejdarn som gjorde det.

DR-Zätare skrev:
2468169 Vad hände där egentligen? Jag såg racet, såg Hayden ligga typ trea från slutet. Det börjar regna och när han kommer ut ur depån så ligger han typ i rygg på Rossi. Körde han upp alla platserna innan han gick in depån eller var de bara så snabba i depån?
Tappade allt i starten pga fel däcksval, tog tillbaka mkt efter cykelbytet. O gick sen riktigt bra på regndäcken..

Neutral skrev:
2468189 Skit med regnet, hade varit riktigt kul och se om Nakano hade kunnat hålla ihop det. Han brukar ju alltid falla som en sten genom fältet efter starten men nu var det Hejdarn som gjorde det.
ja fler starter som i söndags! Tala om att flyga iväg..synd att Kawwan är så ojämn bana till bana o behöver just en så perfekt racehelg för att va i topp..

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2468169 Vad hände där egentligen? Jag såg racet, såg Hayden ligga typ trea från slutet. Det börjar regna och när han kommer ut ur depån så ligger han typ i rygg på Rossi. Körde han upp alla platserna innan han gick in depån eller var de bara så snabba i depån?
Han låg på 16: plats efter första varvet men körde sedan upp sig till 10:e innan bytet av hoj och låg 9:a efter bytet.
Rossi låg 3:a när de gick in i depå och kom ut som 8:a.
Hayden gjorde med andra ord ett normalt cykelbyte och Rossi gjorde ett dåligt.
Neutral skrev:
2468189 Skit med regnet, hade varit riktigt kul och se om Nakano hade kunnat hålla ihop det. Han brukar ju alltid falla som en sten genom fältet efter starten men nu var det Hejdarn som gjorde det.
Nakano var snabbast de två första varven, sedan var Sete snabbare varv 3, 4 och 5.
Varv 6 vara Nakano ca 2 sekunder snabbare än Sete och ca 1/10 på varv 7.
Sen kom cykelbytena.

Nakano gjorde en jäkligt bra start men jag har mycket svårt att tro att han skulle ha fått behålla den ledningen in i mål om det varit torrt.

#space skrev:
2468177 O då slog Nyteknik av burken?? Synd kan jag ju säga, Du missa ett riktigt bra race...:)
Trodde alltid att han slog av TV:n efter 125 och 250, dieselracing med gatsoffor är ju så förbannat trist :D

Last edited:
Nyteknik skrev:
2468139 Den oskadade VM-ledaren startar från pole, blir på andra varvet attackerad av Cardoso och hänvisad till platsen näst sist i fältet. Vilken storhet...

Jag blev rejält besviken på Hayden där. Så dåligt får man inte köra som VM ledare. Hade inte regnet kommit så hade det varit rejält jämnt nu i mästerskapet.

\Masonit

sandstream skrev:
2468119
Fördelen med regn är att Vermeulen har en chans att vara med där uppe på Suzukin som just nu inte räcker till på torrt :)

Jag tror inte att Suzukin är riktigt så dålig utan mera att Vermulen är en fenomenal regnförare.

Fö. tycker jag att det var ett kasst rejs.
250 fram till varv tio var helt sjukt kul men sen gick det sådär med det också.

Gustav O skrev:
2468258 Rossi var snabbast på varv fyra, racets snabbaste varv.
Stämmer bra men det jag skrev stämmer också :D
Victor skrev:
2468259 Jag tror inte att Suzukin är riktigt så dålig utan mera att Vermulen är en fenomenal regnförare.

Fö. tycker jag att det var ett kasst rejs.
250 fram till varv tio var helt sjukt kul men sen gick det sådär med det också.
Suzukin är erkänt sämre än Hondan, Yamahan och Ducatin så i torrt hade Vermeulen fått vara glad för en 10:e plats.
Men han är jäkligt bra i regn vilket han även visade när han tog sin första pole i år.
Lite konstigt att en så pass ung förare är så bra i regn, det brukar ju vara de gamla "gubbarna" som regerar i regn.

Tycker racet var långt ifrån kasst.
Både underhållande och spännande :)

sandstream skrev:
2468270 Stämmer bra men det jag skrev stämmer också :D
Du skrev att Sete var snabbast på varv fyra, han var snabbare än Nakano förvisso.

DR-Zätare skrev:
2467437 Har någon hört något mer om protesten mot Rossis omkörning?

Var det när Cheka åkte omkull som Rossi skulle kört om under gulflagg? Det vore ju inte första gången Rossi kört om under gulflagg på Philip Island...

Edit: Jag läste på Honda Racings engelska sida som hade citat från både och Nicky och Dani, ingen av de nämnde där något om omkörning under gulflagg eller protest.
Det ska ha varit Stoner som körts om och honda är besvikna. Alltid bra när det inte går HRCs väg. :tummenupp
http://www.crash.net/news_view~t~Ho...Rossi-escapes-punishment-~cid~6~id~137503.htm
Honda 'disappointed' as Rossi escapes punishment.

Nicky Hayden's Repsol Honda team manager has expressed his 'disappointment' at the decision not to punish Valentino Rossi for allegedly overtaking under yellow flags during Sunday's Australian Grand Prix.

Rossi is currently locked in an increasingly tense title fight with Hayden, who leads the 2006 MotoGP World Championship by a reduced 21 points over reigning five-times title holder Rossi after the Italian gained a further five points on the American at Phillip Island.

Rossi and Hayden had both battled their way back from poor starts and were fifth and sixth respectively when the moment of controversy occurred, on lap 18 of 26, as Rossi reportedly passed Casey Stoner under waved yellow flags following an incident involving Carlos Checa.

Rossi retained his position ahead of Stoner into the next corner, gaining valuable time on Hayden as a result, but Race Direction later ruled that no further action should be taken as it was deemed Stoner had momentarily re-passed Rossi.

"I am very disappointed that Race Control reached the decision they did regarding Valentino Rossi's overtake under the yellow flag," said Repsol Honda team manager Tanaka.

It took Hayden two more laps to also pass Stoner, after which he closed to within 0.3secs of fourth placed Rossi - but the Italian grabbed a further last gasp advantage by overtaking a fading Sete Gibernau for third place out of the very final corner.

Last edited:
sandstream skrev:
2468283 Nej, det skrev jag inte, läsa igen!
Jag har läst och det går att tolka som att du jämför Sete med Nakano eller att du beskriver förloppet de första varven där det du skriver stäömmer förutom varv fyra där Rossi var snabbast.
För övrigt en stor icke diskussion. :D

Mycket snack om materialet de senaste racen.

“I’m still having clutch problems and I babied it off the line and lost a lot of places,” said Hayden who claims he saw Rossi pass Stoner under the yellow flags. “It was a wild race and I enjoyed and I thought Rossi might get a penalty for the yellow flag thing, but it didn’t happen so I had to race him to the finish -- he beat me fair and square. On the final lap I was trying stay in behind him, but Sete got between us at the finish, which was not great.”

Last edited:
sandstream skrev:
2468153Att han körde upp sig från 15-16:e plats till 5:e var förstås bara ren tur :tomten
Och att starta från pole och på 1,5 varv jobba sig ner till platsen näst sist är förstås bara ren otur. Hade kunnat hända vilken titel-kandidat som helst...

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025